• 0

BTW terugvordering foutief op balans

Dag mensen,


Ik ben beginnend ondernemer en heb vragen over Visma. 

Ik heb een inkoopfactuur (kosten werkspot) ingeboekt waarbij 2,73 euro BTW bij zat. 

Hieronder is te zien hoe ik hem geboekt heb, gewoon BTW inkoop goed ingevoerd. 

https://postimg.cc/vDjpZ8cd

 

Daarentegen komt in mijn eindbalans het BTW bedrag (weliswaar positief, dus terugvordering) onder de passiva kant te staan.

https://postimg.cc/6y4xr2D3

 

Maakt dit uit en hoe kan ik deze als terugvordering op de activa kant als post krijgen.

Balans technisch is dat logischer. 

 

Kan iemand mij helpen?

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Welkom op HL.

 

Die BTW ziet er volgens mij prima uit.

Ik vind die prive storting van -30 veel raarder staan. Is dat een storting geweest of een opname? En als het een opname was, waarom staat ie dan niet bij prive opname?

 

Als het wel een storting is geweest van 30 dan had daar geen -30 moeten maar 30 (dus positief in je passiva).

 

Zoals het er nu staat heb je -30 gestort (dus 30 opgenomen uit de zaak) en krijg je 2,73 terug van de BD. Dan is je EV dus -27,27. Dat klopt dus.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1

Nee dit maakt niks uit in geval van BTW voor een btw plichtige onderneming

 

een BTW aangifte is altijd een saldering van terug te vorderen bedragen op inkoop en te betalen bedragen op verkopen. Een onderneming die volledig btw plichtig is (en winst maakt) zal per saldo altijd een af te dragen BTW saldo (schuld) hebben 

Om zicht te houden op de (actuele) btw positie wordt daarom zowel de te vorderen als te betalen btw gerubriceerd en gesaldeerd onder de kortlopende schulden op de passivakant.

 

Als beginnende ondernemer komt het inderdaad vaak voor dat het saldo te vorderen is omdat de verkopen nog laag zijn maar de kosten juist hoog omdat je moet investeren in bedrijfsmiddelen en voorraad. Dus dan ziet het er even gek uit. maar het is niet nodig je balansoverzicht aan te passen zodat het bij activa verschijnt.

Dat doe je over het algemeen alleen als je structureel een te vorderen positie hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me wel af waarom deze balansoverzicht van VISMA hem niet onder de activa kant zet?

 

Want het is een terugvordering op de belastingdienst dus een activa post. Of is het soms gebruikelijk dat BTW betaald (dus terug te vorderen) op de passiva kant wordt gezet (plus getal bij vordering en negatief getal als je meer moet betalen)?

 

Check hier de prive storting

https://postimg.cc/hfwJPmq1

Ik snap ook niet waarom het eigen vermogen hierbij negatief is omdat ik juist het eigen vermogen versterk door storting. Of heb ik de journaalposten verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik ken Visma helemaal niet maar schijnbaar geeft die alle bedragen aan de passiva kant negatief (omgedraaid) weer (hoewel ik dat niet gewend ben).

 

Je EV is dus 30 (weergegeven als -30).

Je krijgt 2,73 terug (vordering dus +2,73).

Je resultaat is -13 (die staat wel met -).

 

De balans controle zal dus 14,27 zijn.

En dat heb je ook aan de activa kant.

 

Wanneer je de 2,73 terugkrijgt zal de kas naar 17 gaan. De 2,73 aan passiva verdwijnt. Je houdt dan 30-13 over aan de passiva kant (is 17, zelfde als kas).

 

(Als ik hier een officiele balans op papier van zou maken dan zou ik de -30 en +2,73 dus 'omklappen' naar +30 en -2,73)

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
7 minuten geleden, Rick Landkroon zei:

Ik vraag me wel af waarom deze balansoverzicht van VISMA hem niet onder de activa kant zet?

 

Omdat in boekhoudpakketten de balansrubriek in de stamgegevens gekoppeld wordt aan 1 categorie en die is niet dynamisch. Dus een balansrekening wordt altijd onder activa of passiva getoond ongeacht het actuele saldo.

Voor het boekhoudpakket en in dagelijks (intern) gebruik is dat ruim voldoende.

Alleen als je een jaarrekening moet maken voor externe partij dan kun je in die stukken de te vorderen positie tonen onder de activa. Want dan komt het de transparantie en vergelijkbaarheid met andere balansen ten goede als dingen altijd op de juiste plek staat.

 

Voor een eenmanszaak is de balans van het boekhoudpakket 99 van de 100 keer voldoende.

Alleen als je een miljoen euro wilt lenen van de bank zullen zij jaarstukken van een accountant vragen en die zal dan de btw positie op de juiste plek zetten (maar dan zal het ook niet om 2,73 meer gaan)

 

Voor wat de privé storting betreft die heb je goed geboekt. Ook hier is het een keuze van Visma

Een privestorting leidt boekhoudkundig tot een schuldpositie (credit bedrag) van de onderneming aan jou privé. Visma toont dus het feitelijk boekhoudkundig saldo (een credit saldo) als een negatief bedrag.

 

Dit is ook en alleen voor jaarrekeningrecht afwijkend, daarin is de afspraak dat altijd getallen zonder minteken worden getoond. Als je een positief eigen vermogen hebt is dat altijd een credit saldo, maar het zal in de jaarrekening worden getoond als positief bedrag.

 

De rode draad is dus dat je een balans kunt hebben op basis van boekhoudkundig saldo in Visma

en een jaarrekening waar bedragen zonder min-teken worden getoond ook voor de passiva.

 

Helaas maakt elk boekhoudpakket zijn eigen regeltjes over hoe het getoond wordt, sommige laten inderdaad het min-teken ook weg bij eigen vermogen credit saldi.

Als boekhouder vind ik het prettigst als mijn balans met boekhoudkundig correcte saldi wordt getoond want dan maak ik minder snel denkfouten of ik moet debiteren of crediteren om een stand goed te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.