• 0

Hoe krijg ik BTW posten kloppend op balans 31-12-2022?

Goedemorgen,

Ik zit met de volgende balans op 31-12-2022:

CODE         OMSCHRIJVING                             ACTIVA             PASSIVA

1600   Voorbelasting                                                                       0,82

1630   BTW Af te dragen Hoog                                                      0,33

1650   BTW R/C                                                 1.561,76

1660   BTW België                                                    7,35

Volgens mij horen die 1600 en 1630 niet op de afsluitende balans, moet ik die wegboeken onder betalingsverschillen?

En kan 1650 BTW R/C en 1660 BTW België wel blijven staan?

Ik werk met E-boekhouden.

Ik hoor het graag!

Groet,

Petra

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
1 uur geleden, possie71 zei:

Volgens mij horen die 1600 en 1630 niet op de afsluitende balans, moet ik die wegboeken onder betalingsverschillen?

uiteraard

En kan 1650 BTW R/C en 1660 BTW België wel blijven staan?

Dat zou kunnen. Als op 31-12-22 jouw bedrijf inderdaad 7 euro Belgische BTW te vorderen had en 1.561 Nederlandse, dan zal dat kloppen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
5 uur geleden, possie71 zei:

Die verschillen die ontstaan zou je eigenlijk bij elke BTW-aangifte naar verschil weg kunnen boeken.

Bij elke aangifte ontstaat n.l. een positief voordeel. Die kun je dan direct wegboeken.

Als je dat niet doet dan wordt dat positieve verschil meegenomen in de volgende aangiftes (wat de positiviteit weer kan drukken, zonde).

1650 BTW R/C is dan normaal de te betalen BTW (of in geval van activa te ontvangen BTW) 4e kwartaal en dat is inderdaad een balanspost.

Wat is 1660 BTW België precies? Kun je BTW uit België terugkrijgen? Het bedrag is onder de €50 dus valt onder de drempel.

• 0

Dank jullie wel voor de reacties.

@Rik, ik zal inderdaad per kwartaalaangifte dit voortaan wegboeken. 

1650 staat onder passiva in mijn balans, dat is hier niet goed gegaan zag ik net. 

Die 1660 BTW Belgie is inderdaad BTW die ik uit Belgie terug kan krijgen ivm een aankoop in Belgie. Wat bedoel jij met de drempel van E 50,00? Zou ik dit anders moeten oplossen?

• 0
2 minuten geleden, possie71 zei:

Die 1660 BTW Belgie is inderdaad BTW die ik uit Belgie terug kan krijgen ivm een aankoop in Belgie. Wat bedoel jij met de drempel van E 50,00? Zou ik dit anders moeten oplossen?

Heb je dit al geprobeerd terug te vragen dan?

Zover ik weet is er een drempel van €50 of zelfs €400 (afhankelijk van situatie)

Zie https://ondernemersplein.kvk.nl/btw-terugvragen-uit-een-ander-eu-land/

en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen

Maar... ik vraag me zelfs af of je het wel terug kunt vragen. In het verleden is al gebleken hier op het forum dat een verzoek voor teruggave afgewezen  wordt omdat de ontvangen levering onder ICT gebeurd had moeten zijn. Jij bent ondernemer en de BTW had dan verlegd moeten worden.

Maar goed... daar kom je dan wel tijdens de aanvraag wel of niet achter.

Misschien dat het landafhankelijk (en product afhankelijk) is (want de NL belastingdienst stuurt jouw verzoek gewoon door naar dat land).

Voor België staat er dit op de site (in de PDF):

Facturen meesturen

Ja, als het factuurbedrag boven het drempelbedrag uitkomt. De drempelbedragen zijn:
– brandstof: € 250
– andere goederen en diensten: € 1.000

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/vereisten_voor_verzoek_om_teruggaaf_btw_uit_andere_eu_landen_per_land

• 0
(aangepast)

Die 1660 BTW Belgie is inderdaad BTW die ik uit Belgie terug kan krijgen ivm een aankoop in Belgie.

Gaat dit wel goed?

Je bent nu 5 jaar ondernemer en je meent serieus dat je gaat proberen om € 7 (misschien kan je daar € 8 van maken...) in een ander EU land terug te vragen.

Ik weet natuurlijk niet hoe je resultaten zijn, maar hoe lang denk je niet dat je daarmee bezig zal zijn?

Volgens mij (België is ook nogal bureaucratisch!) heb je betere zaken te doen. Althans dat hoop ik, want dit zal toch een netto-verdienste worden die ver onder het minimumloon ligt.  

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

• 0
4 uur geleden, possie71 zei:

De Belgische btw als kosten boeken … dus het hele (bruto) bedrag.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)

@Rik, ik denk dat ik het zelf dan niet goed heb gedaan, als ik jouw verhaal zo lees, had ik dus verlegde BTW moeten kiezen ipv leveringen/diensten van binnen EU (in E boekhouden) en die leverancier had geen BTW moeten rekenen. Ik koop eigenlijk nooit wat in het buitenland. 

Hoe kan ik dit bedrag nu wegboeken? 

aangepast door possie71
  • 0
1 uur terug, possie71 zei:

Hoe kan ik dit bedrag nu wegboeken? 

In de herhaling … De Belgische btw als kosten boeken … dus het hele (bruto) bedrag.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar