• 0

Zonnepanelen zelf als ZZP op je eigen woning/werkplaats monteren, BTW?

(aangepast)

Hallo,

Naast mijn vaste baan ben ik ook zzp'er. Ik ben alround monteur/engineer voor allerlei technische projecten. Nu had ik het plan om zelf zonnepanelen op mijn werkplaats te installeren (gebouw los van, naast woning). En aangezien ik al een aantal mensen gesproken heb die ook met plannen bezig zijn, dacht ik waarom doe ik dat niet alleen bij mezelf, maar ook eventueel voor anderen. Nu heb ik zakelijk als installateur goede inkoopvoorwaarden bij een groothandel die panelen verkoopt. Dus ik heb bij hun met mijn zakelijke account een set met panelen en bevestigingsmateriaal gekocht. Aangezien ik deze zakelijk gekocht heb betaal ik hierover ook 21% BTW. Als ik als particulier nu panelen koop geldt hiervoor het 0% BTW tarief.

Kan ik deze panelen nu gewoon aan mijzelf verkopen met 0% BTW? Want ik wil deze panelen graag prive hebben, niet zakelijk. Of hoe kan ik dit anders netjes verwerken in mijn boekhouding?

Groet Barry

aangepast door TTR3800

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi, Aangezien je technische projecten doet is het volgensmij geen probleem om de  zonnepanelen als inkoop op te voeren en dan krijg je de BTW gewoon terug.

Daarnaast als je werkplaats voor je bedrijfsactiviteiten wordt benut is dat een extra reden dat je de btw terugkrijgt.

• 0
Op 3-2-2023 om 20:52, TTR3800 zei:

Kan ik deze panelen nu gewoon aan mijzelf verkopen met 0% BTW?

Gaat het om een eenmanszaak? Dan valt er weinig aan jezelf te verkopen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0