• 0

Derdengeldenrekening opzetten voor een eenmanszaak

Beste,

 

Ik ben hier nog vrij nieuw en had enkele financiële vragen die ik niet gauw kon vinden op het internet.

 

Laat me bij het begin beginnen, maakt het verhaal wat duidelijker.

Ik ben inmiddels enkele maanden bezig met het opzetten van een dienstverlenende service voor Taxi houders.

Ik zit momenteel in de betaal proces waarbij bezoekers kunnen afrekenen. Nu is het zo dat de betalingen die verricht worden door klanten wekelijks naar de taxi houders/bedrijven wordt overgemaakt. 

 

Heb begrepen dat de rekening waar het geld op wordt gestort geen bedrijfsrekening mag zijn maar een Derdengeldenrekening(Stichting).

In hoeverre klopt dit? En heeft iemand hier ervaring mee?

 

Lees enkel dat advocatenkantoor, notarissen etc.. hier in aanmerking komen?

Maar er zijn andere diensten zoals ticket bedrijven die zo een stichting hebben.

 

Ik hoor graag of iemand hier meer informatie over heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op het moment dat je betalingen voor derden gaat verwerken kom je al heel snel in de wereld die onder financieel toezicht valt. 

Voor advocaten, deurwaarders, notarissen is er daar een uitzondering, omdat het toezicht daar plaatsvindt vanuit het toezicht op hun beroepsuitoefenening.

Wat wel gebeurt, maar eigenlijk niet klopt, is dat je een stichting opricht, een rekening opent en daarna de statuten wijzigt naar die van een stichting beheer derdengelden. Want als je gewoon zo'n stichting opricht, zal er, vanwege het ontbreken van een toezichthouder, geen bank zijn die een rekening wil openen.

 

Hier https://www.pay.nl/actueel/vergunningsplicht-voor-handelsplatformen ook nog een stukje uitleg dat het standpunt van de DNB is dat je geen betalingen voor derden mag ontvangen zonder vergunning. Er wordt ook uitgelegd dat in theorie een vrijstelling mogelijk is, maar dat je dan geen bankrekening kunt openen.

 

En uiteraard is er de wij-van-wc-eend uitleg dat samenwerking met een partij met vergunning de oplossing is. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cherimo zei:

Lees enkel dat advocatenkantoor, notarissen etc.. hier in aanmerking komen? Maar er zijn andere diensten zoals ticket bedrijven die zo een stichting hebben. Ik hoor graag of iemand hier meer informatie over heeft.

Voor uitleg:

https://www.stichtingderdengelden.nl

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
12 minuten geleden, Cosara zei:

Heel slecht dit, een 'doehetzelfnotaris' die uitlegt hoe je om de regels heen een stichting derdengelden op kunt richten, zonder daarbij op zijn minst de uitleg: 

Quote

 


Let op: als u een stichting zoals deze opricht en/of bestuurt, waarbij u feitelijk over de grenzen gaat van wat is toegestaan, is er een groot risico op persoonlijke aansprakelijkheid, terwijl dit risico niet verzekerbaar is'
 

 

Da's net zoiets als een fiscalist die op zijn site uitlegt hoe je je werknemers zwart kunt betalen..

 

Gelukkig kun je als je verder zoekt wel zien dat er iets van een BV achter zit en dat 



Uitsluiting aansprakelijkheid

Notarian sluit in haar disclaimer haar aansprakelijkheid uit voor enige vorm van schade (met inbegrip van zaakschade, vermogensschade als gevolg van materiële schade en zuivere vermogensschade) die op voortvloeit uit de werking en/of het gebruik van de site en/of van gebruik van de informatie.

Voor mijn gevoel is dit ontzettend shady.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel, Cherimo.

 

10 uur geleden, Cherimo zei:

Ik zit momenteel in de betaal proces waarbij bezoekers kunnen afrekenen. Nu is het zo dat de betalingen die verricht worden door klanten wekelijks naar de taxi houders/bedrijven wordt overgemaakt. 

Waarom zou je geld van derden tot een week vast willen houden? Daarmee haal je jezelf een hoop problemen op de hals, zoals Steven al uitlegt. Als het wordt afgehandeld door een betaalprovider, waarvan Ward al een voorbeeld noemt, omzeil je dat makkelijk. 

 

Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de taxibedrijven in kwestie niet zelf met een betaalprovider in zee gaan, wat is jouw toegevoegde waarde? Bij veel taxibedrijven kun je al contactloos betalen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor al jullie reacties.

 

Ron van der Kolk Het is een totale pakket op zich waar je als taxi bedrijf je planning, route, widget voor je mobiel etc(Dit valt overigens onder abonnement kosten) kunt gebruiken om alle bedrijfs activiteiten zo snel en makkelijk mogelijk te maken. Daar onder valt dus ook reserveren online waar je als Taxi bedrijf de optie hebt om reserveringen in rekening te brengen. De betalingen zouden dan per week overgemaakt worden omdat dit nog handmatig uitgevoerd wordt. Dit zal later binnen 24 uur kunnen als het proces is geautomatiseerd. 

 

Ward van der Put Dit zag ik inderdaad ook voorbijkomen. Op zich niks mis mee alleen het doel van het applicatie is dat het zo laagdrempelig moet blijven. Dus als je aangemeld bent zou je zo snel mogelijk aan de slag kunnen. Zodra je nog een account aan moet maken via Mollie om een Key te bemachtigen om die daarna nog in de applicatie in te voeren is voor de meeste (Niet ervaren tech) gebruikers al te veel.

 

Edit: Ik zie dat er een onboarding systeem is binnen Mollie. Dit zit er wel interessant uit.

Bedankt, ik ga hier verder in duiken.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van wat je exact wil, is het vermoedelijk ook mogelijk om gewoon de omzet van de vervoerders aan je eigen omzet toe te voegen, en dat vervolgens middels reverse billing ook weer uit te keren aan je klanten (minus een percentage bijv.). Dit is een constructie die veel recruiters toepassen.

 

Dat gezegd hebbende; de geldstroom van je klanten loskoppelen van je eigen financiële middelen is natuurlijk wel veel zuiverder en zou geprezen moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.