• 0

Bedrijfspand van BV in Nederland verkopen en voortzetten nw. aankoop in Italië

(aangepast)

Hallo,

 

Momenteel heb ik een zakelijk pand on Nederland. In de afgelopen jaren is het pand verdubbeld qua waarde. Het plan is de pand te verkopen en een pand in Italië aan te schaffen. Dit pand zal ook zakelijk gebruikt gaan worden door mijn werkzaamheden daar uit de voeren en het te combineren met een b&b. 
Moet er in Nederland met de belastingdienst volledig worden afgerekend of kan ik het bedrijf in Italië voorzetten en kan ik gewoon herinvesteren in Italië? 
 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 uur geleden, Mikejonker zei:

Moet er in Nederland met de belastingdienst volledig worden afgerekend of kan ik het bedrijf in Italië voorzetten en kan ik gewoon herinvesteren in Italië? 

Je geeft wel heel weinig informatie, Mike. Gaat het om een eenmanszaak? Gaan alle bedrijfsactiviteiten naar Italië?  Ga je zelf ook verhuizen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Je geeft wel heel weinig informatie, Mike. Gaat het om een eenmanszaak? Gaan alle bedrijfsactiviteiten naar Italië?  Ga je zelf ook verhuizen?

Dag Ron,

Dank voor je antwoord. Het pand zit in een BV. De werkzaamheden vanuit een eenmanszaak. 
De bedoeling is om niet 'hard' in Italie te gaan wonen maar wel zal ik het overgrote deel daar zijn, 

Ik zal wel in belangrijke mate de bestaande Nederlandse klanten gaan bedienen, 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Mikejonker zei:

De bedoeling is om niet 'hard' in Italie te gaan wonen maar wel zal ik het overgrote deel daar zijn, 

Hoe ga je dat legaal inrichten? Overgrote deel daar impliceert emigratie. 

 

Het verkochte pand is van de BV en in Italië koopt diezelfde BV een nieuw pand? En heeft dat nieuwe pand dezelfde functie als het oude pand?

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hoe ga je dat legaal inrichten? Overgrote deel daar impliceert emigratie. 

 

Het verkochte pand is van de BV en in Italië koopt diezelfde BV een nieuw pand? En heeft dat nieuwe pand dezelfde functie als het oude pand?

 

 

 

Dag Joost,
 

Dank je voor je antwoord. Wellicht is het ook meer emigratie gezien dat het het overgrote deel van het jaar is. De BV die het pand verkoopt zou ook de BV zijn die in Italië het pand koopt. Het nieuwe pand krijgt ook kantoorruimte, bewoning en dus nog wat inkomsten door enkele losstaande gebouwen te verhuren als B&B.

De BV naar privé halen zou waarschijnlijk een behoorlijke som aan belasting betekenen.
Ik kijk naar alternatieve mogelijkheden om het te herinvesteren om dat te voorkomen.

Maar goed, is dat überhaupt haalbaar... ?

Link naar reactie
  • 1

Dag Mike

 

Je zou de boekwinst op het oude pand kunnen herinvesteren in het nieuwe pand, waarbij je de winst niet in de heffing van vpb betrekt, omdat je deze winst afboekt op de aanschaf van het nieuwe pand. Dat kan ook met vastgoed in het buitenland. Uiteraard gelden daarbij specifieke voorwaarden en is het goed om een fiscalist te benaderen met verstand hiervan, bijvoorbeeld Jongbloed in Enschede.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 6-2-2023 om 20:47, Joost Rietveld zei:

Dag Mike

 

Je zou de boekwinst op het oude pand kunnen herinvesteren in het nieuwe pand, waarbij je de winst niet in de heffing van vpb betrekt, omdat je deze winst afboekt op de aanschaf van het nieuwe pand. Dat kan ook met vastgoed in het buitenland. Uiteraard gelden daarbij specifieke voorwaarden en is het goed om een fiscalist te benaderen met verstand hiervan, bijvoorbeeld Jongbloed in Enschede.

 

Dank Joost,

 

Ik zal contact zoeken met Jongbloed. 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.