• 0

Verpandingsverbod: vorderingen financiering (doorlopend krediet)

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Ik wil even mijn situatie uitleggen hier, misschien dat iemand mij kan helpen.

 

Met mijn bedrijf heb ik een financiering (doorlopend krediet) lopen bij bedrijf A. Deze verstrekker heeft pandrecht op de vorderingen. 

 

In het contract:

“Wat mag u niet met betrekking tot de Vorderingen? U mag zonder onze schriftelijke toestemming niet over de (verpande) Vorderingen beschikken. Onder beschikken valt onder andere het verkopen, afstand doen of overdragen van de Vorderingen op welke manier dan ook, maar ook het bezwaren van de Vorderingen. Bijvoorbeeld door de Vorderingen te verkopen of verpanden aan een ander of in vruchtgebruik te geven.”

 

Nu heb ik de optie om bij bedrijf B een extra financiering te nemen. Bedrijf A wilt niet mee werken aan een verhoging, vandaar dat ik verder aan het kijken ben en bij bedrijf B terecht ben gekomen. Echter in het contract van bedrijf B staat het volgende;

 

“Het Bedrijf verklaart aan de Koper dat hij de rechthebbende is van elke Vordering, dat hij in staat is over die Vordering te beschikken en dat elk van die Vorderingen vrij is van Zekerheden en rechten van derden, samen met alle rechten die verbonden zijn (of in de toekomst verbonden kunnen zijn) aan het betreffende Gekocht Vorderingsdeel.”

 

De vorderingen zijn natuurlijk niet vrij van zekerheden, aangezien bedrijf A een pandrecht heeft op de vorderingen. Indien ik dit accepteer dan “verkoop” ik een deel van de verpande vorderingen van bedrijf A naar B.

 

Bedrijf B vind het prima dat wij een financiering hebben lopen bij bedrijf A. 

In principe vreemd; want door de rangorde van de schuldeisers heeft bedrijf A alle recht op de vorderingen. Toch?

 

Verder las ik dat er een wetsvoorstel is ingediend en deze momenteel bij de Tweede Kamer ligt over het verpandingsverbod.

 

Is nu mijn enige optie om de totale financiering bij 1 financierder weg te leggen? Bestaat er een mogelijkheid bij het verpandingsverbod om er onderuit te komen?
 

Bij bedrijf B is er de optie om de totale financiering van bedrijf A en B bij elkaar te nemen. Het liefst heb ik beide financierders langs elkaar lopen. Bedrijf A heeft betere rente, bedrijf B gunstigere manier van af betalen. 
 


 

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk :)

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, syosxdh zei:

Is nu mijn enige optie om de totale financiering bij 1 financierder weg te leggen? Bestaat er een mogelijkheid bij het verpandingsverbod om er onderuit te komen?

 

Nee dat is niet je enige optie, de andere optie schrijf je er zelf direct onder

2 uur geleden, syosxdh zei:

Bij bedrijf B is er de optie om de totale financiering van bedrijf A en B bij elkaar te nemen. Het liefst heb ik beide financierders langs elkaar lopen. Bedrijf A heeft betere rente, bedrijf B gunstigere manier van af betalen. 

 

Ondanks dat ik je contract niet heb ingezien durf ik met grote mate van zekerheid te zeggen dat jij niet onder het verpandingsverbod uit kan. In (standaard) overeenkomsten zijn die vaak breed omschreven en bijna altijd betrekking hebbend op alle vorderingen.

 

Vaak ontkom je er dan dus niet aan om als je extra financiering wilt en je huidige financier wil niet verhogen dan inderdaad het geheel over te sluiten bij een ander.

Uiteraard moet je dan ook nog wel even bekijken of er bij A geen boetebeding in staat als je ineens aflost.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

Ondanks dat ik je contract niet heb ingezien durf ik met grote mate van zekerheid te zeggen dat jij niet onder het verpandingsverbod uit kan. In (standaard) overeenkomsten zijn die vaak breed omschreven en bijna altijd betrekking hebbend op alle vorderingen.

 

Vaak ontkom je er dan dus niet aan om als je extra financiering wilt en je huidige financier wil niet verhogen dan inderdaad het geheel over te sluiten bij een ander.

Uiteraard moet je dan ook nog wel even bekijken of er bij A geen boetebeding in staat als je ineens aflost.

 

Bedankt voor je reactie. Aflossen kan gelukkig inderdaad boete vrij. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.