• 0

Gekochte bedrijfspand verwerken in boekhouding

Beste,

 

Ik heb even 2 vragen over het investeringsbedrag in mijn boekhouding tav een gekocht bedrijfspand.

 

Vraag 1)

Ik mag de totaalsom van mijn gekochte bedrijfspand (inclusief aankoopkosten, notariskosten overdrachtsbelasting etc) opvoeren als investering. Echter ik ben ondernemer, dus het btw bedrag op de totaalfactuur mag ik hier niet in meenemen.

Op een onderdeel van de totaalfactuur, de akte van levering, staat een klein bedrag van €96,- aan btw welke ik dus niet mag opvoeren. Indien ik de factuur upload in mijn boekhoudprogramma, weet ik even niet hoe ik deze €96,- aan btw loskoppel van het totaalbedrag. Aangezien mijn bedrijfspand op de vaste activa komt te staan waarover ik mag afschrijven. (maar dus niet over deze €96,-) correct??

 

Bij de pogingen die ik heb geprobeerd krijg ik het volgende:

1) Indien ik bij de factuur een begeleidend schrijven van minus €96,- doe krijg ik de melding dat ik ergens anders deze €96,- moet betalen oftewel ergens anders recht moet trekken (logisch), zodat het betaalde bedrag welke gekoppelde is aan mijn bankaccount weer klopt. (is dit een soort van memoriaal?)

2)Als ik de factuur zo opdeel/verantwoord in mijn boekhoudprogramma dan komt het volledige bedrag inclusief die €96,- btw op de vaste activa

3) Als ik de factuur anders opdeel in mijn boekhoudprogramma dan komt het bedrag exclusief de aankoopkosten op de vlottende activa te staan. 

 

Vraag 2)
De totaalsom van gekochte bedrijfspand bestaat uit verschillende onderdelen. De notariskosten/aankoopkosten mag ik opgeven als kosten. Deze moet ik dus ook uit de totaalfactuur halen en zelf invoeren met dezelfde factuur?
Aangezien dit niet een losse/extra betaling is geweest komt deze natuurlijk niet binnen als automatische transactie vanuit mijn gekoppelde bankaccount en moet ik deze zelf registreren als "betaald"?

 

Ik kom er niet helemaal achter hoe ik de totaalsom van mijn bedrijfspand én mag opvoeren als vaste activa (minus btw), maar dat ik dus een onderdeel hiervan (de aankoopkosten) kan en mag opgeven als kosten en hoe ik dit dus correct doe zodat alle cijfers goed staan.

 

Ik hoor graag of iemand mij wat tips and trics kan geven.

 


Groet,

Dirk
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp het probleem niet eerlijk gezegd:

Je kan toch wel een bedrag aan BTW invoeren bij het registreren van een betaling/factuur?

 

Als je bijvoorbeeld 100.000,- betaald hebt en daar zat 96,- aan BTW bij, dan moet je dat kunnen invoeren lijkt mij (of je hebt een heel apart programma...).

 

En dan gaat de 96,- naar de voorbelasting (BTW) en de 99.904,- naar de tegenrekening die je gebruikt voor je bedrijfspand (vaste activa).

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Welkom op Higherlevel!

2 uur geleden, Supermurk zei:

Echter ik ben ondernemer, dus het btw bedrag op de totaalfactuur mag ik hier niet in meenemen.

Inderdaad, btw gewoon apart boeken en terugvragen, dat is geen kosten of investering.

 

2 uur geleden, Supermurk zei:

Indien ik de factuur upload in mijn boekhoudprogramma, weet ik even niet hoe ik deze €96,- aan btw loskoppel van het totaalbedrag.

Ik ken je boekhoudprogramma niet, maar in die van mij kan ik onder een factuur als ik wil gewoon twee aparte factuurregels aanmaken, een voor de kosten/investeringen en een voor de btw.

 

2 uur geleden, Supermurk zei:

De notariskosten/aankoopkosten mag ik opgeven als kosten. Deze moet ik dus ook uit de totaalfactuur halen en zelf invoeren met dezelfde factuur?

Ja, in mijn boekhoudpakket kan ik net zoveel factuurregels maken onder een factuur als ik zou willen.

 

2 uur geleden, Supermurk zei:

Aangezien dit niet een losse/extra betaling is geweest komt deze natuurlijk niet binnen als automatische transactie vanuit mijn gekoppelde bankaccount en moet ik deze zelf registreren als "betaald"?

Nee, je splitst de factuur wel in regels, maar de totale factuur komt nog steeds overeen met de transactie op de bank dus is gewoon te matchen.

 

2 uur geleden, Supermurk zei:

Ik kom er niet helemaal achter hoe ik de totaalsom van mijn bedrijfspand én mag opvoeren als vaste activa (minus btw), maar dat ik dus een onderdeel hiervan (de aankoopkosten) kan en mag opgeven als kosten en hoe ik dit dus correct doe zodat alle cijfers goed staan.

Ah, nu valt een kwartje. Je hebt een factuur met een factuurregel die een investering is, een factuurregel die kosten is en een factuurregel die btw is. Dan kan in mijn boekhoudpakket ook niet in een keer. Dat betekent de factuur deels invoeren bij investeringen en deels bij kosten (met aldaar een of meerdere factuurregels.)

 

Dan de bank: de factuur is nu in twee delen ingevoerd. In mijn boekhoudpakket kan ik de betaling ook splitsen in twee delen. Die delen kan ik dan weer matchen met de ingevoerde investering resp. de kosten. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Je hebt een factuur met een factuurregel die een investering is, een factuurregel die kosten is en een factuurregel die btw is.

 

Nou, eigenlijk horen de aankoopkosten ook tot de aanschafkosten die geactiveerd horen te worden en over afgeschreven wordt.

De kosten van notaris/makelaar/overdrachtsbelasting mogen niet ineens ten laste van de winst gebracht worden. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 8-2-2023 om 17:42, Ron van der Kolk zei:

Ah, nu valt een kwartje. Je hebt een factuur met een factuurregel die een investering is, een factuurregel die kosten is en een factuurregel die btw is. Dan kan in mijn boekhoudpakket ook niet in een keer. Dat betekent de factuur deels invoeren bij investeringen en deels bij kosten (met aldaar een of meerdere factuurregels.)

 

Dan de bank: de factuur is nu in twee delen ingevoerd. In mijn boekhoudpakket kan ik de betaling ook splitsen in twee delen. Die delen kan ik dan weer matchen met de ingevoerde investering resp. de kosten.

 

Hier gaat het inderdaad om. Althans als ik de factuur dus deels invoer bij investeringen en deels invoer bij kosten. Dan komt het bedrag op vaste activa dus zoals ik eerder noemde of op €96,- te veel (de btw) of de volledige aankoopkosten worden niet meegenomen in de vaste activa.

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Nou, eigenlijk horen de aankoopkosten ook tot de aanschafkosten die geactiveerd horen te worden en over afgeschreven wordt.

De kosten van notaris/makelaar/overdrachtsbelasting mogen niet ineens ten laste van de winst gebracht worden. 


Regel 1 juist! Regel 2 ik mag volgens mij alle notariskosten als aankoopkosten meenemen behalve de overdrachtsbelasting en dus de btw.  De overdrachtsbelasting mag ik wel meenemen als totaalsom van de vaste activa en mag ik daarover afschrijven.

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Koopsom                      €24.500,-        Vaste activa

Zakelijke lasten          €50,92              Aankoopkosten

Overdrachtsbel.         €2548,-            Vaste activa

Inschrijving Kad.        €137,50           Aankoopkosten

Akte van Levering      €554, 46          Aankoopkosten (incl €96,- btw)

Totaal                           €27.694,65

BTW                                      €96,23
Totaal                           €27.790,88

Op deze manier heb ik het opgedeeld en ingevoerd. Echter verschijnt op deze manier op de vaste activa een bedrag van €27.048,-. Dus alleen zoals bovenstaand de Vaste activa.
Hoe kan ik dit nu zo krijgen dat de aankoopkosten (welke ik mee mag nemen in de vaste activa), zowel in de aankoopkosten in mijn boekhouding terechtkomen, maar dat ook het juiste bedrag op de vaste activa komt te staan. Dat is eigenlijk mijn vraag.    

 

16 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dan heb je een andere mening dan de fiscaalgeleerden!

 

Want hun mening is dat de kosten van de notaris en de makelaar bij aankoop van onroerend goed geactiveerd moeten worden als aanschafkosten. Dat verhoogt dus de waarde van het onroerend goed.

Mij maakt het natuurlijk verder niet uit.

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 9-2-2023 om 10:16, shoptillyoudrop zei:

Dan heb je een andere mening dan de fiscaalgeleerden!

 

Want hun mening is dat de kosten van de notaris en de makelaar bij aankoop van onroerend goed geactiveerd moeten worden als aanschafkosten. Dat verhoogt dus de waarde van het onroerend goed.

Mij maakt het natuurlijk verder niet uit.

Ik denk dat ik hetzelfde bedoel maar verkeerd heb geformuleerd.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-2-2023 om 11:45, shoptillyoudrop zei:

1. Je moet dus "Aankoopkosten" veranderen in "Vaste activa".

2. Je moet het (bruto)bedrag € 27.694,65 inkloppen en ook € 96,23 zijnde de BTW.

 

Dan komt alles goed. Als je het goed doet dan.

 

 

Ah, kijk bedankt! Nu snap ik dat in ieder geval. Dan de laatste vraag, hoe voer ik dan nu deze aanschaf/aankoop kosten op in mijn resultatenrekening? Althans, begrijp ik het goed dat ik deze kosten en mee mag nemen in de totaalsom van de "vaste activa" (om hier over af te schrijven) en dat ik ze ook mag opvoeren als "kosten"? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.