• 0

Overeenkomst opdrachtnemer betalingstermijn aanpassen

(aangepast)

Goedemorgen,

 

Ik hoop dat iemand onze vraag kan beantwoorden met deze kwestie. Ik ben de vorige keer goed geholpen :)

 

Wij (4 vennoten) werken samen met 3 verschillende bedrijven.  1 van deze bedrijven wil dat wij een overeenkomst tekenen (begrijpelijk) waarbij ons betalingstermijn niet in acht word genomen. Wij hebben deze overeenkomst nog niet getekend en 30 dagen betalingstermijn voorgesteld in plaats van de 14 dagen die wij graag willen. Zij houden voet bij stuk en willen dat wij om de week een factuur sturen met een betalingstermijn van 30 dagen. Waardoor in sommige gevallen de maximale betalingstermijn 6 weken wordt.

 

Gezien wij de vorige keer een betalingsplan hebben moet overleggen met dit bedrijf zijn wij hier niet happig op. Kunnen zij ons vertellen welke betalingstermijn in acht moet worden genomen?

 

Ook is deze overeenkomst 1 jaar geldig met een opzegtermijn van 1 maand en willen zij dat wij onze prijzen vastleggen voor het einde van het jaar. Zij hebben dezelfde prijs in de overeenkomst gezet als vorig jaar maar deze hebben wij nog niet besproken. Wij hebben nog geen enkele informatie over de aantallen, logistieke gedeelte voor opdrachten later in het jaar en willen dit nog niet vastleggen. Wij hebben aangegeven dat wij de overeenkomst voor de aankomende opdracht willen vastleggen maar zonder info nog niet voor het einde van het jaar. Zij antwoorden dat de overeenkomst jaarlijks moet zijn, mag dit?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)

Beste Newhere,

 

Simpel gezegd we leven in een vrije markt en niet in een communistische staat. Dus ja, het staat ze vrij om het te vragen, maar jullie zijn vrij om weg te lopen.

 

Realiseer je ook dat lastige klanten vaak problemen opleveren bij ieder dingetje wat (bijna) misgaat, maar daar staat tegenover dat ze blijkbaar jullie diensten hard nodig hebben en wellicht omdat niemand anders met ze in zee wil?

 

Dus als jullie de opdracht graag willen hebben, omdat het lucratief is, dan zou ik het hard spelen. 'Our way or the highway'. Jullie zijn geen filantropische instelling, toch? Jullie hebben toch al slechte ervaringen met betalen?

 

Weet je wat een goede klant is? Een (snel en op tijd) betalende klant.

 

 

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Dus als jullie de opdracht graag willen hebben, omdat het lucratief is, dan zou ik het hard spelen.

 

Dat dus. Onderschat vooral de kracht van Nee niet.

 

Mijn ervaring met grote klanten is dat afdeling inkoop er soms een soort wedstrijdje verpissen van maakt om vooral intern te kunnen aantonen wat de enorme toegevoegde waarde van afdeling inkoop is.  ZZP'ers en kleine / startende bedrijven lijken dan een makkelijke prooi totdat je met een glimlach "Nee, dat gaan we niet doen" zegt. 

 

Een andere beproefde optie: je fee of uurtarief met 5% verhogen, en 5% korting bieden bij betaling binnen 5 werkdagen. Dat laatste  laat zich dan makkelijk uitonderhandelen tot betaling binnen 14 dagen. Jij je zin en "afdeling inkoop heeft weer 5% korting gescoord". 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Simpel gezegd we leven in een vrije markt en niet in een communistische staat.

Nu ja, er zijn in ons land wel wettelijke grenzen aan de betaaltermijn. Heel kort door de bocht mag je afspreken wat je wilt, maar niet langer dan 60 dagen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
14 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Nu ja, er zijn in ons land wel wettelijke grenzen aan de betaaltermijn. Heel kort door de bocht mag je afspreken wat je wilt, maar niet langer dan 60 dagen. 

 

Beste Ron,

 

Let op die wettelijke grens geldt alleen voor grote ondernemingen en wie dat zijn of niet zijn staat gedefineerd in artikel 2:397 BW (voor de liefhebber).

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ook al zijn wij nieuw in het ondernemen, het voelt als de omgekeerde wereld waarin zij ons de wet voorleggen.

 

Wij willen deze opdracht graag aannemen maar in mijn beleving is een overeenkomst iets wat besproken is en acceptabel is voor beide partijen.

 

Ik heb laatst gelezen over de wettelijke grens en dat grote bedrijven een betalingstermijn van 30 dagen moeten hanteren voor ZZP'ers/kleine bedrijven. Ook al is dit een groot bedrijf, de rechtsvorm op de 'overeenkomst' heeft geen werkzame medewerkers waardoor deze regeling dan niet van toepassing is (verwacht ik maar ik kan het fout hebben).

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Een andere beproefde optie: je fee of uurtarief met 5% verhogen, en 5% korting bieden bij betaling binnen 5 werkdagen. Dat laatste  laat zich dan makkelijk uitonderhandelen tot betaling binnen 14 dagen. Jij je zin en "afdeling inkoop heeft weer 5% korting gescoord". 

 

Bedankt voor deze tip, deze gaan wij zeker onthouden!

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Newhere zei:

Zij houden voet bij stuk en willen dat wij om de week een factuur sturen met een betalingstermijn van 30 dagen.

Dit betekent dat, behalve na de eerste factuur, je elke 14 dagen betaald wordt, daar is toch niets mis mee?

Een overeenkomst is iets waar beide partijen het mee eens zijn, als dat niet lukt dan is er geen overeenkomst en dus geen handel. Voor beide partijen is het aftasten wie het meest afhankelijk is van de andere.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.