• 0

DGA in dienst werkmaatschappij en pensioen

sinds vorig jaar in bezit van 34% van de aandelen in familie bedrijf, nadat ik al 20 jaar in loondienst van een van de werkmaatschappijen heb gewerkt. Andere aandeelhouders hebben resp 56 en 10%.  Wel zijn er een aantal stemrechtloze aandelen zodat de twee grootste aandeelhouders evenveel stemrecht hebben. Heb BV opgericht en stuur een factuur voor man.vergoeding. hiermee betaal ik mijn aandelen af aan mijn vader. Verder ben ik in loondienst gebleven van de werkmaatschappij,  en worden de gebruikelijke premies ingehouden. Nu vraag ik mij af of dit zo kan en mag. Reden om dit zo te doen was omdat dan pensioenopbouw niet in gevaar komt.  Mag deze constructie of kan ik dat beter anders doen?  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Ingmar, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

43 minuten geleden, Ingmar1969 zei:

Verder ben ik in loondienst gebleven van de werkmaatschappij,  en worden de gebruikelijke premies ingehouden. Nu vraag ik mij af of dit zo kan en mag.

 

Wàt kan en mag? 

 

Voor de sociale verzekeringen spelen 3 vragen:

  • Ben je familie van de andere aandeelhouders (bloed- en aanverwanten tot en met de derde graad), en bezit de familie 2/3 of meer dan de aandelen? Dan ben je niet verplicht sociaal verzekerd en moeten er voor jou geen premies werknemersverzekeringen worden afgedragen. Afdracht geeft je ook geen recht op een uitkering!  
  • Ben je geen familie maar kun je met je aandelenbelang je eigen ontslag tegenhouden? Als besluiten over jouw ontslag genomen worden met een normale meerderheid, dan kun je dat niet en ben je mogelijk wel verplicht sociaal verzekerd, tenzij er sprake is van nevengeschiktheid.
  • Is er sprake van nevengeschiktheid? Dat hangt af van een paar dingen: is het stemrecht gelijkmatig verdeeld over alle aandeelhouders en ben je verder gelijkwaardig (oa ook bestuurder). 

 

Bij enige twijfel over je sociale verzekeringsplicht: vraag om een beschikking sociale verzekeringsplicht bij de inspecteur van de Belastingdienst  en/of schakel een fiscalist in.

 

43 minuten geleden, Ingmar1969 zei:

Reden om dit zo te doen was omdat dan pensioenopbouw niet in gevaar komt. 

 

Tja, maar uitgerekend voor de Pensioenwet is het totaal niet relevant of je in loondienst bent voor de werkmij en ook niet of je wel of niet bestuurder bent: voor de Pensioenwet ben je DGA zodra je een belang van 10% of meer hebt in de werkmij

 

Behoudens specifieke CAO's (is daarvan bij jou sprake, zo ja welke?) heb je daarom met 34% van de aandelen helemaal geen recht meer op pensioenopbouw/ deelname aan de collectieve pensioenregeling. 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
aanvulling familieband

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.