Bank betaalt je facturen alvast [factoring]

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Beste forumleden. Ik moet dit kwijt:

 

De Bank maakt reclame om je facturen alvast uit te betalen als je klanten dat niet doen. En dan heel snel.

 

Ik denk dan dit klopt niet. Als het een probleem is in je bedrijf dat je zo snel je geld moet hebben, dan heb je misschien een probleem met je liquiditeit en je hele concept.

 

De oplossing is toch nooit iemand anders weer betalen om het sneller te krijgen? Zo los je het probleem toch niet op? Je schuift het voor je uit.

 

De bank insinueert dat iedereen dit probleem heeft met die reclame. En dat zij de oplossing hebben door de bank te betalen. En dat dat goed en normaal is. Dat is het niet in mijn ogen.

 

De wereld is stuk denk ik dan.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie
(aangepast)

Stel nou, ik kan voor 50.000 euro een partij marmeren tegels kopen. Betalingstermijn 15 dagen. Die weet ik bij voorbaat te verpatsen voor 120.000 euro. Maar dat is een klant die niet zo snel van betalen is, zeg 30 dagen. Dan moet ik dus ergens 15 dagen 50.000 voorschieten. Dat heb ik niet, dus zo loop ik een makkelijke winst van 70.000 euro mis! Was er nu maar een partij die me kon helpen...

 

Er zijn veel meer bedrijven die factoring aanbieden. Niet zonder risico, maar soms een kans om zaken te doen waar je anders net te klein voor bent. Natuurlijk is het niet bedoeld om het ene gat met het andere te vullen en permanent op het scherpst van de snede te opereren. Gebruik met mate. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Kredietverstrekking in een ander jasje.

 

 

20 minuten geleden, Christoffel zei:

De oplossing is toch nooit iemand anders weer betalen om het sneller te krijgen? Zo los je het probleem toch niet op? Je schuift het voor je uit.

 

Ik denk dat een (te) beperkte liquiditeit voor veel (groeiende) ondernemingen een uitdaging is die ze kan beperken in hun groei. Financiering kan dan helpen, in dit geval in de vorm van factoring.

 

 

20 minuten geleden, Christoffel zei:

De wereld is stuk denk ik dan.

Dat valt wel mee, denk ik dan :winking-face:

Link naar reactie

Ik heb wel de ervaring met factoring dat men alleen een voorschot geeft op vorderingen met heel weinig risico. Je moet dus vooraf checken met je bank of diegene waar je aan wilt factureren wel gedekt is anders heb je er nog niets aan. 

 

Eigenlijk weer een soort paraplu die ze terug willen op het moment dat het gaat regenen.

Link naar reactie
12 uur geleden, Christoffel zei:

Beste forumleden. Ik moet dit kwijt:

 

De Bank maakt reclame om je facturen alvast uit te betalen als je klanten dat niet doen. En dan heel snel.

 

Ik denk dan dit klopt niet. Als het een probleem is in je bedrijf dat je zo snel je geld moet hebben, dan heb je misschien een probleem met je liquiditeit en je hele concept.

 

De oplossing is toch nooit iemand anders weer betalen om het sneller te krijgen? Zo los je het probleem toch niet op? Je schuift het voor je uit.

 

De bank insinueert dat iedereen dit probleem heeft met die reclame. En dat zij de oplossing hebben door de bank te betalen. En dat dat goed en normaal is. Dat is het niet in mijn ogen.

 

De wereld is stuk denk ik dan.

 

 

 

Mits de bank dan ook het risico van wanbetaling opzich neemt. Als je namelijk dit soort zaken doet terwijl je zo goed als geen kapitaal hebt neem je een groot risico.

Tevens zijn de marges die je noemt vaak neit haalbaar bij deze bedragen.

Link naar reactie
14 uur geleden, Christoffel zei:

De oplossing is toch nooit iemand anders weer betalen om het sneller te krijgen? Zo los je het probleem toch niet op? Je schuift het voor je uit.

Het echte probleem is dus een slechte liquiditeit.

 

14 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Stel nou, ik kan voor 50.000 euro een partij marmeren tegels kopen. Betalingstermijn 15 dagen. Die weet ik bij voorbaat te verpatsen voor 120.000 euro. Maar dat is een klant die niet zo snel van betalen is, zeg 30 dagen. Dan moet ik dus ergens 15 dagen 50.000 voorschieten. Dat heb ik niet, dus zo loop ik een makkelijke winst van 70.000 euro mis! Was er nu maar een partij die me kon helpen...

Ook een voorbeeld van een slechte liquiditeit.

Nog altijd actueel … “de cost gaet voor de baet uyt”

 

Ik vraag mij daarbij af of de koper van die tegels dan ook wel zo goed bezig is. Gelukkig is het maar een (slecht) voorbeeld. In realiteit zal de winstmarge een stuk lager liggen.

 

Wat De Bank betreft … banken zijn slechts winkels waar je geld kunt kopen … 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
27 minuten geleden, Cosara zei:

Het echte probleem is dus een slechte liquiditeit.

Tja, maar soms is dat even niet anders. 

 

20 minuten geleden, Cosara zei:

Gelukkig is het maar een (slecht) voorbeeld.

Een ander voorbeeld dan.

 

Een zelfstandig interim boekhouder zit door covid al een tijd zonder opdrachten. De financiële buffer slinkt hard, want het leven gaat door. Dan is er eindelijk een nieuwe fulltime opdracht, voor een aantal maanden. De interim boekhouder besluit de eerste maandfactuur via factoring eerder betaald te krijgen, zodat zij een maand eerder haar geld heeft en toch nog net op tijd haar huur kan betalen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
43 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Een zelfstandig interim boekhouder zit door covid al een tijd zonder opdrachten. De financiële buffer slinkt hard, want het leven gaat door.

Voorbeeld van een slecht verdienmodel … als ondernemer moet je geen interim boekhouder willen zijn.

Wat betreft die financiële buffer … zorg er voor dat je minimaal twee jaar lang alle zakelijke en privé lasten kunt betalen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 uur geleden, DaMedia zei:

Maar het zal toch even tijd kosten om dat buffertje op te bouwen, afhankelijk van hoeveel je privé-uitgaven zijn.

Die tijd is afhankelijk van je winst uit onderneming.

Wat je zakelijk en privé uitgeeft heb je zelf in de hand.

Menig ondernemer gaat meerdere lange termijn verplichtingen aan, zonder een gezonde financiële buffer aan te houden.

 

Factoring is mogelijk als je klant kredietwaardig is bevonden. Even snel iets eenmalig incasseren zal er niet bij zijn … of het zal niet goedkoop zijn.

Risico’s kosten nu eenmaal geld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Het is vooral een kortetermijnlening met je eigen cashflow als zekerheid.

… en daar zit het probleem.

 

De lening aflossen

Je lost de Factuur Financiering in één keer af zodra jouw klant je heeft betaald. Dit doe je zelf door het bedrag aan ons terug te betalen in je internetbankierenomgeving. Let op dat je dit niet na de 20e van de maand doet waarin de lening eindigt. Je kunt je lening op elk moment aflossen via deze link. Doe je dit niet aan het einde van de looptijd, bijvoorbeeld omdat jouw klant niet op tijd betaalt? Dan boeken wij het bedrag automatisch af van je Rabobankrekening. Dat doen wij aan het einde van de maand waarin de looptijd van de financiering eindigt.

 

Mij lijkt het verstandig om je eigen handelsvoorwaarden eerst eens tegen het licht te houden en goed te gaan toepassen. Als de klant helemaal niet betaald dan heb je alsnog een probleem. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 uur geleden, Cosara zei:

Mij lijkt het verstandig om je eigen handelsvoorwaarden eerst eens tegen het licht te houden en goed te gaan toepassen. Als de klant helemaal niet betaald dan heb je alsnog een probleem. 

a dat bedoel ik ook een beetje met mijn bericht. Nu komen ze met een oplossing ergens voor wat je beter bij de bron op kunt lossen. Ze willen er tussen zitten om wat te verdienen en dat is belangrijker of jij een solide zaak opbouwt. Ondertussen krijg ik steeds reclame over dit onzin. Alsof ze vinden dat ik niet goed geregeld heb zo komt dat bij mij over. Mijn eigen bank notabene in de geldapp daar kun je niet unsubcriben.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Christoffel zei:

Nu komen ze met een oplossing ergens voor wat je beter bij de bron op kunt lossen. Ze willen er tussen zitten om wat te verdienen en dat is belangrijker of jij een solide zaak opbouwt.

Helemaal mee eens … en daarom … banken zijn slechts winkels waar je geld kunt kopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.