• 0

Inbrengen voorraad/verzameling bij start als ZZP-er

Ik wil van mijn hobby mijn werk gaan maken en vraag mij af hoe ik mijn eigen voorraad/verzameling kan inbrengen:

De afgelopen 35 jaar heb ik behoorlijk veel postzegels bij elkaar verzameld / gesemi-handeld. Inkoop vooral via de grote veilinghuizen. Een deel verdween in mijn eigen collectie, de dubbelen verkocht ik weer door. Nu wil ik dit als ZZP-er gaan doen en het grootste deel van mijn verzameling/voorraad inbrengen.

Ik schat de waarde op 100K (ik taxateer zelf ook vrijblijvend sinds jaren). Echter, alle aankoopbewijzen van de laatste 35 jaar heb ik niet meer. 

Hoe kan ik deze voorraad inbrengen en aannemelijk maken bij de belastingdienst? Breng ik in op bijvoorbeeld 20K (ver onder de werkelijke waarde), dan zal ik wellicht op een kleine voorraad een enorme omzet draaien. Niet geloofwaardig mijns inziens en ook behoorlijk in mijn nadeel. Breng ik in op 100K, dan ben ik zeer benieuwd wat de belastingdienst daar van vindt. Wellicht heeft er iemand hier een goede suggestie hoe e.a. aan te pakken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Jan1983 zei:

Hoe kan ik deze voorraad inbrengen en aannemelijk maken bij de belastingdienst?

Tegen een reële marktwaarde op het moment van inbreng.

 

Wat is de waarde van de storting/onttrekking?

In de meeste gevallen gaat u bij een storting of onttrekking uit van de waarde in het economisch verkeer. Dat is de waarde die in normale koop- en verkoopsituaties zou gelden. 
 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privestortingen_en_priveonttrekkingen

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara: Dat heb ik ook gelezen op de site van de belastingdienst:) Mijn vraag is echter, kun je  een voorraad inbrengen van 100K als startende ZZP-er? En hoe kan ik mijn eigen taxatie aannemelijk maken? Bewijsstukken heb ik niet. Uiteraard kan ik een aantal weken voorraad gaan tellen (Zoveel is het inmiddels), maar dat heeft logischerwijs niet mijn voorkeur

 

@Roel: Goede vraag: Deels gedwongen. Mijn huidige bank accepteert de vele transacties niet meer op mijn privé rekening en vindt mij zakelijk. Volgens de belastingdienst was ik dat niet. Ik heb altijd een pracht baan gehad en was op geen enkele manier financieel afhankelijk van mijn hobby. Het lijkt nu echter dat de banken strenger oordelen dan hun opdrachtgevers.... Ze bleven onvermurwbaar. En ik heb geen zin om van bank naar bank te gaan vluchten. Ze lieten me indirect dus eigenlijk de keus: Of mijn hobby stoppen of ZZP-er worden en ergens een zakelijke rekening openen. 

 

De belangrijkste reden om ZZP-er te worden is echter omdat ik financieel zo goed als onafhankelijk ben geworden na vele jaren een uitstekende baan te hebben gehad. Die baan ben ik kortgeleden kwijtgeraakt na een reorganisatie en na geprobeerd te hebben terug te keren in loondienst ben ik serieus gaan kijken naar het ZZP schap. Dat idee had ik overigens ook al tijdens de laatste loondienst jaren. Ik heb nu de vrijheid om fulltime mijn passie te gaan volgen, mijn bank gaf me onbedoeld het laatste zetje.

Mijn eigen hoofd collectie verkoop ik overigens niet. Het gaat om de nevencollecties eromheen en een gigantische dubbelenvoorraad, als ook nog behoorlijk wat frankeergeldige postzegels.

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Jan1983 zei:

Ik heb nu de vrijheid om fulltime mijn passie te gaan volgen, mijn bank gaf me onbedoeld het laatste zetje.

Yep … soms zorgen anderen ervoor dat je keuzes moet maken.

 

10 uur geleden, Jan1983 zei:

Mijn eigen hoofd collectie verkoop ik overigens niet.

Wat niet is kan nog altijd komen.


Je kunt je privé collectie altijd uitbreiden door zakelijke aankopen naar privé over te hevelen. Administratief is het verstandig om alle aankopen zakelijk te gaan doen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de tip, zeer handig om te weten, want ik ben zeker van plan daarnaast ook te blijven verzamelen. Ik zal mijn activiteiten nu alleen commercieel gaan inrichten. Dat was eerder niet nodig.

Blijft de meest prangende vraag staan: Hoe doe ik het met mijn start voorraad, zie boven?

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Jan1983 zei:

Blijft de meest prangende vraag staan: Hoe doe ik het met mijn start voorraad, zie boven?

Zie ook boven … Tegen een reële marktwaarde op het moment van inbreng.

 

Dst betekend aan elk item een waarde toekennen en aan de voorraad toevoegen … en ja, je dient een voorraadadministratie bij te houden. Om werk te  besparen kan je dat inbrengen ook beetje bij beetje doen. Dat hoeft echt niet alles in één keer Ik neem aan dat van postzegels vele catalogi bestaan die de waarde aangeven.

 

Door de privé inbreng stijgt het eigen vermogen van de onderneming. Met winst of verlies heeft het niets te maken. Je betaalt dus geen belasting over de privé inbreng.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank weer!

 

Vraag is: Kun je in een keer 'zomaar' 100K inbrengen? (Dat is de reële waarde in het economisch verkeer 'mijns inziens'. Ik neem aan dat wat je ook inbrengt, je dat moet kunnen toelichten? Het punt is dus: 'mijns inziens'. Met 10duizenden postzegels is het zo goed als onmogelijk elke postzegel te tellen en een exact sluitend voorraadbeheer/waarde te houden. Taxateurs kijken naar hoe een collectie is opgebouwd, hoe de kwaliteit is, welke toppers aanwezig zijn en geven dan een schatting. Zo schat ik ook mijn voorraad in.

 

Kan ik dus nu naar de KvK stappen, mij inschrijven en vervolgens bij de belastingdienst langsgaan en zeggen: Ik breng 100K in als voorraad en klaar is Kees. Ik heb mijn beginpunt en vanaf dan is het een kwestie van nieuwe aankopen en verkopen administreren en ik ben ZZP-er.

 

Stukje bij beetje inbrengen heb ik ook aan gedacht, dan heb je bovenstaand 'probleem' in een aantal kleine stappen. Dan neem ik aan dat je elke inbreng moet kunnen toelichten, of kun je zomaar zeggen: Ik heb weer 10K ingebracht en dat dan als 'inkoop' boeken? Zonder te hoeven aantonen dat wat je uit je eigen privé voorraad hebt ingebracht ook daadwerkelijk 10K waard is?

Dat blijft anders een probleem, want ik kan de waarde niet even (objectief) aantonen namelijk.

 

Als dat echter wel noodzakelijk is, zou ik een flink aantal weken moeten gaan tellen. En van al mijn tellingen foto's maken en zo proberen een objectieve maatstaf te vinden voor de waarde van mijn start inbreng. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Jan1983 zei:

Vraag is: Kun je in een keer 'zomaar' 100K inbrengen? (Dat is de reële waarde in het economisch verkeer 'mijns inziens'. Ik neem aan dat wat je ook inbrengt, je dat moet kunnen toelichten? Het punt is dus: 'mijns inziens'.

Hoe weet je dat de verzameling 100 K waard is?

Dat zal je toch ergens op moeten baseren.

Als je wilt kan je het laten taxeren door twee onafhankelijke taxateurs … niet door jezelf als een slager die zijn eigen vlees keurt … de twee taxatierapporten zijn de toelichting.

 

59 minuten geleden, Jan1983 zei:

Als dat echter wel noodzakelijk is, zou ik een flink aantal weken moeten gaan tellen. En van al mijn tellingen foto's maken en zo proberen een objectieve maatstaf te vinden voor de waarde van mijn start inbreng.

Dat weet je wat je bezit echt waard is. Zoals je het nu beschrijft is het maar natte vingerwerk.  Een zegelverzameling kan je goed beschrijven zonder daar foto’s van de moeten maken. Je moet goed begrijpen dat er verschil zit tussen hobbymatig handelen en zakelijk handelen. Je wilt een onderneming starten, en daar komen allerlei verplichtingen bij kijken. Een duidelijke en goede voorraadbeheer behoort daar ook toe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

V.w.b.  voorraadbeheer schijnt veel te kunnen heb ik her en der gelezen vandaag, zolang je e.a. maar consistent en consequent toepast en je methode kan uitleggen.  V.w.b. taxatie ken ik de meeste taxateurs persoonlijk. Zij zullen waarschijnlijk op hetzelfde uitkomen als ik, maar voor de bühne begrijp ik dat het beter is inderdaad niet je eigen waar te keuren. 

Ik hoopte hier (nog) wat meer verzamelaars tegen te komen, die (ooit) een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt. Ik ben mij redelijk aan het inlezen, maar nog wel een aantal vragen, zoals bovenstaande. Dat er een groot verschil zal zijn tussen hobby en onderneming zal ik zeker gaan merken. Een stuk 'romantiek' zal verdwijnen. Niet meer alles kunnen kopen wat los en vast zit, je voorraad klein en efficiënt houden (zie bovenstaand issue, dat lukte mij als hobbyist zeker niet...:)) 

 

Cosara, dank voor je tijd en antwoorden. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.