• 0

Octrooi waarde bepaling - octrooi verkopen

(aangepast)

Ik heb een lastige kwestie. Ik ben binnenvaart schipper en in de jaren is er een idee ontstaan tot een product. Zo geschiedde , product getekend , geproduceerd , europees patent op aangevraagd. Prima , laat het spel beginnen. 

 

Maar nu een wending. Er is een speler die mijn idee en patent wil kopen. Hoe bepaal ik de waarde van een nieuw product , met Europese potentie ? 

 

Groeten Mark 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is geen simpel antwoord voor, Mark. Ik neem even aan gaat je nog niks verkocht hebt en ook nog niet hebt onderzocht wat de potentie van het product is. Dan heb je heel weinig informatie om überhaupt iets zinnigs op papier te zetten.

 

Het begint in elk geval met de basis:

- wat is de markt,

- hoe groot,

- hoeveel afzet, 

- hoeveel winstmarge per product,

- wat kost het om een klant te werven?

- wat kost het kom je bedrijf draaiende te houden?

- etc.

 

Als je dat op een rij hebt, dan kun je gaan rekenen wat je per jaar kunt verdienen en in het verlengde daarvan wat een investeerder per jaar kan verdienen. Als je daar uit bent, kun je via complexere berekeningen uitrekenen hoeveel jouw product vandaag waard is.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Mark,

 

Jij weet als het goed is hoeveel de kostprijs van het prototype product is en dus kan jij denk ik ook redelijk inschatten wat die kostrijs gaat doen bij een productie in grotere aantallen. Heeft de koper iets losgelaten voor welke prijs men het op de markt wil brengen?

 

Willen ze het patent alleen maar kopen of staan ze ook open voor een licentie-overeenkomst? Als ze openstaan voor een licentie-overeenkomst dan kan jij bijvoorbeeld bepalen voor welke regio en duur in Europa dat gaat gelden en dan een paar jaar aankijken en historie verzamelen.

 

Wat je ook zou kunnen doen is een licentie-overeenkomst aangaan voor zeg vijf jaar met een optie tot koop van het patent op basis van de omzet van zeg de laatste twee jaaromzetten.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarom de tegenpartij niet met een bod laten komen. Dan heb je op zijn minst een uitgangspunt om verder te onderhandelen. Persoonlijk zou ik voor een bedrag ineens gaan om de gemaakte kosten te dekken en daarna voor een percentage van de winst die met de productie gemaakt wordt. Uiteraard zijn er ook valkuilen. Zo zou zou iemand een patent kunnen kopen om de eigen techniek langer te kunnen gebruiken en een potentiele nieuwkomer de pas af te snijden. Dan heb je alleen je kosten terug. Je moet je dus heel goed (laten) informeren.

Je kan ook een deskundige in de arm nemen. Bij de NOVU  kunnen ze je vast verder helpen. 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.