• 0

IPv6

Ik hoor al een behoorlijk aantal jaren verhalen over IPv6. Hoe belangrijk is deze ontwikkeling nou en lijkt het ook daadwerkelijk van de grond te komen?

 

Een artikel in de Emerce over de openings rede van Hoogleraar Huizer claimt hij dat IPv6 de transparantie van het Internet zal verbeteren. Wat vinden jullie hier van?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

ipv6 zal iig veel meer kunnen doen voor de 'simpelheid' van het internet. ripe (de ip uitgever) wil het liefst dat elke site een eigen ip heeft, maar dit kan nu niet. met ipv6 wel, je kan zelfs elk subdomein een eigen ip geven als je wil (of elke byte in je code :))

 

ter illustratie: het is niet zomaar dat je bij xs4all nu iets van 65 000 ip's toegewezen krijgt als je gebruik gaat maken van ipv6 (testbed)

 

nog mooier, alleen niet echt veilig: nu kunnen ook alle pc's in een lan een ip krijgen. ik kan me voorstellen dat dit wel handig kan zijn. geen gedoe meer met routers en netwerken delen, iedereen op hetzelfde grote 'internetnetwerk'

 

ook ben je in forums eindelijk van gezeur als 'hoe moet ik meerdere sites op één ip zetten?' af ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze thread is 6 jaar oud, en toch heel stil, en dat is tekenend voor IPv6.

Het lijkt of iedereen denkt dat het wel losloopt.

Toch dreigen in enkele jaren de ''oude' IPV4 adressen op te raken.

Moeten ondernemers IP v6 op hun aandachtslijstje zetten ?

En zo ja, wat is dan de gewenste strategie ?

- alleen nog apparatuur met IPv6 support aanschaffen ?

- een conversie plannen/testen ?

Of kan de ondernemer rustig verder slapen met IPv4 in huis ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze thread is 6 jaar oud, en toch heel stil, en dat is tekenend voor IPv6.

Het lijkt of iedereen denkt dat het wel losloopt.

Toch dreigen in enkele jaren de ''oude' IPV4 adressen op te raken.

Moeten ondernemers IP v6 op hun aandachtslijstje zetten ?

En zo ja, wat is dan de gewenste strategie ?

- alleen nog apparatuur met IPv6 support aanschaffen ?

- een conversie plannen/testen ?

Of kan de ondernemer rustig verder slapen met IPv4 in huis ?

 

Als eindgebruiker hoef je je daar niet druk om te maken. Pas in 2010 zijn de IPv4 adressen op en kunnen er geen nieuwe adressen worden uitgegeven. IPv6 en IPv4 werken nu al naast elkaar en tot die tijd zijn er ook technieken beschikbaar om het tijdstip dat de adressen op zijn uit te stellen zoals o.a. NAT (wordt nu al door ISP's in bijvoorbeeld Rusland gebruikt).

 

http://www.gcn.com/print/26_14/44470-1.html?topic=IPv6#

 

Je vraag is trouwens een stuk beter op zijn plaats in een technisch forum, dan hier op HL.

Link naar reactie
  • 1

Alle operating system's zijn er al klaar voor,

[[..] Als het uiteindelijk ingevoerd wordt zullen we daar zelf niet veel voor hoeven doen.

 

Volgens mijn info is het geen OS-only-probleem. Als je vandaag VoIP-telefoons of webcams koopt die IPv4 only zijn, dan kan jouw LAN morgen dus niet probleemloos naar IPv6.

 

En wat je 2e opmerking betreft:

IPv6 is al ingevoerd !

Vrijwel alle providers werken onderling al IPv6.

Ze tunnelen nu vaak IPv4 over hun IPv6 verbindingen.

En bij de meeste providers kun je ook nu al een IPv6 aansluiting krijgen maar iedereen wacht af....

Link naar reactie
  • 0

Als eindgebruiker hoef je je daar niet druk om te maken.

[...]

Je vraag is trouwens een stuk beter op zijn plaats in een technisch forum, dan hier op HL.

 

Allereerst ben ik deze thread hier niet gestart maar heb die slechts vervolgd,

daarnaast kun je vrij technisch naar IPv6 kijken en dan heb je helegaar gelijk

maar ik hoop hier mensen te vinden die met een ondernemersblik er naar kijken, dus:

- heeft de IPv6 ontwikkeling consequenties voor je inkoopbeleid ?

- heeft het gevolgen voor je interne informatiesysteem ?

- hoort het thuis in je jaarlijkse SWOT-analyse bij de Threads ?

- biedt het wellicht marktkansen voor bepaalde producten/diensten ?

 

Of denken we dat NAT alles oplost en moeten we ons er niet druk over maken ?

 

Link naar reactie
  • 1

IPv6 is ingevoerd om het tekort aan publieke IP adressen op te heffen. In een "normaal" netwerk word alleen op de buitenkant een publiek ip nummer gezet, binnen het netwerk worden de reeksen 192 / 10 / 172 over het algemeen gebruikt.

Het enige wat je dan nodig hebt is een router die "netwerk adres translatie" aankan. Er is in princiepe geen tekort aan ip adressen, ze zijn alleen een beetje oneerlijk verdeeld.

Link naar reactie
  • 0

Er is in principe geen tekort aan ip adressen, ze zijn alleen een beetje oneerlijk verdeeld.

Dat klopt wel.

Dat is enerzijds gelukiig.... er zijn nog 1 miljard ongebruikte IPv4 adressen (maar niet vrij verdeelbaar)

Die ongelijke verdeling kan echter ook ongelukkig uitpakken.

America en Europa hebben relatief veel IPv4 adressen.

De pijn van de tekorten zit voornamelijk in Azie.

Grote kans dus dat die het eerste naar IPv6 gaan (die signalen worden steeds harder)

en dan hebben we dus de kans dat we ondanks een eigen IPv4 adres en NAT in ons eigen huis

morgen een emailtje van een chinese leverancier krijgen waarin staat dat we de update

voor het nieuwe apparaat dat we van hem zijn gaan importeren

kunnen downloaden van zijn FTP-server welke op een IPv6 adres staat.

Kan ons dan niets overkomen of moeten we ons daar toch op gaan voorbereiden ?

 

Link naar reactie
  • 0

Is dit geen techietalk? Innovatie, nuh, IP is meer dan 30 jaar oud. Ondernemen ... sorry ik zie het niet.

In een andere post heb ik al getracht aan te geven dat er ook ondernemers/ondernemingsaspecten spelen

maar laat ik nog een poging doen...

VoIp is niet zomaar telefoon... die al 100 jaar bestaat, het is een verandering die innovatiekansen bied.

Email-marketing is niet zomaar elektronische directmail; er zijn mensen die hele nieuwe innovatieve websites voor email-marketing gemaakt hebben.

Je kunt moeilijk zeggen, er is geen behoefte aan SMS want we hebben al een Fax om elektronsich berichten te communiceren.

De vraag is dan ook of we door de tijdelijke oplossingen als local-IP-subnets en NAT

wellicht over het hoofd zien dat IPv6 innovatiekansen bied

en dat NAT morgen waarschijnlijk in het rijtje.... analoge telefoon, fax, grammofoonplaat zal staan ...

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn allerlei nieuwe manieren om te communiceren, en dat zou ingezet kunnen worden in de business. Het heeft ook volgens mij niet iets met innovatie te maken dat de IP adressen opraken. Als het platform niet meer bereikbaar is vanwege een oude versie van IP, dan is dat iets technologisch. De business doet er wijs aan dat voor te zijn. Wat valt er meer over te vertellen, business like?

Er staat op de voorpagina van de nieuwste Computable een artikel met als titel 'Het gaat bar slecht met IPv6'.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig zie ik ipv6 nog niet mainstream worden. Vrijwel geen enkele provider heeft dit geïmplementeerd op dit moment.

Bovendien valt het met de schaarste van de ipv4 adressen erg mee (in tegenstelling tot sommige verhalen). Veel providers proberen IP adressen te hamsteren en daardoor ontstaat kunstmatige schaarste. Voorlopig zijn er nog miljoenen adressen beschikbaar en aan te vragen. (deze informatie heb ik rechtstreeks van een techneut bij RIPE)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.