• 0

CE keurmerk/-certificering [import product buiten europa]

(aangepast)

Hallo,

 

ik wil graag akoestische panelen willen gaan importeren.

maar ik kom er niet uit of hier perse een CE keurmerk voor nodig is.

zou iemand hier dit aan een hs code kunnen zien?

HS code  is 4411142900

 

mvg

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hallo Tom, 

 

Ik ben niet actief in jouw branche, maar mogelijk is het van toepassing als bouw product. Zie hier een lijst:

 

https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/ce-marking_en

 

https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/ce-marking/manufacturers_en

 

In de bovenstaande link worden ook verschillende producten groepen gedefineerd. 

 

Nederland heeft ook een pagina hier over, maar is minder duidelijk en spreekt zichzelf soms tegen. Maar je kunt natuurlijk ook altijd even contact opnemen met RVO. 

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwproducten/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ce-markering-en-wanneer-moet-ik-deze-op-mijn-product-aanbrengen

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, jessek zei:

Hallo Tom, 

 

Ik ben niet actief in jouw branche, maar mogelijk is het van toepassing als bouw product. Zie hier een lijst:

 

https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/ce-marking_en

 

https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/ce-marking/manufacturers_en

 

In de bovenstaande link worden ook verschillende producten groepen gedefineerd. 

 

Nederland heeft ook een pagina hier over, maar is minder duidelijk en spreekt zichzelf soms tegen. Maar je kunt natuurlijk ook altijd even contact opnemen met RVO. 

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwproducten/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ce-markering-en-wanneer-moet-ik-deze-op-mijn-product-aanbrengen

 

Bedankt voor je reactie.

 

hier liep ik dus ook tegenaan. bouwproduct wil ik het zelf niet noemen, maar misschien kijken hun daar anders tegenaan.

ik dacht zelf meer iets als interieur product.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Beste Tom,

 

Kijk eens op de KVK-site producteisen bij import en de daarin genoemde website Access2Markets.

 

Ik vraag me af of je de juiste HS-code hebt opgeschreven in je post. Eindigt deze op 2900 of 9200 (zoals te zien op de website Access2Markets)?

 

Tevens graag aandacht over hetgeen er wordt beschreven met betrekking tot import van buiten de EU en productaansprakelijkheid. Neem hier zeker ook even contact over op met je assurantietussenpersoon of verzekeraar met de vraag of ze het risico willen verzekeren.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Beste Tom,

 

Kijk eens op de KVK-site producteisen bij import en de daarin genoemde website Access2Markets.

 

Ik vraag me af of je de juiste HS-code hebt opgeschreven in je post. Eindigt deze op 2900 of 9200 (zoals te zien op de website Access2Markets)?

 

Tevens graag aandacht over hetgeen er wordt beschreven met betrekking tot import van buiten de EU en productaansprakelijkheid. Neem hier zeker ook even contact over op met je assurantietussenpersoon of verzekeraar met de vraag of ze het risico willen verzekeren.

Dit is wel echt de hs code wat ik doorgekregen heb van de supplier.

ik heb het nu nogmaals bij ze opgevraagd of het wel goed doorgegeven was.

 

nou heb ik meerdere suppliers gesproken en waren de hs codes nagenoeg allemaal verschillend bij deze.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Tomvdaal zei:

Dit is wel echt de hs code wat ik doorgekregen heb van de supplier.

ik heb het nu nogmaals bij ze opgevraagd of het wel goed doorgegeven was.

 

nou heb ik meerdere suppliers gesproken en waren de hs codes nagenoeg allemaal verschillend bij deze.

Beste Tom,

 

Jouw supplier is binnen of buiten de EU gevestigd? Weet deze niet of er een CE-certificering aanwezig is?

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1

Beste Tom,

 

Lijkt mij dat de producent i.e., jouw 'supplier' zorg moet gaan dragen voor een CE-markering als men wil exporteren naar de EER.

 

Wellicht dat jij (namens) of de 'supplier' zelf (ook) contact kan opnemen met het NEN.

 

Als een CE-certificering vereist is dan zal een verzekeraar daar zéér waarschijnlijk ook naar vragen en zal het een eis voor dekking kunnen zijn dan wel men sluit de import van buiten de EU uit.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Beste Tom,

 

Lijkt mij dat de producent i.e., jouw 'supplier' zorg moet gaan dragen voor een CE-markering als men wil exporteren naar de EER.

 

Wellicht dat jij (namens) of de 'supplier' zelf (ook) contact kan opnemen met het NEN.

 

Als een CE-certificering vereist is dan zal een verzekeraar daar zéér waarschijnlijk ook naar vragen en zal het een eis voor dekking kunnen zijn dan wel men sluit de import van buiten de EU uit.

Deze zegt al eerder naar Nederland geëxporteerd te hebben.

maar heeft dus (nog)geen CE keurmerk tot nog aan toe.

Dus daar liggen mijn twijfels een vooral.


Ik ben dus benieuwd of de CE wel nodig is perse?!

 

of dat dit met dit product zonder CE zou kunnen geïmporteerd worden?

 

de hs code schijnt dus wel gewoon ..2900 te zijn.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Tom,

 

Jouw Chinese 'supplier' kan dan wel al naar Nederland hebben geëxporteerd, maar dat zegt niets of er wel of geen CE-certificering vereist is.

 

In eerste instantie zal de importeur hierop worden aangesproken en je staat er slecht op als blijkt dat het product gecertificeerd had moeten zijn. Dit omdat de importeur juridisch op basis van EU-recht gezien wordt als producent en dat weet jouw Chinese 'supplier' vermoed ik maar al te goed.

 

Ik zou met het NEN contact opnemen en wellicht dat deze jou verder kunnen helpen, want deze instantie wordt ook genoemd op de website Access2Markets.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Beste Tom,

 

Jouw Chinese 'supplier' kan dan wel al naar Nederland hebben geëxporteerd, maar dat zegt niets of er wel of geen CE-certificering vereist is.

 

In eerste instantie zal de importeur hierop worden aangesproken en je staat er slecht op als blijkt dat het product gecertificeerd had moeten zijn. Dit omdat de importeur juridisch op basis van EU-recht gezien wordt als producent en dat weet jouw Chinese 'supplier' vermoed ik maar al te goed.

 

Ik zou met het NEN contact opnemen en wellicht dat deze jou verder kunnen helpen, want deze instantie wordt ook genoemd op de website Acces2Market.

Nee idd, en daar krijg ik dus geen duidelijkheid over bij hem.

 

En ben dus op de hoogte dat het wel mijn verantwoording is als importeur.

 

de supplier zegt wel de FSC en CE certificaten te gaan aanvragen.

maar het zou dus zomaar kunnen dat diegene naar wie zij eerst al hebben geëxporteerd wat troubles hiermee hebben gekregen als er een CE certificering nodig is.

 

ik ga met NEN contact opnemen👍🏻

hoop daar antwoord te krijgen of er wel of niet CE vereist is voor dit product.

 

mochten er nog andere suggesties zijn waar ik naartoe zou kunnen bellen of contact opnemen hoor ik het graag :)

 

iig bedankt

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Tom,

 

Ik heb nog even de moeite genomen om nog wat verder te zoeken.

 

Dit vond ik op de website van het NEN op basis van de zoekterm 'Medium density fibreboard (MDF)' en die verwijst onder andere naar een EU standaard EN 316.

 

Er is dus een normering en ik krijg het sterke vermoeden dat daar dan op één of andere manier een certificering aan vast hangt.

 

Succes!

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1

Jullie noemen het bij herhaling een CE-Keurmerk of CE-Certificering, maar het is een CE-Markering. De markering geeft aan dat het product in overeenstemming is met de voor dat product geldende Europese regelgeving. Voor sommige productgroepen mag je de de onderzoeken voor CE-markering zelf uitvoeren, voor andere productgroepen moet je een instelling betrekken die de overheid heeft goedgekeurd.

 

De markering is niet het begin van het verhaal, maar pas de laatste stap: (bron)

  • Stap 1 - Ga na welke EU-richtlijnen en geharmoniseerde normen gelden voor uw product
  • Stap 2 - Controleer de eisen die specifiek voor uw product gelden
  • Stap 3 - Ga na of de conformiteit van uw product moet worden beoordeeld door een 'notified body'
  • Stap 4 - Test uw product en check of deze overeenstemt met de EU-rechtshandelingen
  • Stap 5 - Stel een technische documentatie op en houd die op aanvraag beschikbaar voor markttoezichthouders
  • Stap 6 - Breng de CE-markering aan op uw product en stel een EU-conformiteitsverklaring op

Het is leuk als je Chinese fabrikant ergens een certificaatje aan gaat vragen, maar omdat het product van buiten de EER komt moet jij als importeur zelf controleren of het product voldoet aan de eisen, en bepalen of het product de CE-markering moet krijgen (bron).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Beste Tom,

 

Ik heb nog even de moeite genomen om nog wat verder te zoeken.

 

Dit vond ik op de website van het NEN op basis van de zoekterm 'Medium density fibreboard (MDF)' en die verwijst onder andere naar een EU standaard EN 316.

 

Er is dus een normering en ik krijg het sterke vermoeden dat daar dan op één of andere manier een certificering aan vast hangt.

 

Succes!

Ok bedankt

dit zijn nog enige details van het product die ik kon vinden.

 

Product Type

Lattenbodem Composiet Akoestische Panel

Standaard Model

GSC35-15, GSC27-13

Basic Materiaal

Polyester fiber panel + MDF slat of massief hout slat

 

Afwerking

Stof/PU leer (met micro gaten of niet)

 

Kleur

Kleurenkaart of aangepaste

 

Size

Breedte 160 of 200 of 400 of 600 ×Length 2400

 

(Toegestane tolerantie: lengte +-2mm; breed: +-1mm)

Dikte

21mm (Toegestane tolerantie: +-1mm)

 

Gewicht

Ongeveer 8.5kgs/M2

 

Brandwerende Grade

B of C grade als per EN13501-1

 

Formaldehyde emissie niveau

E1

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Jullie noemen het bij herhaling een CE-Keurmerk of CE-Certificering, maar het is een CE-Markering. De markering geeft aan dat het product in overeenstemming is met de voor dat product geldende Europese regelgeving. Voor sommige productgroepen mag je de de onderzoeken voor CE-markering zelf uitvoeren, voor andere productgroepen moet je een instelling betrekken die de overheid heeft goedgekeurd.

 

De markering is niet het begin van het verhaal, maar pas de laatste stap: (bron)

  • Stap 1 - Ga na welke EU-richtlijnen en geharmoniseerde normen gelden voor uw product
  • Stap 2 - Controleer de eisen die specifiek voor uw product gelden
  • Stap 3 - Ga na of de conformiteit van uw product moet worden beoordeeld door een 'notified body'
  • Stap 4 - Test uw product en check of deze overeenstemt met de EU-rechtshandelingen
  • Stap 5 - Stel een technische documentatie op en houd die op aanvraag beschikbaar voor markttoezichthouders
  • Stap 6 - Breng de CE-markering aan op uw product en stel een EU-conformiteitsverklaring op

Het is leuk als je Chinese fabrikant ergens een certificaatje aan gaat vragen, maar omdat het product van buiten de EER komt moet jij als importeur zelf controleren of het product voldoet aan de eisen, en bepalen of het product de CE-markering moet krijgen (bron).

Dat was ook zo ongeveer mijn vraag, ik zou dus graag willen weten of er voor dit product wel perse een CE nodig is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.