• 0

Overdrachtsbelasting eenmanszaak

(aangepast)

Beste lezers,

 

bijna 6 jaar geleden heb ik een pand gekocht voor mijn eenmanszaak vrij van btw en overdrachtsbelasting(v.o.n)

het pand wordt geheel gebruikt voor de eenmanszaak en er wordt afgeschreven op het pand.


het pand heeft geen woon bestemming.

 

nu wil ik stoppen met eenmanszaak en geheel staken, dus afrekenen met belastingdienst , maar wil het pand wel graag naar prive doen om het in de toekomst te kunnen verhuren.

ben ik dan bij het overdragen naar prive overdrachtsbelasting verschuldigd?

het pand is gekocht op mijn prive naam en ingebruik voor eenmanszaak .

Kan ik ook nog naheffing krijgen ivm de btw of is gekocht zonder btw ook overdragen aan prive zonder btw?

 

groet Betty

 

aangepast door Betty16
Aanvulling
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 uur geleden, Anoniem1000 zei:

ben ik dan bij het overdragen naar prive overdrachtsbelasting verschuldigd?

het pand is gekocht op mijn prive naam en ingebruik voor eenmanszaak

Jij en je eenmanszaak zijn juridisch dezelfde partij. Dat het pand van je eenmanszaak naar box 3 verhuist, is geen juridische overdracht, wat qua eigendom verandert er niks. Dus is er ook geen ODB in het spel. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Jij en je eenmanszaak zijn juridisch dezelfde partij. Dat het pand van je eenmanszaak naar box 3 verhuist, is geen juridische overdracht, wat qua eigendom verandert er niks. Dus is er ook geen ODB in het spel. 

Bedankt voor u reactie, mag ik nog wat vragen aan u? 
vanaf dit jaar val ik in de kor regeling, maar als ik de eenmanszaak staak valt de stakingswinst dan ook onder inkomen, want bij afsluiten eenmanszaak kom ik boven de 20 duizend uit, en de grens voor de kor is 20 duizend. Moet ik dan op tijd afmelden voor de kor? 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Stakingswinst is geen omzet in de zin van de omzetbelasting, dus nee, afmelden kor is op basis daarvan niet nodig. 

 

Overigens, had je bij de bouw de btw teruggevraagd?

nee niks terug gevraagd, pand is v.o.n gekocht, was geen btw op. Overdrachtsbelasting is betaald door verkoper.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, herman van der helm zei:

zou toch even uit laten zoeken of je nog 0,4 deel van de btw moet terugbetalen, ook al heb je het toentertijd niet teruggevraagd.

Zo werkt dat gelukkig niet Herman. Als bij de bouw geen btw is teruggevraagd, dan valt er ook niks af te dragen als het pand later, binnen 10 jaar, verkocht wordt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Zo werkt dat gelukkig niet Herman. Als bij de bouw geen btw is teruggevraagd, dan valt er ook niks af te dragen als het pand later, binnen 10 jaar, verkocht wordt.

Het pand is/ was een bestaand gebouw(40 jaar oud)  wat gerenoveerd is en te koop aangeboden v.o.n, ik heb het gekocht, er was geen btw op, of de verkoper dat wel of niet heeft (ver)gerekend weet ik niet. Ik heb het iig niet terug gevorderd bij de belastingediens. De prijs was v.o.n. In de koopovereenkomst staat ook over het pand is geen btw verschuldigd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.