• 0

Bedrijfsovername, hoe?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aandelen in een BV en OG worden bij de notaris overgedragen.

 

www.netwerknotarissen.nl :

Overdracht onderneming

Inzicht krijgen in overname van een onderneming kan een hachelijke zaak zijn als er onvoldoende inzicht bestaat in de rechten en de plichten van de over te nemen onderneming. Voordat tot overname wordt besloten is een aantal controles van groot belang.

 

Zo moet onder andere worden nagegaan of de verkopende partij tot de overdracht bevoegd is en of bijvoorbeeld de over te nemen aandelen in een B.V. volgestort zijn. Aangezien elke overdracht van aandelen in een B.V. bij notariële akte moet plaatsvinden, zullen wij er op toezien dat alles rechtsgeldig geschiedt. Verder is het van belang te weten of en welke afspraken er zijn gemaakt met derden zoals medevennoten, als het gaat om een vennootschap onder firma of een commanditaire vennootschap. Tenslotte zijn ook inzicht in de vermogenspositie van de over te nemen onderneming en het verkrijgen van garanties belangrijk.

 

Voor de verkopende partij zijn eveneens controles nodig. Zo moet de verkoper onder meer zekerheid zien te krijgen over de betaling en is inzicht in de fiscale gevolgen die de verkoop voor hem heeft, van groot belang. Het vastleggen van de diverse afspraken en garanties dient derhalve in nauw overleg te geschieden met deskundige adviseurs. Wij kunnen u hierbij terzijde staan.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zojuist dezelfde vraag beantwoord:

 

Ook hier weer uitgaande van overname inventaris, klantenbestand en huurcontract:

 

Huurcontract: Het zal aan de verhuurder liggen of hij het lopende huurcontract aan jullie wil overzetten, of dat hij een nieuw huurcontract zou willen afsluiten. Hier komen echter wat dingen om de hoek die wat aandacht nodig hebben. Nieuwe condities etc..

 

Koopovereenkomst: In dit geval is het zuiver het klanten bestand etc., GEEN bedrijf. Dus je hebt weinig of niets te maken met cijfers enzo. Je kunt samen overeenkomen wie de koopovereenkomst gaat maken. Samen aan tafel zitten om de voorwaarden te bespreken met een bemiddelaar is meestal wel de beste oplossing.

 

Modelovereenkomst: Ja er zijn standaard overeenkomsten ECHTER een goede VOF overeenkomst is maatwerk.!!!

 

Kosten: zal aan de werkzaamheden/tijd liggen.

 

Notaris: nee is niet nodig MITS het geen BV is zoals Nils al beschrijft.

 

Tips: Zie PM.

 

Fijn weekend nog

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.