• 0

Factuur buiten EU incl. 21% VAT betaald

Dag HL'ers,

 

Ik heb een tijd geleden een aantal producten gekocht online en afgerekend zonder dat ik mijn BTW ID reeds had ingevoerd. Uitkomst hiervan is dat ik dus de 21% VAT heb betaald. Dit is dom natuurlijk, maar dat is vandaag niet de kwestie. Ik wil het graag netjes aangeven in mijn boekhouding.

 

Hypothetisch: 

Ik koop een product voor 50$. Normaliter wordt hier 0 VAT bovenop gerekend, waardoor je het aangeeft als 50$ met Buiten EU 21% (aangeven in belasting en voorbelasting). In dit geval heb ik al wel 60,50$ betaald. Ik begrijp dat ik die betaalde BTW niet terug kan krijgen, maar ik ben even benieuwd hoe ik deze nu ga vermelden in de boekhouding. Is dat als 50$ met Buiten EU 21% of is dit als 60,50$ met Buiten EU 21%.

 

Oftewel mag ik die betaalde VAT wel meerekenen in de kosten die ik heb gehad of moet ik die betaalde VAT helemaal buiten m'n boekhouding houden en dus gewoon de 50$ opgeven en verwerken alsof ik nooit de VAT betaald zou hebben (en jammer dan voor het verlies).

 

Iemand suggesties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
8 minuten geleden, Maks Jorritsma zei:

Oftewel mag ik die betaalde VAT wel meerekenen in de kosten die ik heb gehad of moet ik ...

Je mag gewoon het volledig betaalde bedrag (dus incl.) boeken als kosten. Waarschijnlijk zul je die in de boekhouding dan wel met 0% btw in moeten boeken anders gaat het programma automatisch btw uitrekenen of aftrekken.

 

Ps. Wat voor btw-nummer staat er overigens op de factuur? Als dat een NL nummer is dan kun je de btw wel gewoon meenemen in je BTW aangifte. Het kan n.l. zijn dat de leverancier gehouden heeft om in NL aangifte te doen.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Maks Jorritsma zei:

Ik heb een tijd geleden een aantal producten gekocht online en afgerekend zonder dat ik mijn BTW ID reeds had ingevoerd. Uitkomst hiervan is dat ik dus de 21% VAT heb betaald. Dit is dom natuurlijk …

Zo dom is dat nu ook weer niet.

Waarschijnlijk is de buitenlandse leverancier btw-plichtig in Nederland en daarom wordt er 21% btw in rekening gebracht.

 

Als dan, gewoon de betaalde btw in de voorbelasting terugvorderen of verrekenen. In de boekhouding behandel je het als een binnenlandse transactie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Let op dat je niet alleen aan de 21% kunt zien of dat Nederlandse BTW is. Het kan ook een buitenlandse BTW (of VAT) zijn. Er moet dus een NL BTW nummer op staan (en de factuur moet verder ook aan de gebruikelijke eisen voldoen).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/btw_administratie/verplichte_gegevens_op_uw_factuur

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Zo dom is dat nu ook weer niet.

Waarschijnlijk is de buitenlandse leverancier btw-plichtig in Nederland en daarom wordt er 21% btw in rekening gebracht.

 

Als dan, gewoon de betaalde btw in de voorbelasting terugvorderen of verrekenen. In de boekhouding behandel je het als een binnenlandse transactie.


Dankjewel voor je reactie. Het gaat om een online product waar de factuur gestuurd werd na betaling. Het is een Amerikaanse partij met geen NL / EU BTW nummer. Normaliter zou ik dus een factuur moeten krijgen waarin de BTW verlegd werd. Omdat bij betaling mijn bedrijfsgegevens niet zijn gevraagd heb ik het bedrag afgerekend met VAT. Ik heb dus wel de belasting betaald, zover mijn fout.

 

Ik heb op de belastingdienst wel bovenstaande kunnen vinden. Oftewel, als je een zakelijke aankoop buiten EU doet vraag dan om een factuur met BTW verlegd. Dit is niet gebeurt en kan ik ook niet terugdraaien dus nu ben ik puur benieuwd naar de vervolgstap.

 

Hoe boek ik de factuur. Inclusief de betaalde VAT en daar dan belasting overheen rekenen en ook in de voorbelasting? Of pak ik het bedrag excl de betaalde VAT en doe ik hetzelfde zoals ik normaliter bij een factuur zou doen buiten de EU.

 

 

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Maks Jorritsma zei:

Hoe boek ik de factuur.

Het hele factuurbedrag, dus inclusief VAT/BTW, als kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wellicht een soortgelijk geval. Hostingkosten van een Amerikaans bedrijf. Op m'n factuur staat onderstaande. Het VAT bevat een EU code, het percentage gelijk is gelijk aan 21%. Kan ik dit gewoon in mijn eigen BTW verrekenen alsof het een Nederlands bedrijf is? Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. 

 

Bluehost, Inc
Vat #: EU 52********

 Renewaldomain

Amount: USD 21.99

Tax USD 4.62

TaxType = VAT

Total USD26.61

 

Link naar reactie
  • 1
11 minuten geleden, TimHage zei:

Kan ik dit gewoon in mijn eigen BTW verrekenen alsof het een Nederlands bedrijf is?

Nee. De gehele factuur (dus incl. BTW) rekenen als kosten. Geen BTW terugvragen. Beter is natuurlijk vragen om een correcte factuur met BTW verlegd.

 

Quote

brengt de buitenlandse leverancier wel btw in rekening op de factuur, dan mag jij die btw niet terugvragen. Dan moet je de leverancier om een correcte factuur vragen, waarbij de btw naar jou wordt verlegd.

https://paperdork.nl/eu-btw-nummers/

 

(Als er een NL-nummer had gestaan dan had je de BTW wel terug kunnen vragen)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.