• 0

Gebruikelijk loon DGA in relatie tot omzet

(aangepast)

Beste leden,

 

Mijn vraag gaat over het vaststellen van het (gebruikelijk) loon voor een DGA, in relatie tot de omzet van de BV (afgezien van andere geldende voorwaarden)

1.
Als een BV bijvoorbeeld jaren achtereen verlies draait, kun je niet de DGA altijd maar een salaris van 70.000€ uitkeren, 
zelfs als er ruim voldoende kapitaal aanwezig is, heb ik begrepen.
Is dit correct?
En zo ja, waarom niet?

2.
Als de BV wel een kleine winst maakt, maar die is voornamelijk afkomstig van resultaten uit beleggingen en niet uit normale activiteiten, 
moet dan ook het gebruikelijk loon verlaagd worden?
Met andere woorden, staat de hoogte van het gebruikelijk loon (afgezien van andere voorwaarden) alleen in relatie tot de normale bedrijfsactiviteiten of ook tot de inkomsten uit beleggingen?

 

Hopelijk heb ik de vragen duidelijk genoeg gesteld.
Dank al vast!

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, dArgent zei:

Ik maak juist geen winst en wil weten of ik mijzelf toch een salaris van 50k mag uitbetalen

Wordt winst op beleggingen niet als winst gezien in een BV? Volgens mij wel.

 

Quote

Het rendement op de beleggingen wordt namelijk meegeteld in het resultaat van de BV.

https://www.care-is.nl/nieuws/blog/zakelijk-beleggen-in-de-bv-of-prive

 

Dus je hebt dan toch wel een positief resultaat?

Of brachten je beleggingen niet zoveel op dat je die 50k kunt betalen?

Betaal je dat puur uit het eigen vermogen (wat dan alleen maar zakt)?

 

Als er gewoon geld is mag je het gewoon als salaris uitkeren.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Wordt winst op beleggingen niet als winst gezien in een BV? Volgens mij wel.

 

https://www.care-is.nl/nieuws/blog/zakelijk-beleggen-in-de-bv-of-prive

 

Dus je hebt dan toch wel een positief resultaat?

Of brachten je beleggingen niet zoveel op dat je die 50k kunt betalen?

Betaal je dat puur uit het eigen vermogen (wat dan alleen maar zakt)?

 

Als er gewoon geld is mag je het gewoon als salaris uitkeren.

 

Er is gewoon voldoende reservekapitaal in de BV ja, dus een 50k salaris kan en mag dan zolang als ik dat wil?

 

Winst uit beleggingen wordt als winst voor de BV gezien ja, maar ik dacht dat dat misschien anders was met betrekking tot vaststellen van het DGA salaris, omdat ik begreep dat een BV die alleen nog maar belegt de DGA maar 5k hoeft te betalen als salaris?

 

De resultaten van de BV wisselen heel erg als gevolg van de wisselende aandelenkoersen

Link naar reactie
  • 1
31 minuten geleden, dArgent zei:

Dividend uitkeren voordeliger? in mijn geval geloof ik niet, ben ouder dan 67

 

Ah zo, dat maakt wel verschil ja.

 

Salaris is de tegenhanger van arbeid, dus als je in de BV hooguit wat transacties doet met het vermogen, dan ligt 50k salaris niet voor de hand. Juridisch gezien niet verboden, maar ik kan me zo indenken dat de fiscus bij een controle dit 'salaris' zal beschouwen als verkapte dividend uitdeling.

 

 

Bovendien, als je salaris opneemt waardoor er verlies in de BV ontstaat, met welke winsten ga je dat verlies dan compenseren? Het zou toch zonde van de VPB zijn als de BV verkiezen lijdt die fiscaal niet te verrekenen zijn met winsten.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het zou toch zonde van de VPB zijn als de BV verkiezen lijdt die fiscaal niet te verrekenen zijn met winsten.

Kun je dat iets meer uitleggen?

Ik bedoel, als er verlies is hoef je toch geen VPB te betalen?

Eidt: ooo, ja, als je (later) wel winst maakt, kun je dat verrekenen met dat verlies. Dus hoef je over die winst geen VPB te betalen?

 

Wordt altijd blij van je begrip en heldere uitleg!

En inderdaad, daar zat een cruks, dan wordt het salaris als dividend gezien, kronkel is bijna ontward!

aangepast door dArgent
Link naar reactie
  • 0

Dat die verliezen stapelen, kost toch niets? Behalve dat ze niet te compenseren zijn inderdaad?

 

Bij overlijden zal sowieso afgerekend moeten worden ja, in die zin zijn giften aan kinderen tijdens leven a 10% belasting beter dan laten erven tegen een eventueel nog hoger tarief.

 

En dank iedereen voor alle antwoorden. Ik worstel al maanden hiermee(wat kunnen sommige mensen zich druk maken he), mijn accountant kon me het ook niet echt helder maken.

Super forum!

 

Link naar reactie
  • 1
6 minuten geleden, dArgent zei:

Dat die verliezen stapelen, kost toch niets? Behalve dat ze niet te compenseren zijn inderdaad?

 

Dat is toch 19%

Je keert immers dividend uit vanuit oude winsten waar al wel VpB over betaald is, maar de verliezen die door het salaris ontstaan verdampen.

 

Over de giften inderdaad helemaal gelijk 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
54 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

En bedenk je ook, uiteindelijk zal bij overlijden altijd afgerekend moeten worden, dus verliezen stapelen leidt op termijn nergens toe 

Gestapelde verliezen van dividenduitkeringen bedoel je?

Dus is salaris uitkeren dubbel voordeliger dan dividend in mijn geval, kort door de bocht, bedoel je?

 

Quote

Je keert immers dividend uit vanuit oude winsten waar al wel VpB over betaald is

Dat is toch bij elke dividenduitkering zo?

aangepast door dArgent
Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Salaris is de tegenhanger van arbeid, dus als je in de BV hooguit wat transacties doet met het vermogen, dan ligt 50k salaris niet voor de hand. Juridisch gezien niet verboden, maar ik kan me zo indenken dat de fiscus bij een controle dit 'salaris' zal beschouwen als verkapte dividend uitdeling.

Ik houd me altijd angstvallig aan de regels, maar wat zou de consequentie zijn als je dit toch fout zou hebben gedaan? Volgt er dan alleen een naheffing  of ook nog een boete?

Link naar reactie
  • 1
40 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als de fiscus duidelijk weet te bewijzen dat je salaris uitkeert zonder arbeid omdat het fiscaal voordeliger is dan dividend, dan vinden ze een boete van wel passend

Zonder arbeid kan ik me daar wat bij voorstellen.

 

Maar zou dat bij een uurloon van €250 ook zo zijn (dat rekenen accountants ook).

Dan zou je met 5 uurtjes per week (wel een werkstaat bijhouden uiteraard) uitkomen op €60.000.

Dat zou toch niet uitzonderlijk zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Wordt het hier niet onnodig ingewikkeld gemaakt?

 

In principe is de regel dat je jaarlijks minimaal 51K gebruikelijk loon overmaakt. Tenzij dit niet mogelijk is door een te laag saldo of te lage inkomsten, waardoor de continuïteit in het geding komt. Als dit echt het geval is, kan je het ook bewijzen als de belastingdienst hier naar vraagt.

 

Je kan ook bellen en een verzoek voor verlaging van salaris indienen, zodat je de belastingdienst op de hoogte brengt en hier minder problemen mee krijgt.

 

 

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Tenzij dit niet mogelijk is door een te laag saldo of te lage inkomsten, waardoor de continuïteit in het geding komt.

Dat is iets te kort door de bocht. Als het niet zo best gaat met de BV dan moet er wel sprake zijn van een dalende trend / verlieslatendheid voordat de fiscus instemt met een lager loon.

 

Maar het ging er hier vooral om of je zonder arbeid te verrichten toch een loon kunt opnemen uit je BV omdat dat voordeliger is (in sommige gevallen) dan dividend uitkeren.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.