• 0

Daadwerkelijke afschrijving kosten auto van de zaak

(aangepast)

Beste,

Ik heb een vraag over de bijtelling vs investering in een auto van de zaak.

 

Ik wil een auto op de zaak aanschaffen van € 80000,- ex. De cataloguswaarde van de auto ligt op ca €100.000,-. Het gaat over een pickup. (Beetje grijs gebied qua cataloguswaarde aangezien er geen vaste importeurs zijn)

De bijtelling zal dus ca € 22000,- zijn. Netto bijtellingskosten per maand zullen dan ca € 915,- zijn. 

Aangezien er € 50000,- geïnvesteerd moet worden dmv financial lease en € 30000,- eigen inleg neem ik aan dat er ook een gedeelte hiervan ten laste van de winst gebracht kan worden.

Hoeveel is dat dan, en als dit voordeel wegstreept kan worden tegen de netto bijtellingskosten wat is dan ongeveer het verschil ?

 

BVD. 

 

Vriendelijke groeten,

Bobhar.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De kosten van je financiering (dus de rente, niet de aflossing!) en de afschrijving op de auto zijn, naast de gebruikelijke kosten (onderhoud, verzekering, brandstof etc) de kosten die ten laste van je winst komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht Steven,

 

Bij in 5 jaar afschrijven zou ik dan gemiddeld op €23000 aan rente en afschrijving komen. Onderhoud etc even buiten beschouwing gelaten. Ik mag dus €23000 van de winst aftrekken en moet er dan vervolgens € 11000 bij optellen voor de bijtelling.

Klopt dit dan zo ?

 

Ik hoor het graag.

 

Vriendelijke groeten,

Bobhar

 

 

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Bobhar zei:

Ik wil een auto op de zaak aanschaffen van € 80000,- ex.

(...)

dmv financial lease en € 30000,-

(...)

neem ik aan dat er ook een gedeelte hiervan ten laste van de winst gebracht kan worden.

Dus 50k lenen en 30k vanuit de onderneming betalen? Nee, die 50K en 30K mag je niet ten laste van de winst brengen, want het zijn geen kosten. Alleen de afschrijvingen op de auto breng je ten laste van de winst, net als de kosten voor de lening (afsluitkosten, rente, evt taxatie). 

 

10 uur geleden, Bobhar zei:

Bij in 5 jaar afschrijven zou ik dan gemiddeld op €23000 aan rente en afschrijving komen. Onderhoud etc even buiten beschouwing gelaten. Ik mag dus €23000 van de winst aftrekken

Je telt afschrijving en kosten bij elkaar op, maar dan nog: een 20% afschrijving op 80K is 16k per jaar. Dat zou bij 23K de rente op 7K per jaar brengen, 14%! Lijkt me stug, dus kun je uitleggen hoe je aan die 23K komt?

 

 

Trouwens: gezien het bedrag neem ik aan dat je de auto fiscaal afschrijft naar 0. De auto heeft dan vast nog wel economische waarde. Merk op dat als je de auto dan verkoopt voor zeg 20K, je 20K boekwinst creëert die je dan weer bij de winst moet optellen en waarover je belasting moet betalen. Afhankelijk van de winst in de komende jaren kan het verstandig zijn om minder af te schrijven.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Dus 50k lenen en 30k vanuit de onderneming betalen? Nee, die 50K en 30K mag je niet ten laste van de winst brengen, want het zijn geen kosten. Alleen de afschrijvingen op de auto breng je ten laste van de winst, net als de kosten voor de lening (afsluitkosten, rente, evt taxatie).Ik formuleer het verkeerd denk ik. Of het nu de lening is of de afschrijving, waar het mij om gaat is dat ik een bedrag ongeveer gelijk aan de bruto bijtelling ten laste kan brengen van de winst.

 

Je telt afschrijving en kosten bij elkaar op, maar dan nog: een 20% afschrijving op 80K is 16k per jaar. Dat zou bij 23K de rente op 7K per jaar brengen, 14%! Lijkt me stug, dus kun je uitleggen hoe je aan die 23K komt?Ik heb de cataloguswaarde (€100000,- ipv de aankoopwaarde €80000,-  gebruikt. Dat scheelt €4000,-. Dan klopt het wel. de rente is gemiddeld ca €3000.

 

 

Trouwens: gezien het bedrag neem ik aan dat je de auto fiscaal afschrijft naar 0. De auto heeft dan vast nog wel economische waarde. Merk op dat als je de auto dan verkoopt voor zeg 20K, je 20K boekwinst creëert die je dan weer bij de winst moet optellen en waarover je belasting moet betalen. Afhankelijk van de winst in de komende jaren kan het verstandig zijn om minder af te schrijven. Mijn huidige auto is nu afgeschreven naar 0. Deze heeft nu nog een waarde van €30000. Die ruil ik dus in op de nieuwe. Heb ik dan ook met boekwinst te maken ? Wat bedoel je precies met "Afhankelijk van de winst in de komende jaren kan het verstandig zijn om minder af te schrijven"

Goedemorgen Ron,

Bedankt voor je reactie. Ik heb onder jouw vragen de antwoorden gezet. Ik hoor graag van je. Vriendelijke groet, Bobhar

Link naar reactie
  • 1
43 minuten geleden, Bobhar zei:

Wat bedoel je precies met "Afhankelijk van de winst in de komende jaren kan het verstandig zijn om minder af te schrijven"

Als je nu nog niet in de bovenste schijf zit en verwacht daar over vijf jaar wel te zitten, kan het gunstig zijn om nu de winst niet teveel te verlagen en later wel. 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Als je nu nog niet in de bovenste schijf zit en verwacht daar over vijf jaar wel te zitten, kan het gunstig zijn om nu de winst niet teveel te verlagen en later wel. 

 

Ok, ik zit inmiddels in de bovenste schijf dus dat is nvt. Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat voor een pick-up je bedoelt, maar wellicht is het volgende iets om bij stil te staan … fiscaal gezien, niet met je auto natuurlijk.

 

Pick-ups staan te boek als een ‘bestelauto met open laadbak’. De overgebleven laadruimte moet wel minimaal tweemaal de lengte van de cabine bedragen.  Als dan kom je in aanmerking voor investeringsaftrek.

 

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/juli/waarom-zie-ik-zoveel-pick-ups-onderweg

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/kleinschaligheidsinvesteringsaftrek_kia

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

Ik weet niet wat voor een pick-up je bedoelt, maar wellicht is het volgende iets om bij stil te staan … fiscaal gezien, niet met je auto natuurlijk.

 

Pick-ups staan te boek als een ‘bestelauto met open laadbak’. De overgebleven laadruimte moet wel minimaal tweemaal de lengte van de cabine bedragen.  Als dan kom je in aanmerking voor investeringsaftrek.

 

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/juli/waarom-zie-ik-zoveel-pick-ups-onderweg

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/kleinschaligheidsinvesteringsaftrek_kia

Bedankt Cosara voor je reactie. 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-3-2023 om 22:25, Bobhar zei:

Bij in 5 jaar afschrijven zou ik dan gemiddeld op €23000 aan rente en afschrijving komen. Onderhoud etc even buiten beschouwing gelaten.

 

Maar is dit niet iets te optimistisch gerekend?

 

De economische of technische levensduur van zo'n wagen is niet 5 jaar, maar veel langer. En zelfs al zou de dat wel het geval zijn, dan is de restwaarde na 5 jaar zeker geen 0 euro.

 

Persoonlijk zou ik de afschrijving iets dichter bij de werkelijkheid houden. Bijvoorbeeld 10-20% van de boekwaarde per jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 7-3-2023 om 19:58, prinsrachid zei:

 

Maar is dit niet iets te optimistisch gerekend?

 

De economische of technische levensduur van zo'n wagen is niet 5 jaar, maar veel langer. En zelfs al zou de dat wel het geval zijn, dan is de restwaarde na 5 jaar zeker geen 0 euro.

 

Persoonlijk zou ik de afschrijving iets dichter bij de werkelijkheid houden. Bijvoorbeeld 10-20% van de boekwaarde per jaar.

Bedankt nog voor je reactie Prins Rachid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.