• 0

Geruisloze omzetting eenmanszaak naar bv

Beste Forum,

 

Ik ben nieuw op dit forum maar ben al vaker geholpen door het forum door o.a vragen die andere ondernemers hebben gesteld. 
 

Eind 2021 heb ik als zzp’ers een eenmanszaak opgericht, waarbij ik begin 2022 pas echt van start ben gegaan. Gedurende 2022 heb ik uiteindelijk besloten om met terugwerkende kracht mijn eenmanszaak geruisloos in een BV om te zetten. 

 

Hierbij heb ik voor 1 oktober de intentieverklaring en geleideformulier aangetekend gestuurd naar de belastingdienst. 
 

In oktober is de BV uiteindelijk ook daadwerkelijk opgericht.

 

Ik heb recentelijk een brief gekregen dat ik aangifte Vpb moet doen over het boekjaar oktober - december 2022. Dit heeft mij getriggerd om te kijken of het wel goed is gegaan. Wat blijkt is dat ik nog een verzoek moet indienen bij de inspecteur.

 

Tevens ben ik benieuwd of de inbrengbalans die ik destijds had opgesteld juist is geweest. Het betreft  een op 1-1-2022 nagenoeg lege EMZ met slechts wat geld dat ik destijds had overgemaakt van privé naar de EMZ. Dus verder geen stille reserves.

 

Verd heb ik geen creditering toegepast daar ik geen IB 2020 had.

 

Het geld dat aan de begin van de EMZ nog op mijn zakelijke bankrekening stond heb ik aangemerkt als RC DGA. Dit heb ik toegepast obv het volgende:

 

4.1.2. Moment onttrekking

Goedkeuring

Ik keur goed dat voor de bepaling van de winst uit onderneming van de onderneming die wordt omgezet de onttrekking van een of meerdere vermogensbestanddelen kan plaatsvinden op het moment onmiddellijk voorafgaand aan het overgangstijdstip onder de voorwaarde dat voor de toepassing van het belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden respectievelijk de heffingsgrondslag voor sparen en beleggen eveneens bij dit tijdstip wordt aangesloten.

 

Hoe ik dit heb geïnterpreteerd is dat ik het geld in de voorperiode dus naar Privé mag ontrekken mits ik dit ook in de aangifte IB verwerk in de OW en Box 3. Het betreft immers geld waar in het verleden al over is afgerekend.


Ik twijfel of dit nu goed gaat en of ik hier nog rekening moet houden bij de stukken die ik mee moet sturen bij het verzoek naar de inspecteur. Ik heb nu een reguliere inbrengbalans met als eigen vermogen een aandelenkapitaal van 100 en de rest conform de eenmanszaak met als enige verschil dat het geld dat ik in eerste instantie in de eenmanszaak had opgenomen heb aangemerkt als RC DGA.

 

Heeft iemand enig idee hoe ik hier het best mee kan omgaan?

 

Alvast vriendelijk bedankt!

 

Ben

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ben

 

Voordat we het gaan hebben over het in te dienen verzoek en de cijfers: had je op 31-12-2021 wel een objectieve onderneming?

 

Bij de geruisloze inbreng moet er sprake zijn van een onderneming voorafgaand aan de overgangsdatum. Als je in 2021 geen winst uit onderneming hebt aangegeven, dan valt er op 1-1-2022 ook niks in te brengen.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank voor je snelle reactie.

 

Hoewel ik nog geen opbrengsten genereerde was ik wel een onderneming die erop gericht was met behulp van kapitaal en arbeid om duurzame aan het maatschappelijke verkeer deel te nemen met het het winst oogmerk. Ik ga er dan ook vanuit dat ik in Q4 2021 [vanaf november 2021] dan ook een objectieve onderneming had [dus ook op 31-12-2021].

 

In de IB 2021 heb ik dan ook aangifte gedaan van mijn onderneming. Weliswaar met geen oprbengsten en beperkte kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

De kans bestaat dat de fiscus dit niet voldoende objectief acht. Daar kom je in elk geval achter als je het verzoek geruisloze inbreng opstuurt naar ze. Want de geruisloze inbreng houdt alleen stand als je daarom verzoekt per brief en daarna de standaard voorwaarden geruisloze inbreng getekend retourneert aan de fiscus, en tot slot in je aangifte IB het vinkje zet bij de vraag of de onderneming geruisloos in een BV ingebracht is.

 

N.a.v. je verzoek zal de fiscus sowieso checken of er op 31-12-21 een in te brengen onderneming was.

 

14 uur geleden, Ben202 zei:

Hoe ik dit heb geïnterpreteerd is dat ik het geld in de voorperiode dus naar Privé mag ontrekken

Nee, dat is niet wat hier staat. Dat artikel geeft je de mogelijkheid om vóór het overgangstijdstip nog zaken te onttrekken. Het overgangstijdstip is in jouw geval 1-1-22. Dus niet tijdens de voorperiode.

 

14 uur geleden, Ben202 zei:

Ik twijfel of dit nu goed gaat en of ik hier nog rekening moet houden bij de stukken die ik mee moet sturen bij het verzoek naar de inspecteur. Ik heb nu een reguliere inbrengbalans met als eigen vermogen een aandelenkapitaal van 100 en de rest conform de eenmanszaak met als enige verschil dat het geld dat ik in eerste instantie in de eenmanszaak had opgenomen heb aangemerkt als RC DGA.

Dit is ook niet goed gegaan. Had de notaris daar niks op te zeggen?

 

Bij een geruisloze inbreng is het enige dat in de RC DGA komt de belastingschuld plus maximaal 5% van hetgeen je inbrengt als afronding.

 

De rest fungeert als eigen vermogen van de BV (aandelen plus evt agio). 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Wederom bedankt voor de uitgebreide toelichting!!

 

Ik zal het verzoek indienen en dan moet ik maar kijken of dit voldoende is. 
 

Mocht de inspecteur wel vinden dat ik een objectieve onderneming ben is er dan een mogelijkheid dat de inspecteur alsnog weigert omdat mijn inbrengbalans onjuist is [RC DGA]. Of is dit iets wat relatief makkelijk kan worden gerepareerd [akte aanpassen bij de notaris]? 
 

Ik ben zelfstandig accountant maar zo blijkt maar weer dat een accountant en een fiscalist toch wel twee verschillende werelden zijn. Ik dacht dit met een beetje zoek werk zelf te kunnen doen. Maar dit is helaas wel balen. Toch wat complexer dan ik had gedacht. 
 

Nogmaals dank Joost! 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Ik ben Mohamed en ben nieuw op dit platform. Wat ik mij afvroeg op basis van bovenstaande discussie: stel in bovenstaande situatie dat er wel sprake was geweest van een onderneming met € X aan Eigen vermogen op 31-12-2021 die ook o.b.v. de wet IB een onderneming is. Stel dat na het aftrekken van de IB-schuld en de afrondingscreditering er nog een bedrag open staat van Y. Dan had je met betrekking tot de inbreng van 2022 het bedrag Y mogen onttrekken en daarmee buiten beschouwing mogen laten van de inbrengbeschrijving, of zie ik dat verkeerd? Alvast bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Mohamedi zei:

Dan had je met betrekking tot de inbreng van 2022 het bedrag Y mogen onttrekken en daarmee buiten beschouwing mogen laten van de inbrengbeschrijving, of zie ik dat verkeerd?

Dat kan, zolang je dat bedrag Y niet nodig hebt als werkkapitaal gebeurt dat ook wel. Maar inderdaad, wel voorafgaand aan het overgangstijdstip, en niet in de voorperiode.

 

Welkom op HL.

 

Voetnoot bij dit alles: doorgaans is HL niet bedoeld voor vraagstukken door adviseurs zelf. Uitzondering wordt hier gemaakt omdat het de onderneming van de adviseur zelf is. Vakkennis opdoen valt doorgaans buiten onze scope. Voor fiscaal dienstverleners is er een forum vanuit de Belastingdienst  https://ffd.pleio.nl/.

Daar huppel ik ook rond 😉

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.