• 0

(Semi) privé rekening toevoegen liquide middelen

(aangepast)

Hallo,

 

Al enige tijd boek ik vanaf de eenmanszaak geld over naar een (semi) prive rekening als zijnde reservering voor grote aankopen (zoals een nwe bedrijfsbus). 

 

Een deel ervan boek ik naar privéopname en de rest boek ik als langlopende lening/investering/reservering.

Dat geld is dus echt bestemd voor de zaak en kan op ieder moment terug geboekt worden. Er staan dan in het jaar ook maar 12 mutaties plus 12 x bankkosten op het afschrift vd bank.

 

Ik had twijfels over mijn/deze boeking dus heb de belastinginspecteur gevraagd of dit klopt, of het toch niet over priveopname dient te gaan.

 

Zijn advies is om de betreffende rekening op te nemen in de boekhouding en dus op te nemen als liquide middelen. 

Dan boek ik het bedrag dus van bank A naar bank B, kruisposten.

Naar zijn zeggen zou dit verder niet van invloed zijn op het resultaat. Het is en blijft een balansboeking. Hier heb ik dan even mijn twijfels over.

Dat er gekozen is voor een externe rekening is geen probleem.

 

Ik zou dan uiteindelijk een saldo van plm 35K, waarvan plm 12K reservering is van de zaak is, op de balans gaan plaatsen. De rest van het geld is niet zakelijk en dus niet afkomstig uit de eenmanszaak.

Op het moment dat ik van het 'eigen deel geld' wat zou uitgeven zou dit toch als priveopname/onttrekking geboekt moeten worden? Dat zou niet correct zijn lijkt mij. Ik ben even confuus in deze.

 

Iemand die me kan adviseren?

 

Dank alvast!

 

 

 

 

 

aangepast door Alwyn23
Spelfouten
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur terug, Alwyn23 zei:

Naar zijn zeggen zou dit verder niet van invloed zijn op het resultaat. Het is en blijft een balansboeking. Hier heb ik dan even mijn twijfels over.

Waarom twijfel je? Verplaatsen van bank A naar bank B, of van ondernemingsvermogen naar privévermogen: dat heeft allemaal geen invloed op de winst.

 

Het heeft pas invloed op de winst als je de reservering in je boekhouding gaat opnemen als fiscale reserve zoals herinvesteringsreserve of ealisatiereserve. Daarvoor moet je wel aan bepaalde regels voldoen.

 

Waar dit spaargedrag wel invloed op heeft: de vermogensrendementsheffing die je betaalt over privé vermogen. Als je zakelijk wil sparen voor een zakelijke bus, kun je dat geld dan ook beter duidelijk zakelijk houden. Dus geen privé opname en privé rekening.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Waar dit spaargedrag wel invloed op heeft: de vermogensrendementsheffing die je betaalt over privé vermogen. Als je zakelijk wil sparen voor een zakelijke bus, kun je dat geld dan ook beter duidelijk zakelijk houden. Dus geen privé opname en privé rekening.

+1

Correct, daarmee voorkom je discussies.

Zolang zakelijke liquide middelen op een zakelijke betaal- of spaarrekening staat blijft het zakelijk.

Boek je het over naar een privé betaal- of spaarrekening, dan wordt het discutabel of het wel zakelijk is.  Ook voor een eenmanszaak geldt ... zakelijk geld, zakelijk houden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Inspiresta zei:

Het blijft toch vermogen van het bedrijf. Of jij de intentie hebt om het te reserveren heeft daarop geen invloed toch? 

 

Ik zie het als de spaarrekening van jouw bedrijf, maar dit blijft dus een liquide middel.

Ja, het is deels vermogen van het bedrijf. Dus zegge 12K van de eenmanszaak en de rest prive. Dus niet het gehele banksaldo hoort toe aan de eenmanszaak.

 

Wanneer ik geld uit zou geven van de overige 23K moet ik dat boeken. Hoe?

Ik gebruik op dat moment enkel privegeld en geen zakelijk. Een priveonttrekking dien ik dan als dusdanig aan te geven in de IB. Toch?

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Cosara zei:

+1

Correct, daarmee voorkom je discussies.

Zolang zakelijke liquide middelen op een zakelijke betaal- of spaarrekening staat blijft het zakelijk.

Boek je het over naar een privé betaal- of spaarrekening, dan wordt het discutabel of het wel zakelijk is.  Ook voor een eenmanszaak geldt ... zakelijk geld, zakelijk houden.

Helder, echter zal ik voor nu toch een definitieve boeking moeten gaan maken voor de IB aangifte.

 

We hadden meer moeten waken over de lijn privé en zakelijk, het meer gescheiden moeten houden, ongeacht dat zakelijk in deze (zmp'er) ook privé is (wat eigenlijk ook de gedachte in deze was, omdat je als zmp'er niet verplicht bent tot gebruik van een zakelijke rekening).

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Alwyn23 zei:

We hadden meer moeten waken over de lijn privé en zakelijk, het meer gescheiden moeten houden, ongeacht dat zakelijk in deze (zmp'er) ook privé is (wat eigenlijk ook de gedachte in deze was, omdat je als zmp'er niet verplicht bent tot gebruik van een zakelijke rekening).

Fiscaal en boekhoudkundig gezien is het inderdaad niet verplicht om een zakelijke bankrekening te gebruiken ...

Echter, veel banken stellen in hun voorwaarden dat je een privé betaalrekening niet als zakelijke betaalrekening mag gebruiken. Bij ABN AMRO, RABO en ING mag dit in ieder geval niet.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Fiscaal en boekhoudkundig gezien is het inderdaad niet verplicht om een zakelijke bankrekening te gebruiken ...

Echter, veel banken stellen in hun voorwaarden dat je een privé betaalrekening niet als zakelijke betaalrekening mag gebruiken. Bij ABN AMRO, RABO en ING mag dit in ieder geval niet.

 

 

Het is dus ook een combi. We hebben een tweetal zakelijk, beiden in gebruik, onderhangend een reserveringen rek voor afdrachten en dus dan zijdelings de priverekening, in gebruik als spaar.

Ik wil de rekening met alle liefde toevoegen als de BD dat wenst, maar voor mij dus de vraag, waar en hoe boek ik het saldo dat ik prive van prive gebruik...

 

Prive betreft geen ING, ABN of RABO. 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Alwyn23 zei:

Ik wil de rekening met alle liefde toevoegen als de BD dat wenst,

De Belastingdienst wenst niets ... behalve een duidelijke en inzichtelijke boekhouding.

 

Als je de privé-spaarrekening zakelijk gebruikt, dan moet je deze rekening ook in de zakelijke boekhouding opnemen. Gebruik je een deel van het spaargeld voor privé-gebruik dan wordt dat dus een privé-opname die je ook als zodanig in de boekhouding opneemt.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Cosara zei:

De Belastingdienst wenst niets ... behalve een duidelijke en inzichtelijke boekhouding.

 

Als je de privé-spaarrekening zakelijk gebruikt, dan moet je deze rekening ook in de zakelijke boekhouding opnemen. Gebruik je een deel van het spaargeld voor privé-gebruik dan wordt dat dus een privé-opname die je ook als zodanig in de boekhouding opneemt.

 

 

Neen, de rekening bevat reeds 23K privegeld en 12K zakelijk geld. De rekening is al jaren geleden prive geopend en gebruikt als prive spaar. Daar is zakelijke spaar aan toegevoegd. 

Kan niet zo zijn dat wanneer ik geld gebruik van mijn privegeld (dus die 23K) dat moet aanmerken als onttrekking van de zakelijke gelden. 

 

Dit is dus waar voor mij nu de schoen wringt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Alwyn23 zei:

Kan niet zo zijn dat wanneer ik geld gebruik van mijn privegeld (dus die 23K) dat moet aanmerken als onttrekking van de zakelijke gelden. 

Dit is dus waar voor mij nu de schoen wringt.

Waarom niet ?

Het enigste wat er gebeurt is dat je ondernemingvermogen verminderd.

 

3 uur geleden, Alwyn23 zei:

Zijn advies is om de betreffende rekening op te nemen in de boekhouding en dus op te nemen als liquide middelen. Naar zijn zeggen zou dit verder niet van invloed zijn op het resultaat. Het is en blijft een balansboeking.

Helemaal correct.

 

8 minuten geleden, Alwyn23 zei:

de rekening bevat reeds 23K privegeld en 12K zakelijk geld. De rekening is al jaren geleden prive geopend en gebruikt als prive spaar. Daar is zakelijke spaar aan toegevoegd. 

Daarmee neemt je ondernemingsvermogen - als zijnde een privé storting - met 35K toe.

Het is en blijft "slechts" een balansboeking.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Cosara

 

Ik begrijp je redenering, maar het is dan toch simpeler om het geld voor nu dan ipv naar een lening/reservering als prive uitgave te boeken?

Op het moment dat ik de priverekening toevoeg dient vanaf dat moment toch iedere mutatie geboekt te worden? Anders is zakelijk/prive toch nog steeds gemengd?

 

Ik zal dan een extra rekening aanvragen bij de zakelijke bank en het geld daarop boeken, zodat die zichbaar kan meelopen in de boeken, dan is prive ook weer prive.

aangepast door Alwyn23
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, Alwyn23 zei:

Op het moment dat ik de priverekening toevoeg dient vanaf dat moment toch iedere mutatie geboekt te worden? Anders is zakelijk/prive toch nog steeds gemengd?

Dat klopt ... en dat is het nadeel van een gemengde rekening.

 

24 minuten geleden, Alwyn23 zei:

Ik begrijp je redenering, maar het is dan toch simpeler om het geld voor nu dan ipv naar een lening/reservering als prive uitgave te boeken?

Dat kan ... mocht je het geld later zakelijk nodig hebben dan wordt het een privé storting.

 

aanvullend:

1. Al je zakelijke spaargeld op een privé-rekening zetten, kan gevolgen hebben voor een vermogensrendementsheffing in box 3.

2. Daar staat tegenover dat (veel) zakelijk spaargeld door de Belastingdienst wel eens als overtollige liquide middelen kunnen worden gezien, waarbij het alsnog als privé spaargeld in box 3 terechtkomt.

3. Fiscaal gezien ... zakelijke liquide middelen zolang als mogelijk op een zakelijke betaal- en/of spaarrekening onderbrengen. situatie 2 geniet de voorkeur boven situatie 1.

 

aangepast door Cosara
aanvulling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Dat klopt ... en dat is het nadeel van een gemengde rekening.

 

Dat kan ... mocht je het geld later zakelijk nodig hebben dan wordt het een privé storting.

 

aanvullend:

1. Al je zakelijke spaargeld op een privé-rekening zetten, kan gevolgen hebben voor een vermogensrendementsheffing in box 3.

2. Daar staat tegenover dat (veel) zakelijk spaargeld door de Belastingdienst wel eens als overtollige liquide middelen kunnen worden gezien, waarbij het alsnog als privé spaargeld in box 3 terechtkomt.

3. Fiscaal gezien ... zakelijke liquide middelen zolang als mogelijk op een zakelijke betaal- en/of spaarrekening onderbrengen. situatie 2 geniet de voorkeur boven situatie 1.

 

Dank je. Box 3 blijven we binnen de grens van de vrijstelling.

Zakelijk spaargeld als emp is toch hoe dan ook prive?

Fiscaal gezien, idd een andere rekening.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Alwyn23 zei:

Zakelijk spaargeld als emp is toch hoe dan ook prive?

Nee, zakelijk spaargeld is en blijft zakelijk … ook met een eenmanszaak … tenzij de Belastingdienst vindt dat  er sprake is van overtollige liquide middelen … maar dat gebeurt zelden.

 

Gezien de achterliggende Corona-crisis zijn zakelijke liquide middelen ter grootte van 2x de jaaromzet verdedigbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Cosara zei:

Nee, zakelijk spaargeld is en blijft zakelijk … ook met een eenmanszaak … tenzij de Belastingdienst vindt dat  er sprake is van overtollige liquide middelen … maar dat gebeurt zelden.

 

Gezien de achterliggende Corona-crisis zijn zakelijke liquide middelen ter grootte van 2x de jaaromzet verdedigbaar.

Ah oke, weer wat geleerd dan. Kunnen we nog wel even doorsparen dus 😉 Dank je.

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Alwyn23 zei:

Het is dus ook een combi. We hebben een tweetal zakelijk, beiden in gebruik, onderhangend een reserveringen rek voor afdrachten en dus dan zijdelings de priverekening, in gebruik als spaar.

 

Slechts in "gebruik als spaar", of ook daadwerkelijk een spaarrekening die tegenwoordig weer rente opleveren?

 

Houd er in het laatste geval rekening mee dat de ontvangen rente over het zakelijke spaargeld "winst" is die geadministreerd moet worden, en waar belasting over moet worden betaald...

Minder gedoe om niet zakelijk te sparen, gewoon als prive opname op te nemen, prive te sparen, en weer in je bedrijf te storten zodra je die nieuwe bus nodig hebt...

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Maxn zei:

 

Slechts in "gebruik als spaar", of ook daadwerkelijk een spaarrekening die tegenwoordig weer rente opleveren?

 

Houd er in het laatste geval rekening mee dat de ontvangen rente over het zakelijke spaargeld "winst" is die geadministreerd moet worden, en waar belasting over moet worden betaald...

Minder gedoe om niet zakelijk te sparen, gewoon als prive opname op te nemen, prive te sparen, en weer in je bedrijf te storten zodra je die nieuwe bus nodig hebt...

 

Ja, dat was de uiteindelijke conclussie, als prive opnemen en zodra aanschaf weer als inleg boeken 😉

Link naar reactie
  • 0
Op 2-3-2023 om 19:20, Alwyn23 zei:

Dank je. Box 3 blijven we binnen de grens van de vrijstelling.

Zakelijk spaargeld als emp is toch hoe dan ook prive?

Fiscaal gezien, idd een andere rekening.

 

Persoonlijk 'etiketteer' ik een bank- of spaarrekening net zo als een investering. Dus met dezelfde grenzen. En ook het heretiketteren van zo'n rekening doe ik dan pas bij het overschrijden van bepaalde grenzen.

 

Laten we die spaarrekening nemen waar je nu het geld op hebt gezet. Toen je je onderneming startte gebruikte je die rekening waarschijnlijk 10% of minder zakelijk. Daarmee was die rekening verplicht privévermogen (dus box 3). Helaas zit je daarna (mijns inziens) aan die keuze vast. Eens gekozen, blijft gekozen.

 

Pas als je die spaarrekening voor 90% of meer zakelijk zou gebruiken, zou ik die rekening 'heretiketteren', waarmee de hele rekening zakelijk vermogen wordt (daarna dus geen box 3 meer).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.