• 0

IB en afschrijven bedrijfsmiddelen

(aangepast)

Bij het invullen van de Inkomstenbelasting wordt me gevraagd de afschrijvingen van dit jaar op te geven.

 

Jaarlijks schrijf ik af in het laatste kwartaal. Maar, stel dat ik een bedrijfsitem heb verkocht halverwege, dan schrijf ik die op dat moment af met de normale afschrijving per jaar gerekend tot aan dat punt, en dan schrijf ik ze af naar 0, en reken ik de verkoopwaarde als inkomsten (winst / verlies). Voor de afschrijvingen per jaar is dit misschien niet juist, of wel?

 

Als ik dat bedrag bij de IB invul, heb ik een te hoge afschrijving eigenlijk? Dus moet ik daar enkel afschrijven tot aan de dag van verkoop, en dan afschrijven naar restwaarde (=verkoopwaarde)?

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
19 uur geleden, TonyBalony zei:

Jaarlijks schrijf ik af in het laatste kwartaal.

Wat bedoel je daarmee? Dat je de afschrijving van het gehele kalenderjaar in het laatste kwartaal in de boekhouding opneemt?

 

19 uur geleden, TonyBalony zei:

Maar, stel dat ik een bedrijfsitem heb verkocht halverwege, dan schrijf ik die op dat moment af met de normale afschrijving per jaar gerekend tot aan dat punt, en dan schrijf ik ze af naar 0, en reken ik de verkoopwaarde als inkomsten (winst / verlies). Voor de afschrijvingen per jaar is dit misschien niet juist, of wel?

Dat gaat niet goed nee.

 

  • Stel je hebt een fiets die op 1-1 nog 1.000 waard is.
  • Per jaar schrijf je 200 op de fiets af. Dus na 6 maanden 100.
  • Op 30-6 verkoop je de fiets voor 1.200.

 

  • In je boekhouding schrijf je dus eerst de fiets af tot 900. Dat is de boekwaarde op het moment van verkoop.
  • Daarna haal je de fiets van de balans af tegen die 900 euro.
  • Het verschil van 300 met de verkoopprijs boek je als boekwinst activa in de W&V

 

(btw buiten beschouwing)

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja precies. En omdat die fiets van de balans afgaat, is de boekwaarde aan het begin boekjaar nog 1000, maar einde boekjaar 0. Toch?

En dus neem je bij de Inkomstenbelasting die 1000 euro op als Afschrijving (bij Overige Materiele Vaste Activa).

 

 

5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wat bedoel je daarmee? Dat je de afschrijving van het gehele kalenderjaar in het laatste kwartaal in de boekhouding opneemt?

Dat bedoel ik inderdaad.

Link naar reactie
  • 0

Maar dan komt mijn som toch niet uit?

 

Mijn Saldo Ondernemingsvermogen (vermogen eind boekjaar - begin boekjaar) is -1000 in dit voorbeeld. Er staat 1000 minder in de boeken dan aan het begin van het jaar. Dat klopt nog.

 

Maar volgens mijn Winst-en-verliesrekening, als ik daar minder afschrijf, kom ik daar op meer winst uit. Moet ik dan meer priveonttrekking opgeven om dit op te heffen?

Link naar reactie
  • 0

Oei,

Het gaat wel van de winst af (de winst van de opbrengst van 1200,- bij de verkoop van het activum), maar de 900,- kosten zijn geen afschrijvingen maar 'boekwinst' (of 'boekverlies' afhankelijk van de cijfers: in dit geval dus 'winst' want dat ding met een waarde van 900,- heeft 1200,- opgeleverd).

 

Dus je haalt de 900,- van de balans af en je zet het als kosten in het resultaat.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Even concreet maken om het voor mij duidelijk te krijgen.

 

In dit geval betreft het een iPad met kapot scherm. Ding was begin van het jaar nog 400 waard in de boeken en is nu voor 100 euro de deur uitgegaan. (stel nieuwprijs 500, afschrijving per jaar 100, verkocht op 30-6). Stel ik had 10k winst in 2022.

 

In mijn simpele kosten-vs-inkomsten-Excel schrijf ik het ding met 50 euro af op 30-6, is dan nog 350 waard, ik neem 350 euro aan kosten op (waarmee ie 0 waard is) en 100 euro aan inkomsten, want dat heb ik er nog voor gekregen.

 

Als ik dan inkomstenbelasting doe, dan mag ik, leer ik net, bij Afschrijvingen maar 50 invullen van dit jaar. Dat maakt mijn Winst van 10k naar 9950 euro.

 

Echter, mijn ondernemingsvermogen is gedaald met 400 euro, want de iPad was dit nog waard aan begin van het jaar en is nu uit de boeken verdwenen. Om dan op dezelfde 9950 euro winst uit te komen, moet ik dan mijn Prive-onttrekkingen met verhogen met 400 euro naar 10350, zodat ik ook daar na het negatieve Saldo Ondernemingsvermogen op 9950 uit ga komen?

 

 

 

Dat voelt wat tegenstrijdig, dat ik zogenaamd 10350 prive heb onttrokken (en dus meer onttrek dan anders) omdat mijn iPad kapot is gegaan?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
52 minuten geleden, TonyBalony zei:

In mijn simpele kosten-vs-inkomsten-Excel schrijf ik het ding met 50 euro af op 30-6, is dan nog 350 waard, ik neem 350 euro aan kosten op (waarmee ie 0 waard is) en 100 euro aan inkomsten, want dat heb ik er nog voor gekregen.

 

Dan heb je dus (zoals al geschreven!) 50,- aan afschrijvingen (in het resultaat) en ook een boekverlies (want je kreeg er maar 100,- euro voor, hoewel de boekwaarde op dat moment 350,- was) van 250,- (ook in het resultaat natuurlijk).

En je hebt daarna geen iPad meer (althans die niet meer!).

 

Zo simpel is het.

 

 

Overigens zal je wel (hoogstwaarschijnlijk) BTW verschuldigd zijn over de opbrengst van de iPad, dus "in het echie" zullen de cijfers wel iets anders zijn dan dit.

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
5 uur geleden, TonyBalony zei:

Even concreet maken om het voor mij duidelijk te krijgen.

 

In dit geval betreft het een iPad met kapot scherm. Ding was begin van het jaar nog 400 waard in de boeken en is nu voor 100 euro de deur uitgegaan. (stel nieuwprijs 500, afschrijving per jaar 100, verkocht op 30-6). Stel ik had 10k winst in 2022.

 

In mijn simpele kosten-vs-inkomsten-Excel schrijf ik het ding met 50 euro af op 30-6, is dan nog 350 waard, ik neem 350 euro aan kosten op (waarmee ie 0 waard is) en 100 euro aan inkomsten, want dat heb ik er nog voor gekregen.

 

Als ik dan inkomstenbelasting doe, dan mag ik, leer ik net, bij Afschrijvingen maar 50 invullen van dit jaar. Dat maakt mijn Winst van 10k naar 9950 euro.

 

Nope. Die Van die winst gaat ook nog eens het boekverlies (250) af, dus je komt op 9700 winst. 

5 uur geleden, TonyBalony zei:

 

Echter, mijn ondernemingsvermogen is gedaald met 400 euro, want de iPad was dit nog waard aan begin van het jaar en is nu uit de boeken verdwenen.

 

Nope. Je ondernemingsvermogen is met 300 gedaald, want er is 100 euro bijgekomen in je kas / op je rekening voor de verkoop van je iPad.

 

En juist dit is een mooi voorbeeld waarom juist wanneer je met de hand een boekhouding voert (want of je nu wat in Excel typt of in een fysiek grootboek schrijft, het is allebei met de hand), dubbelboekhouden met journaalposten zo nuttig is. Het zorgt ervoor dat elke mutatie gecontroleerd wordt, omdat het elke mutatie op 0 moet sluiten.

 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, StevenK zei:

Nope. Je ondernemingsvermogen is met 300 gedaald, want er is 100 euro bijgekomen in je kas / op je rekening voor de verkoop van je iPad.

 

Dit begrijp ik niet helemaal. Boekwaarde begin van het jaar is 400, einde van het jaar is dan toch echt 0, want de iPad is niet meer in de boeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.