• 0

DGA hypotheek, samenstellingsverklaring verplicht?

(aangepast)

Beste leden,

 

Context:

 

Ik ben ~ 3-4 jaar bezig als ondernemer, eerst in de VOF en afgelopen jaar (2022) als DGA in een holding structuur (geruisloze inbreng). Ik ben ik aan het oriënteren voor een consumenten hypotheek (als DGA).

 

Holding (A) 50%   -    Holding (B) 50%
                                  |
                Tussenhouderster (C)
                                  |

             Dochtermaatschappij (D)

 

Holding B is van mijn zakenpartner. In C gebeurd zijn (nog) geen activiteiten en in D uiteraard de meeste activiteiten.

 

Wij kwalificeren als Micro onderneming. (Micro-ondernemingen hebben een balanstotaal gelijk aan of kleiner dan € 350.000, een netto-omzet gelijk aan of kleiner dan € 700.000 en minder dan 10 werknemers (fte).

 

De financiële administratie vind ik zelf interessant om te doen en ik genereer uiteindelijk zelf de jaarrekeningen van de BV’s. Deze laat ik controleren door een RA-accountant die feedback geeft. De eventuele feedback verwerk ik dan zelf. Hiervoor ontvang ik geen officiële verklaring.
 

Vragen: 
 

  1. Na wat onderzoek zie ik dat banken om een ‘Verklaring’ vragen bij de jaarrekening, ik gok dat dat op z’n minst een samenstellingsverklaring is. Nu zijn wij een ‘Micro’ onderneming en begrijp ik dat het niet wettelijk verplicht is om deze te hebben.

    Ik heb een offerte opgevraagd voor een samenstellingsverklaring van een RA-accountant. Dat bedrag is erg hoog en ook begrijpelijk (is een van de grotere kantoren). Ik ben op zoek naar een oplossing die beter past bij onze huidige (economische) bedrijfssituatie. Ik sprak een kennis die een administratiekantoor heeft en die vertelde dat hij ook een samenstellingsverklaring kan afgeven, maar dan met een andere andere tekst als de RA-accountant. Is dit iets waar banken mee akkoord (moeten) gaan, gezien wij een ‘Micro onderneming’ zijn?
     
  2. Mijn ondernemers historie van de afgelopen jaar is 2 jaar in de VOF en 1 jaar als DGA. Weten jullie of dit de aanvraag van een hypotheek complexer maakt? 
     
  3. Hebben jullie ervaringen met de manier waarop banken het inkomen toetsen. Is dat voornamelijk het bruto salaris DGA of bijvoorbeeld de geconsolideerde winst van de groep van entiteiten?
     
  4. Ik heb nog geen concreet bedrag of object waar ik in geïnteresseerd ben, maar ik wil wel weten wat de mogelijkheden zijn en voorbereid zijn qua documentatie voor het geval ik iets tegenkom. Hebben jullie tips wie of wat voor type bedrijf/persoon ik hiervoor het best kan benaderen?

 

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

aangepast door jstn3333
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
3 uur geleden, jstn3333 zei:

Hebben jullie tips wie of wat voor type bedrijf/persoon ik hiervoor het best kan benaderen?

 

Een hypotheekadviseur, en dan bij voorkeur een die ruime ervaring heeft met hypotheken voor ondernemers, zoals deze .

 

En die kan je ook helpen je eerste 3 vragen te beantwoorden. Dat lijkt me sowieso ook handiger- en ik vermoed ook goedkoper - dan nu van alles te gaan regelen met verklaringen. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, jstn3333 zei:

Is dit iets waar banken mee akkoord (moeten) gaan, gezien wij een ‘Micro onderneming’ zijn?

 

"Moeten" niet natuurlijk, maar 'kunnen' is best mogelijk.

Waar het hen om zal gaan, normaal gesproken, is dat je niet zelf een of ander fantasieverhaal op papier gezet hebt (waar dan misschien weinig van klopt).

 

Kwestie van informeren bij de bank. Net als inzake de andere vragen die je hebt.

 

Succes! 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.