• 0

Hoe betaling factuur uit oude boekhouding in nieuwe boekhouding invoeren?

In januari dit jaar ben ik naar een nieuw boekhoudpakket gemigreerd. De openingsbalans voor de nieuwe boekhouding was de eindstand van de oude boekhouding op 31/12/2022.

 

In februari 2023 heb ik een afschrijving van mijn betaalrekening t.b.v. een factuur uit december 2022. De factuur uit 2022 zit niet in de boekhouding van 2023.

Moet ik deze afschrijving dan met een memoriaal boeking doen? Wat is dan de tegenrekening waar ik dit op kan zetten?

 

Ik dacht dat de tegenrekening 'crediteuren' de juiste was, maar in de openingsbalans (en dus de eindbalans van 2022) was die nagenoeg €0,-

 

Wat is de juiste manier om dit in de administratie te verwerken?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, lindazzp zei:

1. De openingsbalans voor de nieuwe boekhouding was de eindstand van de oude boekhouding op 31/12/2022.

2. In februari 2023 heb ik een afschrijving van mijn betaalrekening t.b.v. een factuur uit december 2022.
3. De factuur uit 2022 zit niet in de boekhouding van 2023.

… en dus ook niet in de boekhouding van 2022.


Dat betekend dat (1) de boekhouding van 2022 gecorrigeerd moet worden en (2) daarmee ook de openingsbalans van 2023.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
23 uur geleden, lindazzp zei:

In januari dit jaar ben ik naar een nieuw boekhoudpakket gemigreerd. De openingsbalans voor de nieuwe boekhouding was de eindstand van de oude boekhouding op 31/12/2022.

 

In februari 2023 heb ik een afschrijving van mijn betaalrekening t.b.v. een factuur uit december 2022. De factuur uit 2022 zit niet in de boekhouding van 2023.

 

 

Wat is de juiste manier om dit in de administratie te verwerken?

Dat ligt eraan. Die factuur moet ingeboekt worden zoals je ook gedaan zou hebben als je niet naar een nieuw administratiepakket zou zijn gegaan. Als dat is dat hij in december geboekt wordt, dan moet je in theorie 2022 corrigeren (en mogelijk ook je BTW aangifte etc).

 

Zelf zou ik dit geval de factuur in 2023 inboeken. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.