• 0

beveiligingspassen doorbelasten met of zonder btw

Goedemiddag,

Ik heb al de middag gespendeerd om te zoeken naar het antwoord, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Wij als beveiligingsbedrijf hebben beveiligingspassen aangevraagd bij de politie. Factuur ontvangen en betaald, 0% btw.
Deze passen willen we doorbelasten aan de beveiligers zelf (zzp-ers). 
ons gangbare btw tarief van de hoofdactiviteit is 21%.
Eigenlijk is het 1 op 1 doorbelasten van een pas waar geen btw op zit.

Ik maak een aparte factuur voor elke pas, moet daar wel of geen btw aan toegevoegd worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, jori1979 zei:

Ik maak een aparte factuur voor elke pas, moet daar wel of geen btw aan toegevoegd worden?

De verkoop en de bijbehorende factuur volgen de btw-regels van uw onderneming ... dus met 21% BTW. Het maakt daarbij niet uit dat u het zonder BTW heeft ingekocht.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat Cosara zegt klopt uiteraard, maar er kan hier ook een uitzondering op bestaan:

Namelijk als het om een doorlopende post gaat (dan bereken je daar géén BTW over namelijk).

 

Dat is het geval wanneer datgene je doorbelast "op naam en voor rekening" van de afnemer in kwestie 'ingekocht' is.

Een heel goed voorbeeld: je koopt een nieuwe auto bij de dealer en de dealer vraagt een kenteken op jouw naam aan bij de RDW. Dan krijgt de dealer daar een nota van en dat wordt door de dealer doorberekend aan de koper van de auto. Zonder BTW dus.

 

Dus: als de politie een pas op naam (van jouw afnemer/beveiliger) afgeeft, dan kan je de kosten (zonder winstopslag!) doorberekenen zonder BTW.

Maar als je een stapel passen inkoopt die je zelf zoals je wil dat gaat verkopen, dan moet je wél BTW rekenen.

 

De precieze situatie kennen wij hier natuurlijk verder niet.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Een 'oer voorbeeld' van een doorlopende post.

Dus doorbelasten zonder BTW.

Ik (be)twijfel of het hier wel om een doorlopende post gaat.

 

De passen zijn namelijk gebonden aan de vergunninghouder ... en niet aan de gebruikers van de passen.

 

zie ook: Omzetbelasting, maatstaf van heffing.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041125/2020-11-28

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Kan niet duidelijker, bij een doorlopende post.

(Maar mij maakt het verder niets uit natuurlijk.)

Nog steeds niet overtuigend …

De vergunninghouder kan er ook voor kiezen om de kosten niet door te berekenen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, StevenK zei:

Maar even voor de praktische vragen? Die ZZP-ers zijn toch ook BTW-ondernemers? Waarom zou je dan geen BTW rekenen? 

Het is nog maar de vraag of het ‘echte’ ondernemers zijn.

In het onderhavige geval hebben zij geen eigen beveiligingsvergunning en vallen daarmee onder de verantwoordelijkheid en controle van de (inhurende?) vergunninghouder. Een bijkomende vraag is dan ook aan wie de ZZP’ers factureren?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.