• 0

Verkoop bedrijfspand - wat blijft er netto over?

(aangepast)

Goedemiddag, Ik overweeg mijn bedrijfspand te verkopen. Deze zit in een bedrijf waar bijna niets meer mee gebeurt omdat ik een tijdje geleden in een vof ben gestapt. 

 

Het pand is zakelijk gekocht destijds. Ik ben benieuwd hoeveel belasting er nu precies over de boekwinst afgedragen dient te worden.

 

De situatie:

2014 aangekocht voor 100.000 ex btw.

Inmiddels in de boeken voor 88.000.

De makelaar verwacht dat het pand zo'n 200.000 op brengt.

 

Een fiscale winst van 112.000 euro dus. Wat blijft er netto over van deze winst na aftrek van de te betalen belasting, rekening houdend met de mkb vrijstelling?

 

En dient er na 9 jaar nog btw terug betaald te worden? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het tot 10 jaar een percentage is en na 10 jaar niets meer.. klopt dit?

 

Ik ben trouwens vooralsnog niet van plan om gebruik te maken van de HIR regeling.

 

Alvast bedankt

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL.

 

Wat er netto overblijft, is lastig te zeggen zonder je andere inkomen te weten in box 1. In elk geval kun je, als je die nog nooit gebruikt hebt, 3.630 stakingsaftrek aftrekken van die 112.000. En van het restant nog eens 14%.

 

Hoeveel Zvw en IB je daarover betaalt, hangt dus af van je overige inkomen. Zie de schijven hier

 

Of je btw moet herzien, hangt er vanaf of je met of zonder btw verkoopt. Indien zonder, dan moet je btw op de aanschaf deels terugbetalen tm 10 jaar, waarbij het jaar van aanschaf als eerste jaar telt. Dus bij verkoop in 2023 moet nog 10% vd aanschaf btw retour fiscus.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw snelle antwoord. Normaal gezien zit ik in schijf 1 dus tot €73.031,- en dus 36,93%

 

Na de verkoop van het pand zit ik dat jaar natuurlijk €112.000,- boekwinst alleen al op het pand. 

 

Betekent dit dan dat ik na de verkoop van het pand dat jaar in schijf 2 kom en dus 49,5% van de boekwinst op het pand af moet dragen of geld hiervoor omdat het éénmalige winst is de 36,93% zoals altijd? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.