• 0

EMZ naast een werk BV met holding BV - kan dit ?

Ter voorbereiding op een gesprek met mijn accountant even wat brainstormen :

 

Ik heb nu een EMZ (eenmanszaak) waarin ik mijn webshops exploiteer.

Daarnaast heb ik nog een parttime(80%) baan bij een werkgever (niet aan mijn handel gerelateerd)

 

Nu wil ik een productie/verpakkingslijn opzetten en dit onderbrengen in een BV die ik onder een holding hang. Tzt wil ik de webshops ook in een werk-bv onder de holding hangen. Waarom zaken gescheiden houden : ik wil de productie en de shops graag gescheiden houden.

 

Kan ik mijn EMZ naast een holding/werk bv hebben? 

Hoe zit het met handel tussen de bv en de emz? Ik wil dus deels de handel van de bv aan de emz verkopen, zitten hier haken en ogen aan?

Is het nadelig als ik later de emz omzet naar een bv en onder de holding hang?

Kan je ook delen van een emz omzetten in een bv? 

Kan ik op basis van mijn baan in loondienst een korting bedingen op het DGA salaris? Bijvoorbeeld dat ik maar 20% dga salaris neem.

 

Haken en ogen aan dit verhaal? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Derek-Jan zei:

Kan ik mijn EMZ naast een holding/werk bv hebben? 

Je kunt prima een eenmanszaak naast een of meerdere bv's hebben, maar...

 

3 uur geleden, Derek-Jan zei:

Hoe zit het met handel tussen de bv en de emz?

... onderling factureren is dan weer niet zo handig. Dan krijg je ondernemen met de risicobeperking van een bv en het fiscale voordeel van een eenmanszaak. Daar wordt de belastingdienst niet blij van, dus als je dit pad in wilt slaan is goed fiscaal advies nodig. De vraag is of de constructie dan niet duurder wordt dan wat het oplevert. Daarover gesproken... is een holding/bv constructie in dit geval echt te verkiezen boven alles in de emz?

 

3 uur geleden, Derek-Jan zei:

Kan ik op basis van mijn baan in loondienst een korting bedingen op het DGA salaris?

Nee, dat je het gebruikelijkloon niet nodig hebt wegens inkomen elders is geen argument. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-3-2023 om 14:50, Derek-Jan zei:

1. Hoe zit het met handel tussen de bv en de emz? Ik wil dus deels de handel van de bv aan de emz verkopen, zitten hier haken en ogen aan?

2. Is het nadelig als ik later de emz omzet naar een bv en onder de holding hang?

3. Kan je ook delen van een emz omzetten in een bv? 

Hoi Derek-Jan

 

1. Uiteraard kun je handelen tussen eigen BV en EMZ, mits op zakelijke grondslagen, dus zoals je ook met onafhankelijke derden zou doen.

 

2. geen idee. Ken jouw financiën niet. Doorgaans is daar altijd wel een oplossing voor. Mogelijk wordt die met de huidige opzet wat duurder om te realiseren in de toekomst, maar het kan wel.

 

3. yes.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.