• 0

Onduidelijkheden omtrent aannemen eerste medewerker - waar op letten met personeel

(aangepast)

Hi all, ik ben op dit moment op zoek naar mijn eerste medewerker na zo'n 2-3 jaar zelfstandig freelancen. Dus dan ga je je verdiepen in HR materie mbv websites als Ondernemenmetpersoneel, Ondernemersplein, etc. Je vindt een checklist met 10 punten, maar na doorklikken bevat elk punt nog eens 10 items en nog eens, etc. Overzicht zoek. Natuurlijk wil ik me aan alle wetten houden straks maar veel bangmakerij/advies gaat over organisaties met X mensen. Joh, ik ben straks een duo i.p.v. een zzp'er en heb geen teams/afdelingen.

 

Kortom: ik mis de ervaring om het e.e.a. te relativeren op het gebied van HR wetten, do's en don'ts. Waar moet ik extra op gaan letten bij een eerste medewerker? En wat is veel minder belangrijk omdat het juist om één enkele medewerker gaat? Ik ben niet op zoek naar een "regel een loonheffingennummer" checklist, maar veel meer naar praktijkervaring. Wat speelt totaal geen rol in deze situatie, ondanks goed bedoeld dertien uit 1 dozijn advies over personeel aannemen?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
10 minuten geleden, prks-md zei:

Waar moet ik extra op gaan letten bij een eerste medewerker?

 

In ieder geval toch alles goed regelen volgens die checklists, in het besef dat je een juridische verbintenis aangaat die (te) vaak onderschat wordt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Eigenlijk is de samenvatting: één werknemer is heel veel werk en moeilijk te overzien. En dat kan kloppen. Op het moment dat je er genoeg hebt om iemand in te zetten die HR doet gaat het echt een stuk makkelijker.

Voor de meeste kleine ondernemers geldt dat ze daarom sterk afhankelijk zijn van hun adviseur die ook de loonadministratie doet en in mijn ervaring kan dat erg nuttig zijn, omdat je nu eenmaal niet zelf dat hele speelveld kunt overzien voor die éne werknemer.

Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

Wat is voor jou "dertien uit 1 dozijn advies over personeel aannemen"? Het nodigt niet uit tot geven van advies, maar aan de andere kant... sommige dingen kunnen niet vaak genoeg gezegd worden.

 

1 uur terug, prks-md zei:

Joh, ik ben straks een duo i.p.v. een zzp'er

Als de medewerker een jaarcontract krijgt en na een maand langdurig ziek wordt, ben je elf maanden lang weer solo aan het werk maar dan wel voor twee inkomens. En als je vergeet aan het UWV te melden dat de medewerker ziek uit dienst gaan krijg je er nog een fikse boete bovenop. Kun je dat financieel dragen? 

 

En zo zijn er nog veel meer risico's. Dat kun je uitzoeken en je waar nodig verzekeren, maar misschien is payrolling wel te verkiezen boven in dienst nemen. Laat wel op dat de payroller niet alleen een administratief bedrijf is, maar een bedrijf dat echt acteert als werkgever. Anders ligt het feitelijke werkgeversrisico alsnog bij jou als inhurende ondernemer. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-3-2023 om 18:36, StevenK zei:

Eigenlijk is de samenvatting: één werknemer is heel veel werk en moeilijk te overzien. En dat kan kloppen. Op het moment dat je er genoeg hebt om iemand in te zetten die HR doet gaat het echt een stuk makkelijker.

Voor de meeste kleine ondernemers geldt dat ze daarom sterk afhankelijk zijn van hun adviseur die ook de loonadministratie doet en in mijn ervaring kan dat erg nuttig zijn, omdat je nu eenmaal niet zelf dat hele speelveld kunt overzien voor die éne werknemer.

Die indruk krijg ik ook inderdaad. Nu heb ik ter voorbereiding al de boekhouder gesproken en zij kunnen de loonadmin voor me doen, dus dat scheelt. Verder denk ik erover na om een HR freelancer te vinden, zodat ik zo goed mogelijk m'n blind spots kan coveren nu ik nog geen uitgebreid team heb zitten. Want dat merk ik wel: de jurist die ik spreek dekt "alleen" wetgeving, de boekhouder financiën, etc. maar ik ben dus zoekende naar een stukje overkoepelende kennis want die heb ik zelf niet.

 

Op 7-3-2023 om 19:11, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Wat is voor jou "dertien uit 1 dozijn advies over personeel aannemen"? Het nodigt niet uit tot geven van advies, maar aan de andere kant... sommige dingen kunnen niet vaak genoeg gezegd worden.

 

Als de medewerker een jaarcontract krijgt en na een maand langdurig ziek wordt, ben je elf maanden lang weer solo aan het werk maar dan wel voor twee inkomens. En als je vergeet aan het UWV te melden dat de medewerker ziek uit dienst gaan krijg je er nog een fikse boete bovenop. Kun je dat financieel dragen? 

 

En zo zijn er nog veel meer risico's. Dat kun je uitzoeken en je waar nodig verzekeren, maar misschien is payrolling wel te verkiezen boven in dienst nemen. Laat wel op dat de payroller niet alleen een administratief bedrijf is, maar een bedrijf dat echt acteert als werkgever. Anders ligt het feitelijke werkgeversrisico alsnog bij jou als inhurende ondernemer. 

Kan ik dat financieel dragen > yes, maar dat neemt niet weg dat ik wat mij betreft vanaf dag 1 verzekerd wil zijn voor de grote brokken qua risico's zoals ziekteverzuim inderdaad.

 

Een ander punt waar ik tegenaan loop is preventiemedewerkers en BHV'ers. De noodzaak snap ik 100%, maar qua praktische uitvoering voor een team van 2? Betekent dit niet dat er altijd een preventie én BHV aanwezig moet zijn, oftewel als ik beide ben en ik ga op vakantie dan moet werknemer 1 het ook kunnen en vice versa. Zit ik m.a.w. dus niet meteen noodgedwongen met mezelf én medewerker 1 moeten opleiden als preventie én BHV omdat er verder niemand is? Dit soort dingen doelde ik op met dertien uit 1 dozijn: hoe werkt XYZ in de praktijk als het "team" bestaat uit eigenaar + 1 medewerker en that's it.

 

Heb je wellicht goede bronnen van info over payrolling? Daar heb ik helaas al helemaal geen kaas van gegeten, maar klinkt alsof het 't onderzoeken waard is.

 

Op 7-3-2023 om 18:04, Hans van den Bergh zei:

 

In ieder geval toch alles goed regelen volgens die checklists, in het besef dat je een juridische verbintenis aangaat die (te) vaak onderschat wordt...

Snap ik. Al is dit m'n eerste keer dat ik een medewerker zoek voor mezelf, ik draai aardig wat jaartjes mee in m'n vak en als er iets is wat ik heb geleerd dan is het wel: juridisch de boel op orde hebben is key. Ik lees de kleine lettertjes van alles, maar dat is ook waarom ik hier post: ik wil dit traject ingaan met open ogen, gezond verstand en een "paniek modus" voorkomen als het ware.

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, prks-md zei:

Zit ik m.a.w. dus niet meteen noodgedwongen met mezelf én medewerker 1 moeten opleiden als preventie én BHV omdat er verder niemand is?

Zolang in de eenmanszaak alleen de ondernemer werkt, geldt de BHV plicht niet. Als je wel mensen in dienst neemt, of arbeid laat verrichten door personen met wie je geen arbeidsovereenkomst hebt, ben je volgens de Arbowet verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van die personen en moet je inderdaad zorgen dat er altijd een BHV'er aanwezig is. Een preventiemedewerker hoeft niet altijd aanwezig te zijn, dus die rol kun je zelf vervullen. Zie ook de zelfinspectietool Gezond en veilig werken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-3-2023 om 09:28, Ron van der Kolk zei:

Zolang in de eenmanszaak alleen de ondernemer werkt, geldt de BHV plicht niet. Als je wel mensen in dienst neemt, of arbeid laat verrichten door personen met wie je geen arbeidsovereenkomst hebt, ben je volgens de Arbowet verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van die personen en moet je inderdaad zorgen dat er altijd een BHV'er aanwezig is. Een preventiemedewerker hoeft niet altijd aanwezig te zijn, dus die rol kun je zelf vervullen. Zie ook de zelfinspectietool Gezond en veilig werken.

Dank voor deze info Ron. Waardevol!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.