• 0

Oud agio splitsen

Beste allen,

 

Enige jaren geleden heb ik de eenmanszaak omgezet in een beheer en een werk bv. Vanwege de hogere commerciële dan fisclae waarde van het bedrijfspand en goodwill is toen ook agio ontstaan in de beheer-bv. Momenteel zijn wij (mijn zoon en ik) met de accountant de bedrijfsopvolging aan het voorbereiden. Dat zal middels een splitsing gaan gebeuren. Mijn lijfrente hypotheek en banktegoeden zullen achter blijven in de bestaande beheer bv en de overige zaken zullen een op een overgaan naar de beheer bv die wordt opgericht voor mijn zoon. Het bedrijfspand gaat ook over en is weer getaxeerd. De accountant heeft de waarde van het bedrijf begroot om weer een commerciële balans voor overname op te stellen. De vraag die wij hebben (en de accountant maar niet lijkt te kunnen beantwoorden) is of het "oude" agio van destijds nog steeds op de balans zal staan en ook mee gaat naar mijn zoon of (deels) achterblijft bij mijn beheer bv. Of is er sprake van een geheel nieuwe commerciële balans voor deze overname waardoor "mijn" agio niet hoeft te worden gesplitst? Als het helpt ben ik uiteraard bereid om een versimpelde balans van mijn bv toe te voegen.

 

Dank vast voor jullie reacties,

Wilber

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste Wilber, welkom op HL.

 

Wat er met het agio gebeurt, hangt geheel af van hoe er gesplitst wordt en waaruit het agio bij de inbreng is ontstaan.

 

Stel dat het agio is ontstaan uit stille reserve op het pand en dat pand gaat via de splitsing naar de nieuwe BV van je zoon, dan ligt het voor de hand dat het agio dat daarmee verband houdt ook naar die nieuwe BV gaat.

 

Hopelijk helpt dit je op weg.

 

Tip nog: schakel nu vast een notaris in! Veelal zal die het splitsingsvoorstel schrijven. Dan kun je die nu al betrekken bij dit soort vraagstukken.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Joost,

 

Hartelijk bedankt! Al geruime tijd lees ik met veel interesse jouw/jullie deskundige antwoorden op higherlevel. We hebben vanmiddag eerst de notaris benaderd want dat was nog niet gebeurd. Het gaat trouwens om een afsplitsing van mijn beheer bv opzij. De notaris gaf vandaag een soortgelijk antwoord als hetgeen jij aangeeft (die heb je alvast binnen) maar kon niet specifiek aangeven of er nu een geheel nieuwe balans ontstaat ten aanzien van het huidige agio. Op basis van jouw antwoord lijkt het mij logisch om nadat alles op commerciële waarde is gezet het restant als agio op te nemen. Aangezien bijna alles wat meerwaarde heeft (of had) over gaat naar de bv van mijn zoon zal dan weinig/geen "oud" agio achter blijven in mijn beheer bv. In principe bestaat er dan ook geen oud of nieuw agio maar gaan beide op in 1 agioreserve. Of sla ik de plank mis?

aangepast door WilPee
tikfout
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.