• 0

Volgens de belastingdienst ben ik waarschijnlijk geen ondernemer voor de IB

Omdat m'n omzet dit jaar wat minder is (<5000e) ben ik volgens de belastingdienst vermoedelijk geen ondernemer voor de IB. Ik heb voorgaande jaren eigenlijk altijd gewoon 't wel als ondernemer ingevuld.

 

Hoe zit het nou? Mag ik zelf kiezen? En zo ja, wat is dan fiscaal voordeliger?

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kiest in beginsel zelf wat je in je aangifte invult. Of de fiscus het er mee eens is, is een tweede. 

Bij een omzet van <5.000 begrijp ik wel dat de fiscus dit eerder ziet als resultaat uit overige werkzaamheden dan als ondernemerschap. Maar mss heb je wel een goede reden waarom de omzet zo laag was en heb je er verder alles aan gedaan om meer omzet te halen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 10-3-2023 om 11:43, ThomasNL zei:

Omdat m'n omzet dit jaar wat minder is (<5000e) ben ik volgens de belastingdienst vermoedelijk geen ondernemer voor de IB. Ik heb voorgaande jaren eigenlijk altijd gewoon 't wel als ondernemer ingevuld.

 

Hoe zit het nou? Mag ik zelf kiezen? En zo ja, wat is dan fiscaal voordeliger?

 

Ik hoor het graag!

Zelf ben ik een resultaatgenieter. Wat voordeliger is afhankelijk van welke kosten je kan aftrekken.

(En de tijd die je ermee kwijt bent). Zelf ben ik er veel mee bezig, maar dat hoort bij het leerproces.

 

Google Search gaf dit : https://adiladministratie.nl/kennisbank/inkomstenbelasting/winst-uit-onderneming-vs-resultaat-uit-overige-werkzaamheden/#:~:text=2.-,Wat zijn de verschillen%3F,verwerk je de zakelijke inkomsten.

 

Ik probeer zelf ook wijzer worden en denk graag mee ook al ben ik een rookie op ondernemerschap.

Mocht het niet kloppen, corrigeer me.

 

 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Kan me voorstellen dat je niet 1225 uur hebt gewerkt voor 5K winst. Dus dat zal ook de argumentatie zijn voor de fiscus.

Dat is geen argument. Die 1.225 uur slaat alleen maar op het kunnen benutten van de zelfstandigenaftrek e.a. Iemand kan best een winkel hebben die maar 2 dagen per week open is en tot 5k winst is gekomen in een jaar. Wil zeker niet zeggen dat diegene dan geen ondernemers is in de zin van de Wet IB

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

In principe kijkt de belastingdienst niet naar de omzet, maar het aantal uur toch? Kan me voorstellen dat je niet 1225 uur hebt gewerkt voor 5K winst. Dus dat zal ook de argumentatie zijn voor de fiscus.

Er zitten wel meer criteria aan het ondernemerschap vast.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/
 

TS is op het verkeerde been gezet omdat hij een vragenlijstje heeft ingevuld, met als resultaat dat hij waarschijnlijk door de Belastingdienst niet als ondernemer wordt gezien.

 

Dergelijke vragenlijstjes - ook die van de Belastingdienst zelf - zijn slechts ter indicatie.  Een belastinginspecteur zal niet snel een dergelijke uitspraak doen, en zeker niet na een jaar met tegenvallende resultaten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.