• 0

Auto verkopen ZZP’er factuur BPM

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 11-3-2023 om 08:10, Joost Rietveld zei:

Dat is de juiste calculator. Je hóeft op jouw factuur aan de koper geen bpm apart te vermelden, maar het mag voor de duidelijkheid wel.

Dus voor de duidelijkheid, het mag wel maar hoeft niet? Ik kan dus gewoon de netto prijs en btw vermelden en dat is het?

 

Waarom rekende de garage (handelaar) waar ik hem kocht dan wel bpm? Of moeten hun dat verplicht doen?

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Agepagelage zei:

Dus voor de duidelijkheid, het mag wel maar hoeft niet? Ik kan dus gewoon de netto prijs en btw vermelden en dat is het?

 

Waarom rekende de garage (handelaar) waar ik hem kocht dan wel bpm? Of moeten hun dat verplicht doen?

Een factuur moet duidelijke informatie leveren hoe het verkoopbedrag tot stand is gekomen.

Om het btw-bedrag uit te kunnen rekenen zal je toch eerst de rest-BPM van het verkoopbedrag in mindering moeten brengen.

Als je die informatie hebt, waarom dan niet gelijk op de factuur zetten?

Zo kunnen er geen misverstanden over bestaan.

 

1. Bedrag ex BTW

2. BTW 21%

3. Rest BPM

4. Verkoopbedrag

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Cosara zei:

Een factuur moet duidelijke informatie leveren hoe het verkoopbedrag tot stand is gekomen.

Om het btw-bedrag uit te kunnen rekenen zal je toch eerst de rest-BPM van het verkoopbedrag in mindering moeten brengen.

Als je die informatie hebt, waarom dan niet gelijk op de factuur zetten?

Zo kunnen er geen misverstanden over bestaan.

 

1. Bedrag ex BTW

2. BTW 21%

3. Rest BPM

4. Verkoopbedrag


Dus dan is het wel verplicht om rest BPM te rekenen?

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Agepagelage zei:

Dus dan is het wel verplicht om rest BPM te rekenen?

Als er rest-BPM van toepassing is, dan moet je dat berekenen, want anders klopt de btw niet.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

daarin staat o.a. ...

  • het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
  • het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
  • Levert u goederen of diensten met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen.
  • het btw-bedrag / de btw-bedragen.

Aangezien er over de BPM geen belasting wordt geheven, kan deze gezien worden als een levering tegen 0% btw ... en daarmee vermeldingsplichtig.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-3-2023 om 18:17, Cosara zei:

Als er rest-BPM van toepassing is, dan moet je dat berekenen, want anders klopt de btw niet.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

daarin staat o.a. ...

  • het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
  • het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
  • Levert u goederen of diensten met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen.
  • het btw-bedrag / de btw-bedragen.

Aangezien er over de BPM geen belasting wordt geheven, kan deze gezien worden als een levering tegen 0% btw ... en daarmee vermeldingsplichtig.

 

 


Dat is ook mijn vraag, hoe weet je of het van toepassing is of niet? Omdat het gerekend werd toen ik de auto kocht is het dus ook van toepassing als ik hem verkoop?

Link naar reactie
  • 0

Je begrijpt het principe niet helemaal:

 

Als je een auto verkoopt als ondernemer (dus je moet een factuur uitreiken) en je wil niet over het hele (verkoop) bedrag BTW berekenen, dan moet je de "rest-BPM" apart op je factuur vermelden.

 

Wil je wel BTW over het hele bedrag van de verkoop berekenen, dan doe je dat (uiteraard) gewoon en breng je het dan ook zo (dus zonder rest-BPM) in rekening op je factuur.

 

  

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Je begrijpt het principe niet helemaal:

Het ligt toch iets genuanceerder …

 

Als er teveel btw in rekening is gebracht, dan geldt dat de verkoper de btw toch moet aangeven en betalen. De koper daarentegen mag deze teveel betaalde btw niet in aftrek brengen.

 

Als de verkoper de btw niet afdraagt en de koper de btw wel in aftrek brengt, dan kan de Belastingdienst bij beide partijen een naheffing opleggen. De Belastingdienst zal in eerste instantie de teveel in rekening gebrachte btw verhalen op de verkoper omdat deze verantwoordelijk is voor het opstellen van een correcte factuur.  Mocht dat niet lukken dan zal de Belastingdienst zich tot de koper richten.

Het is echter ook mogelijk dat de Belastingdienst zich direct tot de koper richt, als deze kon weten - en een ondernemer behoort dat te weten - dat hij die btw niet in aftrek mocht brengen en dat desondanks toch heeft gedaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.