• 0

Recht op vrijstelling BPM Grijskenteken Bestelauto

Kan ik als ondernemer (eenmanszaak en voldoe aan de eisen om als ondernemer gezien te worden) voor een grijs kenteken bestelbus vrijstelling krijgen op de BPM als ik de bus privé hou voor zowel Inkomsten Belasting als ook de Omzet Belasting.

 

Voor het verlaagde MRB tarief is dit goed omschreven en hier heb je recht op mits je voldoet aan de voorwaarden, maar ik kan geen uitsluitsel vinden betreft de BPM.

 

Ik vind de belastingdienst zelf ook niet heel duidelijk:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/ondernemersregeling

 

Uiteraard trek ik dan geen BTW af.

Neem alle aanschafkosten kosten (zonder BPM) Privé

Maar declareer 21ct per zakelijke gemaakte kilometer.

 

Mochten er aanvullende vragen zijn dan hoor ik het graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Ja, de enige relevante voorwaarde voor de BPM vrijstelling is dat het voertuig tenminste 10% zakelijk wordt gebruikt.

Overigens is het wel praktisch de factuur op naam van je onderneming te laten zetten, want anders zal de verkoper erg nerveus gaan doen. Dat je die factuur daarna niet inboekt, heeft de verkoper niets mee te maken.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@StevenKBedankt voor uw antwoord.

 

Is er een iemand die de berekening in de bijgevoegde sheet kan bekijken en kan zien wat nou de beste keuze zou zijn.

 

Gezien de beperkte KM's omdat 2e auto, Geringe afschrijving, en lage kosten kan Prive wellicht toch aantrekkelijker zijn ivm geen bijtellingen?

Ik kijk dus naar de volgende opties:

Zakelijk

IB Privé + BTW Zakelijk

Geheel Privé

 

Alvast bedankt voor de input.

 

Auto-prive-of-BV-2021a.xlsx

aangepast door Gerry82
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Maar die tabbladen bevatten verschillende bedragen. Welke heb jij ingevuld?


De Bestel auto is in ieder geval degene waar je naar moet kijken die heb ik ook ingevuld.

 

aangepast door Gerry82
Link naar reactie
  • 0

Om het hypothetische ietwat realistischer te maken, is het verstandig om de berekening uit te voeren met een bekende/gewenste nieuwe auto. 
Met een tweedehands auto is het nagenoeg onmogelijk om een goede berekening te maken, domweg omdat je niet weet hoe goed of slecht die tweedehands auto is.

 

Overigens … waarom zou je überhaupt een berekening willen maken en het ondernemersleven onnodig moeilijker maken dat het al is.  De besparingen - linksom of rechtsom - zijn marginaal … tenminste als je een beetje ondernemer bent.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Cosara zei:

Om het hypothetische ietwat realistischer te maken, is het verstandig om de berekening uit te voeren met een bekende/gewenste nieuwe auto. 
Met een tweedehands auto is het nagenoeg onmogelijk om een goede berekening te maken, domweg omdat je niet weet hoe goed of slecht die tweedehands auto is.

 

Overigens … waarom zou je überhaupt een berekening willen maken en het ondernemersleven onnodig moeilijker maken dat het al is.  De besparingen - linksom of rechtsom - zijn marginaal … tenminste als je een beetje ondernemer bent.


Bedankt voor je reactie, de bedoeling was ook een nieuwe auto echter door omstandigheden (levertijd) word dit er een van nog geen jaar oud. De prijs verschilt niet echt veel met een nieuwe.

 

Ik begrijp je reactie en normaal gesproken zijn de verschillen wellicht marginaal echter in dit geval wellicht toch een jaarlijkse besparing van 1500 euro? Dit vind ik op zich best de moeite…

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gerry, dit spreadsheet hebben we vorig jaar juni ook doorgenomen en ook toen was mijn advies om je berekening voor te leggen aan de makers ervan.

 

Nu begint je vraag over bpm, en ineens komt dat spreadsheet weer terug. Heb je die bus nog steeds niet gekocht?

 

In elk geval klopt de sheet niet omdat de investeringsaftrek maar eenmalig is, terwijl die er nu in staat als jaarlijks

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Gerry, dit spreadsheet hebben we vorig jaar juni ook doorgenomen en ook toen was mijn advies om je berekening voor te leggen aan de makers ervan.

 

Nu begint je vraag over bpm, en ineens komt dat spreadsheet weer terug. Heb je die bus nog steeds niet gekocht?

 

In elk geval klopt de sheet niet omdat de investeringsaftrek maar eenmalig is, terwijl die er nu in staat als jaarlijks


Auto is helaas nog steeds niet in mijn bezit tegenwoordig is een jaar wachten vrij normaal helaas.

 

Ik heb de vraag eerder voorgelegd maar daar kwam helaas niet echt genoeg duidelijkheid uit.

 

Mag ik vragen waar dat jij ziet dat de investeringsaftrek jaarlijks is? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de sheet niet klopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Met alle respect, maar als je al zo lang bezig bent en dan (opnieuw) hier advies komt vragen over andermans spreadsheet-advies, besef je dan niet dat er ergens iets mis gaat in je prioriteiten of je beleving van de wereld? 

Zelf geef ik er de voorkeur aan dit soort dingen zelf door te rekenen en niet af te hangen van hoe iemand anders heeft geprobeerd een rekenmodel te maken.

Wat betreft de keuze nog het volgende: belastingdruk is één aspect. Hou voor ogen dat het je wanneer je de investering voor de IB privé doet, dat je tegenvallers niet aftrekbaar kunt repareren, omdat het geen ondernemingsactief is. Zeker wanneer je naar gebruikt kijkt, is dit een aspect dat je mee moet nemen.

Ik heb jarenlang grijs kenteken gereden en vooral dit risico was voor mij reden om hem zakelijk te rijden. Per saldo leverde me dat niet veel aftrek op, omdat de forfaitaire bijtelling hoger was dan de werkelijke kosten en de bijtelling dus (IB ondernemer) gemaximeerd werd tot de werkelijke kosten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
52 minuten geleden, StevenK zei:

Met alle respect, maar als je al zo lang bezig bent en dan (opnieuw) hier advies komt vragen over andermans spreadsheet-advies, besef je dan niet dat er ergens iets mis gaat in je prioriteiten of je beleving van de wereld? 

Zelf geef ik er de voorkeur aan dit soort dingen zelf door te rekenen en niet af te hangen van hoe iemand anders heeft geprobeerd een rekenmodel te maken.

Wat betreft de keuze nog het volgende: belastingdruk is één aspect. Hou voor ogen dat het je wanneer je de investering voor de IB privé doet, dat je tegenvallers niet aftrekbaar kunt repareren, omdat het geen ondernemingsactief is. Zeker wanneer je naar gebruikt kijkt, is dit een aspect dat je mee moet nemen.

Ik heb jarenlang grijs kenteken gereden en vooral dit risico was voor mij reden om hem zakelijk te rijden. Per saldo leverde me dat niet veel aftrek op, omdat de forfaitaire bijtelling hoger was dan de werkelijke kosten en de bijtelling dus (IB ondernemer) gemaximeerd werd tot de werkelijke kosten.

 

De toon is over het algemeen toch negatief en er worden veel aannames gedaan maar misschien ben ik gewoon niet duidelijk echter is deze materie gewoon niet mijn expertise. 

 

Aangezien ik de auto voor langere tijd 4-10 jaar wil rijden kan de keuze toch van enig belang zijn zeker als deze niet marginaal is.

 

De begin vraag van de BPM was om te kijken of het niet ook mogelijk is de auto geheel Privé te kopen omdat je dan geen BTW en administratieve rompslomp hebt.

De sheet toevoegen leek me handig zodat alle gegevens bekend zijn zodat er wellicht iemand kon zeggen dit kost de auto jou ongeveer geheel privé. Eigenlijk vraag ik dus geen advies over de sheet zelf.

 

Deze sheet komt van een fiscaal adviseur welke volgens de website gespecialiseerd is in auto gerelateerde zaken en de belastingdienst. Ik ga er dan eigenlijk wel een beetje van uit dat deze persoon hier wat van af weet en zijn sheet klopt.

 

Het aspect gebruik en extra onverwachte kosten heb ik verder uiteraard wel meegenomen als ik het onderhoud periodiek bij de dealer laat doen zit er 10 jaar garantie op de auto. Prima te voorspellen dus lijk mij?

 

Het is geen 2e hands oude auto maar een auto van 6 maanden oud met 5000KM dit is geen bewuste keuze maar een nieuwe is niet meer leverbaar. Of ik moet wachten tot April 2024 en 10000 Euro bijbetalen.

 

Of het bovenstaande er allemaal toe doet weet ik niet mijn vraag was eigenlijk wat kost de auto mij met de gegevens uit de sheet als ik heb geheel privé hou van IB en OB?

Dit is niet eerder onderzocht en ben ik ook niet al maanden lang mee bezig geweest.

 

Alle hulp, antwoorden en eerlijkheid waardeer ik verder zeker.

 

 

aangepast door Gerry82
Link naar reactie
  • 0

Akkoord, ik zie dat de investeringsaftrek inderdaad maar een keer als aftrekpost gerekend wordt in cel F52

 

We hebben het over 2200 euro verschil in 48 maanden, maar nu schrijf je hierboven 

10 minuten geleden, Gerry82 zei:

Aangezien ik de auto voor langere tijd 4-10 jaar wil rijden

Dan haak ik hier ook af. Als jouw verwachte gebruiksduur ergens tussen 4 en 10 jaar ligt, dan kun je rekenen tot je een ons weegt. Die variabele is zo groot dat wat je nu probeert te becijferen puntloos is.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Akkoord, ik zie dat de investeringsaftrek inderdaad maar een keer als aftrekpost gerekend wordt in cel F52

 

We hebben het over 2200 euro verschil in 48 maanden, maar nu schrijf je hierboven 

Dan haak ik hier ook af. Als jouw verwachte gebruiksduur ergens tussen 4 en 10 jaar ligt, dan kun je rekenen tot je een ons weegt. Die variabele is zo groot dat wat je nu probeert te becijferen puntloos is.

 


Aha dus eerst zeg je dat het niet klopt en nu haak je af….

 

Ik heb 48 maanden genomen omdat dit de minimale tijd is dat ik de auto wil rijden.

Je weet nooit wat de toekomst brengt want das allemaal te onzeker en kan ik Evt zelf later nog eens narekenen als ik weet dat alles klopt.

 

Het verschil van 2200 euro is overigens tussen geheel zakelijk en enkel zakelijk voor de BTW en dus niet geheel privé waar is diverse keren naar refereer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hier komt mijn berekening van geheel privé:

 

Jaarlijks:

Afschrijving -2500 (lijkt weinig maar zit een gedachte achter)

Verzekering/MRB/onderhoud -1451
Brandstof: -480

Kilometervergoeding: +420

 

totaal 4011 x 4 = 16011

 

Scheelt een 1000 euro per jaar in vergelijking met zakelijk (20078)

Niet de moeite?

 

Uiteraard weet ik niet af ik iets mis in mijn berekening.

aangepast door Gerry82
Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Gerry82 zei:

Deze sheet komt van een fiscaal adviseur welke volgens de website gespecialiseerd is in auto gerelateerde zaken en de belastingdienst. Ik ga er dan eigenlijk wel een beetje van uit dat deze persoon hier wat van af weet en zijn sheet klopt.

Gewoon doen dan …

 

Je kunt ook deze adviseur vragen om deze door te berekenen naar jouw specifieke situatie. Dat zal ongetwijfeld geld kosten, maar met een vermeende 1000 euro per jaar verschil is die berekening z’n geld toch wel waard ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
8 uur geleden, Gerry82 zei:

Ik heb 48 maanden genomen omdat dit de minimale tijd is dat ik de auto wil rijden.

 

 

Je weet dat je bij 48 maanden tegen een desinvesteringsbijtelling aanloopt? Als je binnen vijf jaar na begin van het jaar van aanschaf verkoopt, moet je de investeringsaftrek corrigeren over het verkoopbedrag. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/desinvesteringsbijtelling

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Gerry82 zei:

Aha dus eerst zeg je dat het niet klopt en nu haak je af….

Ik zeg letterlijk dat het sheet klopt. Ik stop alleen met meerekenen met je, omdat je ineens vermeldt dat je de auto tussen 4 en 10 jaar gaat gebruiken.

Dan heeft het geen enkele zin om deze berekening nu te maken voor 4 jaar. Als je later besluit de auto te houden na die 4 jaar, dan komt deze berekening er compleet anders uit te zien.

 

Dus nogmaals, zie ook Cosara's tip, koop een uurtje advies in bij de maker van het spreadsheet 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, StevenK zei:

Je weet dat je bij 48 maanden tegen een desinvesteringsbijtelling aanloopt? Als je binnen vijf jaar na begin van het jaar van aanschaf verkoopt, moet je de investeringsaftrek corrigeren over het verkoopbedrag. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/desinvesteringsbijtelling

 

Goed en terecht punt ik had dit wel inderdaad al gezien maar ik kan dan wellicht beter rekenen met 5 jaar. Voordeel van alleen zakelijk voor de BTW of geheel BTW is dat je hiermee niet te maken hebt. Tenminste ik ga ervan uit dat je geen KIA kan toepassen op deze 2.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik zeg letterlijk dat het sheet klopt. Ik stop alleen met meerekenen met je, omdat je ineens vermeldt dat je de auto tussen 4 en 10 jaar gaat gebruiken.

Dan heeft het geen enkele zin om deze berekening nu te maken voor 4 jaar. Als je later besluit de auto te houden na die 4 jaar, dan komt deze berekening er compleet anders uit te zien.

 

Dus nogmaals, zie ook Cosara's tip, koop een uurtje advies in bij de maker van het spreadsheet 

 

Joost aan hand van mijn berekening word het voordeel groter en groter naarmate ik de auto langer zal houden in geheel Privé.

Dus waarom zou dit uitmaken als ik reeds uitga van de meest ongunstige situatie?

 

Voordeel:

Jaar 4: 4034

Jaar 5: 5712

Jaar 6: 7389

Jaar 7: 9067

Jaar 8: 10745

Jaar 9:  12423

Jaar 10: 14101

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Cosara zei:

Gewoon doen dan …

 

Je kunt ook deze adviseur vragen om deze door te berekenen naar jouw specifieke situatie. Dat zal ongetwijfeld geld kosten, maar met een vermeende 1000 euro per jaar verschil is die berekening z’n geld toch wel waard ?

 

Misschien is dat inderdaad toch nog de beste optie....
Als ik met een vraag zit probeer ik het eerst zelf uit te zoeken.

Op het hele internet heb ik niets kunnen vinden en vaak als ik met een vraag zit kijk ik graag even op dit Forum of er reeds een soort gelijke vraag is geweest.  Meestal zijn er veel goede antwoorden en adviezen hier te vinden.
Ik dacht misschien ook handig mocht iemand anders het in de toekomst willen weten? Maar helaas zullen er dan nu vraagtekens blijven terwijl dit best op te lossen viel door iemand die meer thuis is in deze materie.

 

Dit is blijkbaar iets dat zelden word toegepast maar zeker interessant is in mijn ogen.
De combinatie van grijs-kenteken en geen BPM zal de berekening ongetwijfeld veel anders maken dan een normale zakelijke auto waar deze voordelen ontbreken.

 

Ik ben het met je eens als het verschil marginaal is dat de keuze niet echt van belang is echter is het een fout dit blindelings aan te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Niet direct inderdaad, maar als je wilt weten of je berekening klopt en wat het voordeligste is, dan zul je die berekening meermaals moeten maken als de auto langer meegaat dan die 4 jaar. Dat je vervolgens stelt dat 4 jaar de minst voordelige gebruiksduur is en dus alle jaren daarna alleen maar voordeliger zijn, kan ik alleen maar staven door alles voor je na te rekenen.

 

M.a.w. ik kan de berekening van de 4 jaar bevestigen. Alles was je zelf berekent voor de jaren 5 tot en met 10 ga ik niet ook narekenen. Dus of jaren 5 tm 10 gunstiger zijn dan jaar 4: kan ik niks over zeggen. Als jij zegt dat het zo is, dan neem ik dat bij deze maar aan van je

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.