• 0

(W&V) Betaalverschillen ten laste van bedrijfsresultaat?

Hi all,

 

Ik vroeg me af of iemand hier wat meer licht op kan schijnen. In de winst- en verliesrekening hebben we uiteraard het bedrijfsresultaat en een nettoresultaat. Van het bedrijfsresultaat worden nog kosten gehaald (of bijgeteld), onder de noemer "buitengewone"/"overige" lasten/opbrengsten, om tot het nettoresultaat te komen.

 

Voor de meeste kosten is duidelijk of deze ten laste komen van het bedrijfsresultaat of niet. Maar ik twijfel een beetje over de betaal-/afrondingsverschillen. Verschillende boekhoudpakketten gaan hier anders mee om. De een zet dit wel al onder "kosten" (ten laste van bedrijfsresultaat), de ander onder "overige" (ten laste van nettoresultaat).

 

Ik neig naar het laatste, maar vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Savi808 zei:

Voor de meeste kosten is duidelijk of deze ten laste komen van het bedrijfsresultaat of niet. Maar ik twijfel een beetje over de betaal-/afrondingsverschillen. Verschillende boekhoudpakketten gaan hier anders mee om. De een zet dit wel al onder "kosten" (ten laste van bedrijfsresultaat), de ander onder "overige" (ten laste van nettoresultaat).

 

Ik neig naar het laatste, maar vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ten laste van het Bedrijfsresultaat.

 

Buitengewone baten en lasten alsmede bijzondere baten en lasten zijn enige tijd geleden komen te vervallen.

In de winst- en verliesrekening komen de posten "resultaat over gewone bedrijfsuitoefening" en "buitengewoon resultaat" dan ook niet meer voor.

 

Het nettoresultaat is het finale resultaat na aftrek van alle kosten, rentelasten en rentebaten en belastingen.

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Cosara zei:

Buitengewone baten en lasten alsmede bijzondere baten en lasten zijn enige tijd geleden komen te vervallen.

In mijn IB 2021 aangifte heten ze nog wel gewoon "Overige buitengewone lasten" en "-baten". Ze staan onder (dus buiten) het "Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening". Het resultaat daarna heet "Saldo winst-en-verliesrekening".

 

"Bijzonder" bestaat inderdaad niet meer naar "buitengewone" schijnbaar nog wel.

 

Mijn verschillen van BTW aangifte staan dus bij IB 2021 aangifte onder het kopje "Overige buitengewone baten".

 

Quote

Buitengewone baten en lasten zijn kosten of opbrengsten die niet ontstaan door normale bedrijfsvoering. Of te wel, activiteiten die geld opleveren of kosten, die niks te maken hebben met bijvoorbeeld het verkopen van producten.

Van een betalingverschil op directe verkoop zou je wel kunnen berargumenteren dat deze uit de normale bedrijfsvoering komt en dus in de 8000 of 4000 serie thuis hoort op een verschillenrekening (heb ik bv voor te weinig betaald door klanten ook).

 

Maar het verschil van BTW behoort maar mijn mening op de overige buitengewone baten.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Cosara zei:

Ten laste van het Bedrijfsresultaat.

 

Buitengewone baten en lasten alsmede bijzondere baten en lasten zijn enige tijd geleden komen te vervallen.

In de winst- en verliesrekening komen de posten "resultaat over gewone bedrijfsuitoefening" en "buitengewoon resultaat" dan ook niet meer voor.

 

Het nettoresultaat is het finale resultaat na aftrek van alle kosten, rentelasten en rentebaten en belastingen.

 

 

Volgens mij hanteren we (nou ja, ik, met mijn beperktere kennis...) een andere betekenis van de genoemde termen. Want wat jij zegt is inderdaad al per 2015 komen te vervallen.

 

Zowel mijn accountant als boekhoudpakket hebben een sectie "overige baten/lasten". Een visueel voorbeeld is misschien handiger, het volgende komt uit Moneybird (of dat een goed pakket is laten we even buiten beschouwing):

https://i.imgur.com/LH5Is0K.png

 

Zie het kopje "Overige inkomsten en uitgaven".

 

In mijn jaarrekening komt dit zo naar voren:

https://i.imgur.com/y1FXQuH.png

 

Hier wordt het in feite "financiële baten en lasten" genoemd.

 

Wat mij hierin opviel is dat bijv. in Moneybird de betaal-/afrondingsverschillen echter standaard vallen onder "(Algemene) kosten" en dus ten laste komt van het bedrijfsresultaat. De accountant heeft dit in feite verschoven naar "overige/financiële baten/lasten" waardoor het niet direct ten laste komt van bedrijfsresultaat.

 

 

19 uur geleden, Rik · zei:

In mijn IB 2021 aangifte heten ze nog wel gewoon "Overige buitengewone lasten" en "-baten". Ze staan onder (dus buiten) het "Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening". Het resultaat daarna heet "Saldo winst-en-verliesrekening".

 

"Bijzonder" bestaat inderdaad niet meer naar "buitengewone" schijnbaar nog wel.

 

Mijn verschillen van BTW aangifte staan dus bij IB 2021 aangifte onder het kopje "Overige buitengewone baten".

 

Van een betalingverschil op directe verkoop zou je wel kunnen berargumenteren dat deze uit de normale bedrijfsvoering komt en dus in de 8000 of 4000 serie thuis hoort op een verschillenrekening (heb ik bv voor te weinig betaald door klanten ook).

 

Maar het verschil van BTW behoort maar mijn mening op de overige buitengewone baten.

 

Dat laatste lijkt mij dus ook zeker. Maar wat als een klant "een euro" te weinig of teveel betaalt? Gaat iets verder dan de originele topicstart. Mijn inziens zouden er de volgende drie opties zijn:

  1. Onder omzet > overige opbrengsten (indien teveel betaald?)
  2. Onder kosten > betaalverschillen (indien te veel en weinig betaald?)
  3. Onder overige/financiële baten/lasten (indien teveel/weinig betaald en/of het gaan om afrondingen btw-/loonheffingen?)

 

Wellicht een beetje autistisch :) Maar ik probeer te begrijpen wat in welke situatie het beste zou zijn.

Link naar reactie
  • 1
15 minuten geleden, Savi808 zei:

Dat laatste lijkt mij dus ook zeker. Maar wat als een klant "een euro" te weinig of teveel betaalt? Gaat iets verder dan de originele topicstart. Mijn inziens zouden er de volgende drie opties zijn:

  1. Onder omzet > overige opbrengsten (indien teveel betaald?)
  2. Onder kosten > betaalverschillen (indien te veel en weinig betaald?)
  3. Onder overige/financiële baten/lasten (indien teveel/weinig betaald en/of het gaan om afrondingen btw-/loonheffingen?)

Tsja. Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt voor het uiteindelijke resultaat.

 

Ikzelf zie de volgende zin als volgt.

Quote

Buitengewone baten en lasten zijn kosten of opbrengsten die niet ontstaan door normale bedrijfsvoering. Of te wel, activiteiten die geld opleveren of kosten, die niks te maken hebben met bijvoorbeeld het verkopen van producten.

Dan zouden bij mij

1) Betaalverschillen van debiteuren (teveel en te weinig) gewoon onder 8080 Betaalverschillen debiteuren vallen.

2) Betaalverschillen van crediteuren (die ik niet heb) zouden dan in een 4000 serie kunnen vallen (Betaalverschillen crediteuren).

3) Overige verschillen (zoals BTW aangifte) beschouw ik dan buiten de normale bedrijfsvoering te vallen en boek ik op 9090 Buitengewone baten en lasten.

(Maar het kan natuurlijk ook anders)

 

Ik weet niet hoe iemand die doorgeleerd heeft voor boekhouder/accountant hier tegenaan kijkt :biggrin:

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.