• 0

Heb ik een zelfstandige werkruimte gecreëerd in een huurhuis?

Beste allemaal,

Ik heb met net ingeschreven om toch een post te kunnen aanmaken.

 

Ik ben me aan het verdiepen in fiscale zaken (en boekhouding).

Ik heb voor nu 2 vragen, er komen er vast meer later:

 

1) Is ZZP Nederland iets om op te abboneren en daar terecht te kunnen met je ondernemingsvragen ? Of zijn er andere betaalde websites?

Ik doe zelf de boekhouding dus kan niet meteen terecht bij een boekhouder.

 

2) Nu zijn de inrichtingskosten voor een niet zelfstandige werkruimte in mijn huurwoning niet aftrekbaar (kom ik nu pas achter)

ttps://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/werkruimte_in_de_woning

 

Zou ik de werkruimte alsnog zelfstandig kunnen maken ?

1. Ik wil de voorkant van de huurwoning gebruiken als kantoor. Die ruimte wil ik scheiden met een scheidingswand.

De voordeur is meteen de ingang/opgang. Werkruimte is voor minimaal 90% voor het werk.

2.  Sanitaire voorzieningen : Als je voordeur binnenkomt loopt je tegen toiletdeur aan, linkse deur gaat naar werkruimte.

(1e verdieping huurwoning heeft een 2e toilet)

3. U zou de werkruimte kunnen verhuren aan een derde. > Deze weet ik niet. Onderhuur in huurhuis is wat lastig neem ik aan.

 

Alvast bedankt,

Marvin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Marvin

 

Welkom op HL

 

Vraag 1: geen ervaring mee 

 

2: hoe kom jij dan vervolgens in je privé ruimte?

2. die vraag had ik verwacht XD. Ik heb 2 keuzes:

 

1. De voordeur zelf ? ( De schuidingswand heeft natuurlijk ook een opening/deur naar de prive ruimte)

2. De achtertuindeur 

 

Note: Mensen komen alleen op afspraak. 

 

Alvast bedankt,

Marvin

aangepast door Marvin2023
Link naar reactie
  • 0

En ben je ook net begonnen met ondernemen of zit je net in dit huurhuis? Anders mag je het zakelijke gedeelte ook niet op de zaak zetten. Dat mag alleen bij aanvang (van huur of ondernemen). Of je moet een grote uitbouw doen. Dus niet alleen bij een verbouwing maar bij het "vergroten" van het zakelijk gebruik. Ik neem aan dat je het nu al zakelijk gebruikt en dat die 'verbouwing' het gebruik niet vergroot. En dan gaat die vlieger niet op.

 

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/aftrekpost/kostenaftrek_voor_werkruimte_in_uw_huurwoning/NLTATEAR_EU04080701/related

 

Ps. Het is ook nog maar de vraag of je toestemming krijgt voor die verbouwing van de verhuurder. Want bij een dusdanige verbouwing zul je wel toestemming moeten vragen.

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Rik · zei:

Het is ook nog maar de vraag of je toestemming krijgt voor die verbouwing van de verhuurder. Want bij een dusdanige verbouwing zul je wel toestemming moeten vragen.

aanvullend ...

De inrichting moet zodanig zijn dat de werkruimte ook aan derden verhuurt kan worden.

Daarmee stuiten we op het volgende probleem ... bij een permanente inrichting als werkruimte krijg je te maken met onttrekking van woonruimte aan het woonruimtebestand van de gemeente en daarvoor moet je aan diezelfde gemeente toestemming vragen.

 

Resumerend ... gaat 'm niet worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wat de fiscus zeker als onzelfstandig zal beschouwen, is als je door de privé ruimtes niet in bij de zaak te komen en vice versa.

 

Toilet in de gang waar ook het gezin gebruik van maakt, helpt ook niet 

Wat de fiscus zeker als onzelfstandig zal beschouwen, is als je door de privé ruimtes niet in bij de zaak te komen en vice versa. > Kan je deze zin anders formuleren? Dan begrijp ik het beter.

 

Toilet in de gang waar ook het gezin gebruik van maakt, helpt ook niet > Dat is redelijke aanname? Want nogmaals ik wil de werkruimte zelfstandig maken. Dan is het toilet bovenverdieping voldoende.

Het is denk ik ook op korte termijn. Bij voldoende gelden en een voldoende urencriterium laat ik aparte "werkruimte" bouwen in de tuin.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 minuten geleden, Cosara zei:

aanvullend ...

De inrichting moet zodanig zijn dat de werkruimte ook aan derden verhuurt kan worden.

Daarmee stuiten we op het volgende probleem ... bij een permanente inrichting als werkruimte krijg je te maken met onttrekking van woonruimte aan het woonruimtebestand van de gemeente en daarvoor moet je aan diezelfde gemeente toestemming vragen.

 

Resumerend ... gaat 'm niet worden.

 

23 minuten geleden, Cosara zei:

aanvullend ...

De inrichting moet zodanig zijn dat de werkruimte ook aan derden verhuurt kan worden.

Daarmee stuiten we op het volgende probleem ... bij een permanente inrichting als werkruimte krijg je te maken met onttrekking van woonruimte aan het woonruimtebestand van de gemeente en daarvoor moet je aan diezelfde gemeente toestemming vragen.

 

Resumerend ... gaat 'm niet worden.

Hier heb ik inderdaad iets aan :)

 

De onttrekking van woonruimte is inderdaad een ding inderdaad.

 

Dan zal ik de "inrichting" op eigen kosten betalen. De kosten voor een tijdelijk scheidingswand plaatsen is ook niet bijzonder hoog. Ik las verder dat hoewel de aanschafkosten voor de inrichting niet aftrekbaar zijn, de BTW dat wel is? Klopt dat? Ik zie het niet terug bij de website van de belastingdienst zelf. 

aangepast door Marvin2023
Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Rik · zei:

En ben je ook net begonnen met ondernemen of zit je net in dit huurhuis? Anders mag je het zakelijke gedeelte ook niet op de zaak zetten. Dat mag alleen bij aanvang (van huur of ondernemen). Of je moet een grote uitbouw doen. Dus niet alleen bij een verbouwing maar bij het "vergroten" van het zakelijk gebruik. Ik neem aan dat je het nu al zakelijk gebruikt en dat die 'verbouwing' het gebruik niet vergroot. En dan gaat die vlieger niet op.

 

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/aftrekpost/kostenaftrek_voor_werkruimte_in_uw_huurwoning/NLTATEAR_EU04080701/related

 

Ps. Het is ook nog maar de vraag of je toestemming krijgt voor die verbouwing van de verhuurder. Want bij een dusdanige verbouwing zul je wel toestemming moeten vragen.

 

Ik huur al jaren en wil nu ondernemen vanuit huis. Belastingtechnisch ben ik momenteel alleen ondernemer voor de BTW. Zelfstandige werkruimte gaat inderdaad lastig moeten.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Welk antwoord mis je dan nog?

 

En ja, voor de btw gelden eigen regels. Daarbinnen bestaat niet zoiets als een kwalificerende werkruimte. Als je dat gevonden hebt, dan zul je er ook wel een artikel over gelezen hebben waarin dat uitgelegd staat?

Het antwoord op : Hoewel de aanschafkosten voor de inrichting niet aftrekbaar zijn, de BTW dat wel is? Klopt dat? >> Dat is het hem juist. Het stond er zo bij. Geen verdere uitleg dus. Dus vandaar de vraag hier (van een boekhouder?)  om een bevestiging of dat correct is.

 

Info online kan soms verouderd zijn of soms niet kloppen!

En vaak vind ik ook niet alle informatie bij de website van de belastingdienst zelf.

 

Een ondernemer die zelf de boekhouding doet (voor nu dan) moet veel inlezen in de materie.

 

"En ja, voor de btw gelden eigen regels. Daarbinnen bestaat niet zoiets als een kwalificerende werkruimte. " > Ik lees dus een Ja hierin, dat de BTW aftrekbaar is.

 

Super bedankt dan Joost!

Ben weer wat wijzer geworden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, Marvin2023 zei:

1) Is ZZP Nederland iets om op te abboneren en daar terecht te kunnen met je ondernemingsvragen ? Of zijn er andere betaalde websites?

Deze informatie is alvast gratis …

https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/werkruimte-aan-huis

 

“Heb je volgens de regels van de Belastingdienst geen zelfstandige werkruimte en gebruik je de ruimte ook niet voldoende? Je mag géén kosten aftrekken, ook niet voor de inrichting. Lampen, een stoel en andere zaken zijn voor eigen rekening. De btw op de inrichtingskosten mag je wel in aftrek brengen.”

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.