• 0

Onbelaste dividend aangeven in VPB

Beste,

 

In 2022 heb ik vanuit mijn werkbv 10k onbelaste dividend overgemaakt naar mijn holding. Het is geen fiscale eenheid en ik doe dus twee VPB aangiftes. Wel is de holding 100% eigenaar van de werkbv en daarom ga ik ervan uit dat de deelnemingsvrijstelling van toepassing is. Nu weet ik niet precies hoe ik deze 10k dividend in de aangiftes dien te verwerken. In de aangifte van de werkbv heb ik deze 10k niet meer op de balans staan en om op het tabblad Fiscale Winst het Vermogensverschil te laten overeenstemmen met het Saldo winst- en verliesrekening, heb ik deze 10k (onbelaste) dividend ingevuld bij 'Terugbetalingen van kapitaal in de loop van dit boekjaar'. Bij de aangifte van de holding heb ik dit precies andersom gedaan en de 10k bij 'Stortingen van kapitaal in de loop van dit boekjaar'. Wat betreft de te betalen belasting klopt het, maar ik vraag me af of het zo aangegeven mag worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2
41 minuten geleden, Georgie83 zei:

heb ik deze 10k (onbelaste) dividend ingevuld bij 'Terugbetalingen van kapitaal in de loop van dit boekjaar'.

Je zit in de buurt. Er is bij de opsomming waar je deze gevonden hebt ook een veld met Uitbetaald Dividend. Daar hoort deze thuis.

 

42 minuten geleden, Georgie83 zei:

10k bij 'Stortingen van kapitaal in de loop van dit boekjaar'.

ook dit is niet correct.

In de Holding kun je 2 routes kiezen:

1. dividendbaten opnemen in de W&V als onderdeel van het resultaat uit deelnemingen en als verhoging van het banksaldo op de balans. Daarna neem je die 10k ook mee bij de vraag over de deelnemingsvrijstelling.

 

of

 

2. dividendbaten opnemen als verhoging banksaldo balans en verlaging van de deelneming op de balans (financiële vaste activa). 

 

Methode 1 als je de waarde van de deelneming op de balans van de holding aanhoudt op oorspronkelijke kostprijs en methode 2 als je de waarde van de deelneming aanhoudt op basis van nettovermogenswaarde.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, Georgie83 zei:

Aan dividendbelasting onderworpen winstuitdelingen' waar ik verplicht ben in te vullen 'Datum aangifte dividendbelasting' en 'Ingehouden dividendbelasting'

Dat is niet verplicht hoor. Door de deelnemingsvrijstelling hoef je inderdaad geen aangifte dividendbelasting te doen, dus kun je die daar ook niet invullen.

 

8 uur geleden, Georgie83 zei:

had de Liquide middelen en Winstreserves verhoogd, maar als ik bij de W&V de 10k bij 'Resultaat uit deelnemingen' invul, wordt deze gezien als winst en ga ik daar dubbel belasting over betalen. Waar dien ik deze 1ok te corrigeren in de aangifte

De winstreserves verhogen is in feite hetzelfde als iets toevoegen als opbrengsten in je W&V. Vanuit de W&V gaat het immers weer naar de winstreserves toe 

 

Wat je mist is de 10k invullen bij de vraag over de deelnemingsvrijstelling verderop in de aangifte.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost, ik had de optie 'Winstuitdelingen en niet-aftrekbare giften' gezien, maar daar staat bij 'Aan dividendbelasting onderworpen winstuitdelingen' waar ik verplicht ben in te vullen 'Datum aangifte dividendbelasting' en 'Ingehouden dividendbelasting'. Had ik sowieso een aangifte dividendbelasting moeten doen, ondanks de vrijstelling?

 

Ik kies voor de eerste optie in de holding en had de Liquide middelen en Winstreserves verhoogd, maar als ik bij de W&V de 10k bij 'Resultaat uit deelnemingen' invul, wordt deze gezien als winst en ga ik daar dubbel belasting over betalen. Waar dien ik deze 1ok te corrigeren in de aangifte?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de toelichting. Wat ik nu in de aangifte heb gedaan, is op het tabblad 'Deelnemingen' bij 'Nettovoordelen uit de deelneming' de 10k dividend ingevuld. Dan wordt deze bij 'Overzicht belastbare winst' als deelnemingsvrijstelling in mindering gebracht op het 'Saldo fiscale winstberekening'.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.