• 0

Rebranden of 2e webshop openen?

Hi allemaal, ik zou graag jullie mening willen. Ik heb al bijna 20 jaar een succesvolle webshop. De naam die we destijds kozen, was toen perfect voor het assortiment waar we mee gestart zijn. De laatst tijd beperkt de naam ons echter. Ik ben zelf voor rebranden, de naam hebben we al bedacht, de url hebben we al geclaimd etc. Het is een naam die in 1 keer alles zegt waar we voor staan. Het is echter eng om een bedrijfsnaam/website die al zo lang bestaat, en een uitstekende naamsbekendheid heeft, te vervangen. We staan nu voor de keuze: 1) Rebranden of 2) een 2e shop openen en beide naast elkaar voeren. Wat zouden jullie doen en waarom? Alvast bedankt voor jullie tijd en wijsheid!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel, Bianca!

 

Het is een vraagstuk met verschillende aspecten, waarvan je/jullie zullen moeten inschatten welke het meest zwaar wegen en/of welke je het meeste waard vindt.

 

Hoe is de vindbaarheid in zoekmachines van de huidige website? Bij de migratie naar een nieuw domein kan het een flinke klus zijn om die vindbaarheid niet om zeep te helpen.

 

In hoeverre kun je overzien of de nieuwe naam toereikend blijft in de toekomst? Hoe aannemelijk is het dat jullie later het assortiment nog verder willen uitbreiden met artikelen die ook onder die nieuwe naam niet goed zullen passen?

 

Is er budget om de rebranding goed te communiceren naar jullie (potentiële) klanten?

 

 

27 minuten geleden, bianca7 zei:

Ik ben zelf voor rebranden,

Wat zijn jouw afwegingen geweest waarom je voor rebranden lijkt te kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Meerdere: Als je je op 2 dingen moet richten, doe je 2 dingen half, beter alle focus op 1. Bovendien 2 Shopping campagnes draaien is duurder dan 1, en dan beconcurreer je dan jezelf ;-) Ik denk dat als we duidelijk communiceren dat naam A wordt naam B en daarna naam B was naam A, dat ook de huidige klanten dit prima zullen snappen. 

 

Eens?

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, RubenT zei:

Welkom op Higherlevel, Bianca!

 

Het is een vraagstuk met verschillende aspecten, waarvan je/jullie zullen moeten inschatten welke het meest zwaar wegen en/of welke je het meeste waard vindt.

 

Hoe is de vindbaarheid in zoekmachines van de huidige website? Bij de migratie naar een nieuw domein kan het een flinke klus zijn om die vindbaarheid niet om zeep te helpen.

 

In hoeverre kun je overzien of de nieuwe naam toereikend blijft in de toekomst? Hoe aannemelijk is het dat jullie later het assortiment nog verder willen uitbreiden met artikelen die ook onder die nieuwe naam niet goed zullen passen?

 

Is er budget om de rebranding goed te communiceren naar jullie (potentiële) klanten?

 

 

Wat zijn jouw afwegingen geweest waarom je voor rebranden lijkt te kiezen?

Sorry, ik ben inderdaad nieuw en zag je eerste, uitgebreide, reactie niet staan. Er wordt sowieso dit jaar gemigreerd ivm een oude Magento versie, dus die uitdaging hebben we sowieso. Het lijkt mij het uitgelezen moment om dan ook maar direct de nieuwe naam te gaan voeren. De naam blijft toereikend ongeacht wat we nog gaan toevoegen.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, bianca7 zei:

Sorry, ik ben inderdaad nieuw en zag je eerste, uitgebreide, reactie niet staan.

Geen probleem!

 

14 minuten geleden, bianca7 zei:

Er wordt sowieso dit jaar gemigreerd ivm een oude Magento versie, dus die uitdaging hebben we sowieso. Het lijkt mij het uitgelezen moment om dan ook maar direct de nieuwe naam te gaan voeren.

Is dat een migratie waarbij de urls al gaan veranderen? Dat is voornamelijk de grootste uitdaging namelijk. Maar als je toch al moet migreren is dat wel een mooi moment inderdaad.

 

 

17 minuten geleden, bianca7 zei:

Meerdere: Als je je op 2 dingen moet richten, doe je 2 dingen half, beter alle focus op 1. Bovendien 2 Shopping campagnes draaien is duurder dan 1, en dan beconcurreer je dan jezelf ;-) Ik denk dat als we duidelijk communiceren dat naam A wordt naam B en daarna naam B was naam A, dat ook de huidige klanten dit prima zullen snappen. 

Zou je bij de tweede webshop het assortiment op beide domeinen willen verkopen? Ik ging ervan uit dat beide webshops dan ander assortiment hadden. Dan kannibaliseer je niet met jezelf.

 

Twee webshops hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je echt op twee aparte dingen richt die je focus enorm verdelen, maar als dat nu al zo voelt is samenvoegen wellicht verstandiger ;)

Link naar reactie
  • 0

Zonder in details te treden ivm herkenbaarheid, maar even een voorbeeld. Stel ik heb de url leukeshirtjes.nl en ik ben in de loop der jaren ook spijkerbroeken gaan verkopen, dan is het gevoelsmatig raar toch? Dan kun je beter alles, dus ook de shirtjes, gaan verkopen op leukekleren.nl en daar alle focus op leggen? Ook al is leukeshirtjes.nl populair en heeft het een goede naamsbekendheid? Als je geen shirt maar een petje of paar sokken zoekt, is het, mijn gevoel, beter om in 1 keer te rebranden naar de algemenere naam? Eens?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk om te beginnen 2 shops naast elkaar draaien om dan geleidelijk over te gaan op de nieuwe shop. 

 

Je geeft aan dat je moet migreren naar een nieuwe versie, dan zou ik de 2e shop gelijk al op de nieuwe versie zetten en die rustig aan opbouwen tot alles goed draait.

 

Als je tevreden bent over je nieuwe shop en je krijgt ook al organisch verkeer binnen dan zou je kunnen beginnen om bepaalde zoekwoorden te forwarden naar je nieuwe shop om uiteindelijk je hele shop te forwarden naar je nieuwe shop. 

 

Ik zou voorlopig zeker ook de domein niet laten vervallen, die zou ik de komende jaren nog lekker laten forwarden, eventueel met een pagina er tussen zodat je kan meten hoeveel verkeer er nog via je oude url binnen komt. 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Ik zou persoonlijk om te beginnen 2 shops naast elkaar draaien om dan geleidelijk over te gaan op de nieuwe shop. 

 

Je geeft aan dat je moet migreren naar een nieuwe versie, dan zou ik de 2e shop gelijk al op de nieuwe versie zetten en die rustig aan opbouwen tot alles goed draait.

 

Als je tevreden bent over je nieuwe shop en je krijgt ook al organisch verkeer binnen dan zou je kunnen beginnen om bepaalde zoekwoorden te forwarden naar je nieuwe shop om uiteindelijk je hele shop te forwarden naar je nieuwe shop. 

 

Ik zou voorlopig zeker ook de domein niet laten vervallen, die zou ik de komende jaren nog lekker laten forwarden, eventueel met een pagina er tussen zodat je kan meten hoeveel verkeer er nog via je oude url binnen komt. 

Bedankt, dit lijkt me inderdaad een veilige keuze. Ik zou de huidige domein ook nooit laten vervallen maar redirecten tot in lengte van dagen ;-) Het is nu ik het zo bekijk inderdaad het meest veilig om te starten met 2 shops. Bedankt voor jullie snelle reacties!

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Marvin2023 zei:

Simpel is ook meestal makkelijk.

 

Tenslotte kan je domain A redirecten naar Domein B waarbij ze domein B in hun browser zullen zien ook al tikken ze domein A in. En dan geleidelijk domein A afbouwen (of aanhouden ivm SEO)

 

Bedankt. "We" doen vaak moeilijker dan nodig. Raider werd tenslotte ook Twix ;-) Oke, hun marketing campagne is ietsje groter denk ik, maar toch, vaak denken we te moeilijk. 

Link naar reactie
  • 1
55 minuten geleden, bianca7 zei:

Stel ik heb de url leukeshirtjes.nl en ik ben in de loop der jaren ook spijkerbroeken gaan verkopen, dan is het gevoelsmatig raar toch?

Ik begrijp wat je bedoelt, al denk ik dat het geen ramp is. Hangt er ook vanaf of je er inmiddels echt een merknaam mee hebt opgebouwd. Kleertjes.com verkoopt ook speelgoed.

 

 

58 minuten geleden, bianca7 zei:

Dan kun je beter alles, dus ook de shirtjes, gaan verkopen op leukekleren.nl en daar alle focus op leggen?

Of je opent ook leukebroeken.nl. Dat is ook een strategiekeuze die je moet maken, wellicht wil je wel blijven uitbreiden met meerdere leuke-webshops in de toekomst. Om de investeringen in vindbaarheid te bundelen is één domeinnaam wel aan te raden, maar op zoekwoorden als 'broek' sta je natuurlijk wel 1-0 voor met leukebroeken.nl t.o.v. leukekleren.nl. 

 

1 uur terug, bianca7 zei:

Ook al is leukeshirtjes.nl populair en heeft het een goede naamsbekendheid?

Voor mij zou de huidige organische positie een belangrijk punt zijn en zou ik die beter willen doorgeven dan alleen de homepage van leukeshirtjes naar leukekleren te laten redirecten. Alle pagina's van je oude/huidige website goed redirecten naar de nieuwe pagina's, om zo een verlies in vindbaarheid te minimaliseren en dus optimaal te blijven profiteren van de in 20 jaar opgebouwde posities.

 

 

Link naar reactie
  • 1
25 minuten geleden, bianca7 zei:

Raider werd tenslotte ook Twix

 

De redenen daarvoor waren wellicht iets anders dan de jouwe :winking-face:, zo ook werd Smith's alleen nog maar Lay's... maar misschien kun je er wat mee...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.