• 0

Aftrek voorbelasting aanschaf sportkleding voetbalclub

Beste forumleden,

 

Ik ben penningmeester van een voetbalvereniging en we staan momenteel voor een grote investeringsronde in nieuwe sportkleding. Nu vroeg ik mij het volgende af over de mogelijkheid tot terugvragen van de voorbelasting:

 

In beginsel is een voetbalvereniging vrijgesteld voor de btw, echter komt onze vereniging boven de drempel uit. Hierdoor dragen wij btw af over sponsorinkomsten (21%) en over de kantineopbrengsten (kantineregeling). Het innen van de contributie is vrijgesteld van btw.

 

De aanschaf van nieuwe sportkleding is in eerste instantie volledig gerelateerd aan de vrijgestelde voetbalactiviteiten, wat dus mijns inziens betekent dat de voorbelasting ook niet aftrekbaar is. Echter zijn er ook diverse sponsoren vastgelegd die in ruil voor reclame-uiting op het shirt een bedrag sponsoren (belast met 21% btw).

 

Stel dat de investering € 50.000 is en de kledingsponsoren betalen 4 jaar lang € 12.500 waarmee de totale investering is gedekt.

 

Mag de voetbalclub:

 

1. Geen voorbelasting aftrekken omdat de aanschaf van kleding volledig is gerelateerd aan een vrijgestelde opbrengst?

2. Alleen vooraftrek claimen over de kosten gerelateerd aan de sponsoring (bijvoorbeeld kosten bedrukking)?

3. De volledige voorbelasting claimen aangezien de totale kosten van de kleding volledig worden gedekt met sponsorgelden (21% belast)?

4. anders, namelijk....

 

Ik hoor graag jullie mening of ervaringen met bovenstaande.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
39 minuten geleden, BEJA93 zei:

Beste forumleden,


Ik ben penningmeester van een voetbalvereniging


Beste @BEJA93, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Helaas voor jou valt dit onderwerp buiten de doelstellingen van dit forum, zie onze forumregels:

 

Quote

Verenigingen, stichtingen en Stamrecht bv's
Verenigingen en stichtingen met een maatschappelijke of ideële doelstelling en stamrecht BV's die uitsluitend een pensioen beheren en qua ondernemerschap geen commercieel belang meer hebben, behoren niet tot onze doelgroep.;

 

Dit topic gaat daarom op slot.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.