• 0

Zakelijk auto voor bijverdiensten

Goedendag,  

Is het mogelijk om een combi busje zakelijk te rijden op naam van 2 ondernemingen die op mijn naam staan? Het is misschien een ingewikkelde situatie. Ik ben in loondienst voor 40uur in de week, daarnaast heb ik mij ingeschreven bij de KVK om op vrije dagen als kok bij te verdienen. En ben ik van plan om met een bekende een VOF aan te vragen voor een cateringservice. 
De auto wil ik dus gebruiken voor dagelijks gebruik naar mijn vaste baan en daarbaar voor de bijverdienst klusjes. Ik zal zo ongeveer 20.000 km per jaar gaan rijden maar ik ga die 10% zakelijke kilometers niet op 1 onderneming halen denk ik. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Daadwerkelijk 2 ondernemingen, of 2 activiteiten in 1 eenmanszaak?

Ik heb nu een KVK (met KOR) voor het werk als ZZP'er in de keuken en wil daarnaast een KVK (VOF) aanvragen voor de catering. Dus dat zijn dan 2 ondernemingen lijkt mij? of is er nog een andere manier

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Barbecue kok zei:

Ik heb nu een KVK (met KOR) voor het werk als ZZP'er in de keuken en wil daarnaast een KVK (VOF) aanvragen voor de catering. 

Excuus, ik las het verkeerd. Ik dacht dat je al 2 ondernemingen had, en de VOF de derde zou zijn.

 

Of je de 10% kunt halen door de zakelijke kilometers voor je eenmanszaak en voor de VOF bij elkaar op te tellen weet ik zelf niet, maar gezien de reactie van Joost wel.

 

Wat praktische vragen waar je over na kunt denken: komt het kenteken op jouw naam (eenmanszaak) of op naam van de VOF? Deelt de VOF ook in de kosten van de auto, en is jouw vennoot het daarmee eens? Deelt de andere vennoot ook in het eigenaarschap van de auto, of wordt het buitenvennootschappelijk vermogen? Dat soort dingen. 

 

Over de KOR: Je kunt dan natuurlijk ook geen btw terugvragen over aanschaf, brandstof en onderhoud van de auto. Kun je je eerst afmelden voor de KOR? (Na 3 jaar of bij omzet boven 20K/jr). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.