• 0

Gecombineerd woon/werk en zakelijk

Hi allen,

 

Na voornamelijk een echte lezer te zijn van Higherlevel voel ik toch even de noodzakelijk om een korte vraag te stellen:

 

Ik heb een auto waarvoor ik niet bijtel. Mijn woon-werk verkeer is altijd 15 kilometer. Het komt alleen vrij vaak voor dat ik 's morgens (voordat ik naar kantoor) rij op de route langs de panden (ik werk voor een eindbelegger/ontwikkelaar) rij waar wij aan het verbouwen zijn. Dat is efficiënt aangezien ik dan niet constant van kantoor hoef. Het komt dan wel eens voor dat de rit iets langer is (bijvoorbeeld 1 a 2 km) waardoor hij naar mijn opvatting gecombineerd woon/werk verkeer en zakelijk zou moeten zijn. Het is alleen ondoenlijk om constant dat soort ritten te splitsen dus ik neem de complete rit nu dus zakelijk. Ik begrijp dat dat voor de BTW dan weer problematisch is aangezien 90% van de rit woon-werk verkeer betreft. Als ik ervoor kies om naar kantoor te rijden (zonder eerst langs de verbouwingen te gaan) en te heen en weren naar de verbouwing zou dat (denk ik) een veel groter voordeel voor de BTW beteken.

 

Hoe dien ik daar nu mee om te gaan?

 

Alvast bedankt

 

Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, Janus93 zei:

Ik heb een auto waarvoor ik niet bijtel.

 

Dus je hebt een auto van "de baas"?

Dan denk ik dat hier straks 'een slotje' op komt...

 

Of ben je ondernemer?

Maar waarom heb je dan 'woon-werk' verkeer:

Heb je ergens als ondernemer een kantoor?

 

Ik begrijp het niet helemaal moet ik zeggen.

Want als ik het lees lijkt het alsof je in dienst bent bij de "eindbelegger/ontwikkelaar".

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het (hoofd)doel van de rit bepaalt of iets zakelijk of privé is. Maar in jouw geval wordt de rit waarschijnlijk gezien als een zogenaamde gecombineerde rit. Daarbij is er een duidelijk (afzonderlijk) zakelijk doel én een duidelijk (afzonderlijk) privédoel.

 

Je moet dan kijken naar het primaire doel. Als het hoofddoel zakelijk was (je wil naar je werk) en je dropt onderweg even je kids af op school, dan zijn alleen de omrijkilometers privé en is de rest zakelijk. Het omgekeerde geldt ook. Als je doel was om vanuit je werk naar de tandarts te gaan, en onderweg een brief bij een klant afgeeft, dan zijn je omrijkilometers zakelijk en is de rest privé.

 

Nu is het zo dat woonwerkverkeer in de inkomsten- en omzetbelasting anders worden behandeld.

Voor de inkomstenbelasting zijn zowel de woonwerkkilomers als de omrijkilometers (naar de afzonderlijke panden) zakelijk. De hele rit is voor de inkomstenbelasting dan 100% zakelijk.

 

Voor de omzetbelasting zijn woonwerkkilometers echter privé. De omrijkilometers zijn zakelijk. Stel dat een directe route van huis naar werk 10 km was, en dat je door het omrijden 15 km hebt gereden, moet je voor de btw de kilometers dus voor 10 km privé aanmerken en voor 5 km zakelijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.