• 0

Aandelenopties bij verkoop belasten in prive of BV?

Ik ga een Amerikaanse startup diensten leveren vanuit mijn eigen BV. Naast een maandelijkse factuur, krijg ik ook aandelenopties (NSOs). Om juridische redenen in de VS kunnen deze niet direct aan de BV toegekend worden. En staan ze dus prive op naam, met de bijnoot dat deze niet direct verband houden met mijn werkzaamheden vanuit de BV. (NB: er is geen sprake van een aanmerkelijk belang)
 

Nu heb ik 2 vragen:

 

1. Wanneer ik de aandelenopties in de toekomst uitoefen en verkoop, kan ik deze dan aan mijzelf prive toekennen? Of horen ze eigenlijk alsnog bij de BV en kan ik het best een overeenkomst tussen mijzelf en de BV afsluiten waarin ik de aandelenopties toeken aan de BV?

 

2. Als ik ze aanhoud in prive, zouden deze dan worden gezien als een gift (en enkel belast in box 3) of onder overige inkomsten box 1 (aangezien er geen directe werkgeversrelatie met de Amerikaanse onderneming is)? 

 

Ik heb de situatie inmiddels met verschillende fiscalisten besproken, en voor zowel toekennen in prive als de BV is wat te zeggen.

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 hour ago, Joost Rietveld said:

Voordat we je vragen kunnen beantwoorden: kun je uitleggen waarom dit zo is? In welke zin is er geen verband tussen het hebben van opties in de startup waar je ook diensten aan levert?


Ik lever diensten vanuit mijn BV. De Amerikaanse onderneming heeft een relatie met de BV, en niet met mij direct. Ik zou de diensten ook door iemand anders op de loonlijst van de BV kunnen laten uitvoeren.

Goede vraag, en het zou inderdaad kunnen dat de Belastingdienst dit anders bekijkt dan ik. 

Link naar reactie
  • 1

Bij de beoordeling of er een relatie is, kijkt de fiscus naar wie het werk doet en niet naar de rechtspersoon. De fiscus zal dus wellicht de opties beschouwen als een beloning voor arbeid, zeker als er geen tegenprestatie is. Wees je daarvan bewust.

 

De opties zijn toegekend aan jou. Zijn ze dan überhaupt overdraagbaar?

En zo ja, hoe ga je dan als BV de rechten van die opties claimen, als nu bij toekenning van die opties dat kennelijk niet direct aan jouw BV toegekend kan worden?

 

Tot slot: als je ze al overgedragen krijgt, dan is de winst bij de verzilvering van de opties natuurlijk gewoon belast in je BV.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.