• 0

Relatie/ concurrentiebeding

Goedemiddag,

 

Hopelijk kunnen jullie tips geven omtrent het volgende:

Wij hebben twee jaar geleden tegen een fiks bedrag een bedrijf oen één medewerker overgenomen. De medewerker in kwestie heeft onlangs ontslag genomen. Ze heeft een riant salaris aangeboden gekregen en de nieuwe werkgever heeft gegokt dat met haar ook klanten zouden meekomen. 

De klanten zijn dan wel van ons, maar tegen alle klanten die haar nu benaderen zegt zij nu 'ik wil jullie wel overnemen, maar dat mag niet van mijn oud-werkgever door het relatiebeding. Mail mijn oud-werkgever maar." Vervolgens bellen de klanten ons boos op. Zij is niet voornemens om een afkoopsom te betalen voor het overnemen van een klant, maar hitst de klanten wel tegen ons op. Al valt dat lastig te bewijzen, maar in de uitwerkperiode heeft een collega haar meerdere malen tegen klanten horen zeggen dat zij het ook vervelend vindt, maar dat wij haar vasthouden aan het relatiebeding. Dit heeft destijds geleid tot een stevig gesprek. Nu de medewerker weg is, zijn haar praktijken lastig te bewijzen. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anne,

 

Wat is de waarde van een relatiebeding als er alleen maar verliezers zijn? Zeker als jullie diensten blijkbaar zo'n persoonlijk karakter i.e., binding met een klant hebben?

 

Ik denk dat je je medewerkers niet negatief en dwangmatig contractueel aan je moet binden zonder daar iets anders dan enkel een salaris tegenover te zetten, maar laat ze participeren (winstaandeel van hun portefeuille) in het bedrijf zodat ze geen reden hebben om naar het andere grasveld te kijken. Tja, en gaan ze weg dan gaan ze weg, maar dan verliezen ze niet hun klanten maar wel het winstaandeel, want dat keer je pas uit na 18 maanden na afsluiting van het desbetreffende jaar en bij het verlaten van het bedrijf hebben ze er geen recht meer op.

 

Dat stevige gesprek had beter voorkomen kunnen worden door haar direct op 'gardening leave' te sturen. Les voor de volgende keer. Neemt iemand ontslag is het meteen de doos inpakken en wegwezen.

 

Ga met haar in gesprek en vraag haar welke klanten, die zij behandelde, ze wil overnemen en ga ook met die klanten in gesprek dat jullie hen toch willen overdragen aan haar. Je gaat die klanten echt niet tegenhouden als het initiatief bij de klant zelf ligt.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Ik vind een direct wegwezen bij ontslag nemen niet erg sympathiek.

De tijd dat mensen hun hele leven bij dezelfde baas werken is al een tijdje voorbij, en er kunnen redenen genoeg zijn om ontslag te nemen. Verhuizing, kinderen of gewoon iets anders willen.

Link naar reactie
  • 0

Anne1975 Wat zijn jouw vragen over deze kwestie? Ik zie weinig aanknopingspunten om jou tips te kunnen geven.

 

Hoe specifiek is het relatiebeding tussen jou en de inmiddels vertrokken medewerker indertijd overeengekomen?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op 17-3-2023 om 14:59, Anne1975 zei:

De klanten zijn dan wel van ons, maar tegen alle klanten die haar nu benaderen zegt zij nu 'ik wil jullie wel overnemen, maar dat mag niet van mijn oud-werkgever door het relatiebeding. Mail mijn oud-werkgever maar." Vervolgens bellen de klanten ons boos op. 

Voor zover ik dit goed lees/begrijp, doet jouw ex-werknemer, binnen de termijn dat het concurrentiebeding aanwezig is, precies dat wat verwacht wordt van hem/haar en neemt deze dus niet "zomaar  klanten over.

Ergens gaat er iets mis in de communicatie. Als klanten jou "boos bellen", valt toch uit te leggen dat die persoon niet meer voor jullie bedrijf werkt, maar dat je graag met hen rond de tafel wilt om te bespreken hoe zijn wel jullie klant kunnen blijven?

 

Op 18-3-2023 om 18:20, StevenK zei:

De hamvraag is toch *waarom* die klanten met de werknemer mee willen.

Dat dus :winking-face:

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.