• 0

Resultaat uit overig werk - kasstelsel Ja/Nee

Hallo Allen,

 

Ik ben recent (eind 2022) een kapsalon aan huis gestart waarbij ik één avond per week klanten knip.

Bij de inschrijving in de KvK ben ik tevens aangemerkt als ondernemer voor de BTW en heb ik dan ook mijn aangifte over het vierde kwartaal ingediend.

Voor de inkomstenbelasting (volgens de website van de Belastingdienst) kwalificeer ik niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien de beperkte omzet (< 5000 euro in het afgelopen jaar).

 

Voor mijn aangifte inkomstenbelastingen nu de volgende vragen:

1) als ik niet kwalificeer als ondernemer voor de inkomstenbelasting dien ik mijns inziens de werkzaamheden aan te geven als 'inkomsten uit overig werk'. Kan ik daarbij dan het kasstelsel toepassen? gezien ik reeds als ondernemer voor de BTW ben aangemerkt (waarbij kappers verplicht het kasstelsel toepassen).

 

2) Dien ik een aparte voorraadadministratie bij te houden? Dit gezien ik in de inkomstenbelasting het kasstelsel zou toepassen mijn 'inkomsten uit overig werk' negatief zouden zijn vanwege de opstart van mijn bedrijf, Daarnaast maakt de wijze waarop ik mijn voorraad aanschaf een exacte voorraadadministratie echter vrij lastig (voorraad producten worden aangekocht in pakketten en kennen dus niet een exacte 'stukprijs'). Mocht de inkomstenbelasting het kasstelsel toestaan maakt dit het natuurlijk wel veel makkelijker.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Het 'kasstelstel' is alleen voor de omzetbelasting.

Dus niet voor het bepalen van de winst "volgens goed koopmansgebruik" voor de inkomstenbelasting.

 

Wat niet wegneemt dat in bepaalde situaties het prima kan zijn om te kijken naar ontvangen gelden en uitgegeven gelden om tot een bedrag voor de inkomstenbelasting te komen.

 

Maar dat is natuurlijk niet zomaar op een afstand (via een forum) te "ruiken".

 

(zou overigens wel denken dat het in dit geval best aanvaardbaar zou kunnen zijn, maar dat hangt toch wel een beetje af van de 'echte' situatie...)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.