• 0

Hoe verwerk je de vennootschapsbelasting in de fiscale jaarrekening?

Ik ben momenteel bezig met mijn administratie van mijn BV en ik loop hier tegen het volgende probleem aan, ik weet niet hoe ik mijn vpb moet boeken op mijn fiscale balans / winst -en verliesrekening. Googelen heeft helaas ook niet geholpen, want ik krijg eigenlijk alleen maar artikelen van hoe je dit moet verwerken in verschillende programma's. Dit helpt mij echter niet, want ik wil alles zelf doen en dus zelf mijn journaalposten maken en zelf mijn fiscale jaarrekening opstellen/deponeren.

Ik zie momenteel de volgende opties qua journaalposten:

Voorlopige aanslag vpb

Omschrijving debet credit
Balans - Activa - Bankrekening - €500
WV - Kosten - Vennootschapsbelasting €500 -


Vpb kosten (optie 1, er vanuit gaande dat de voorlopige aanslag €100 te hoog was):

Omschrijving debet credit
Balans - Activa - kortlopende vordering- terug te krijgen vpb €100 -
WV - Kosten - Vennootschapsbelasting - €100

 

Vpb kosten (optie 2, er vanuit gaande dat de voorlopige aanslag €100 te laag was):

Omschrijving debet credit
Balans - Passiva - kortlopende schuld - te betalen vpb - €100
WV - Kosten - Vennootschapsbelasting €100 -


Klopt dit of mis ik hier iets in? Wat het voor mij zo verwarrend maakt is dat de VPB nu mijn belastbare winst drukt aangezien ik het boek als kosten, terwijl dat niet logisch is. Komt deze verwarring omdat ik enkel een fiscale jaarrekening opstel?

Conclusie, ik ben in de war en heb hulp nodig. Ik zou heel blij zijn met wat links of boeken oid die uitleggen wat correct is, zodat ik het snap en het goed kan doen. Wat mij het meest zou helpen is als iemand mij erop kan wijzen welke journaalposten ik moet maken (zoals hierboven) en wat ik dan precies doe met de VPB in de w -en verliesrekening.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Hoe je het noemt is niet van belang, maar je moet er voor zorgen dat:

 

- In het resultaat 100,- (VPB) staat.

- Op de balans een vordering (VPB) van 400,- staat (want je hebt 500,- vooruitbetaald).

 

Edit:

 

Ik las het verkeerd, zie ik. De VPB is niet 100,- maar 100,- te hoog of laag.

Erg hypothetisch dan, te hypothetisch naar mijn smaak.

 

Eerste antwoord is gebaseerd op dat de "echte" VPB 100,- was en er een voorlopige aanslag was (die ook betaald is!) van 500,-

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn idee: de voorlopige aanslag boek je op de balans op een rekening 'te betalen/vorderen VPB'. Wanneer je daarna de VPB berekent, boek je die als kosten in de resultaatrekening tegen die balansrekening. Het saldo van beiden is dan wat je nog te betalen of terug te vragen hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.