• 0

Stakingswinst herinvesteren, doorschuiven naar een nieuwe of bestaande onderneming

Naar aanleiding van de uitkoop van mijn aandeel bij een marketingbureau ben ik benieuwd naar de mogelijkheden om te herinvesteren.

De situatie is al volgt:

Ik ben zojuist bezig aan de laatste fase van de uitkoop van mijn aandeel in de VOF.

De VOF blijft bestaan, de vennoten nemen mijn aandeel over en zullen de onderneming voortzetten. 

Het bedrag bestaat voornamelijk uit goodwill.  De einddatum is met terugwerkende kracht 1 januari 2023

Ik ben op 1 januari 2023 direct een nieuwe onderneming gestart met dezelfde activiteit.

 

Nu heb ik een kans gekregen om in dezelfde branche in te kopen bij een vergelijkbare onderneming. 

Ik heb er al veel over gelezen, er blijkt een wet te zijn artikel 3.64 van de wet IB die het mogelijk maakt om de stakingswinst binnen 12 maanden te kunnen herinvesteren. Ook heb ik al met de belastingtelefoon contact gehad maar ik ben er helaas nog niet veel wijzer van geworden.

Wie kan mij opheldering geven over hoe dit precies werkt en welke stappen ik moet ondernemen om gebruik te kunnen maken van deze regeling.

Bij voorbaat dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Kevin

 

Het werkt precies zoals je denkt dat het werkt ;)

 

De goodwill die je meekrijgt uit de VOF kun je gebruiken om je in te kopen bij die nieuwe onderneming (mits dat een VOF is en jij als natuurlijk persoon deelneemt). In je IB-aangifte over 2023 wikkel je dit af. Daarin doe je een beroep op art. 3.64 IB zodat de goodwill (tot het bedrag dat je herinvesteert) niet belast wordt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.