• 0

Geld innen voor een ander en geen BTW berekenen

Beste forumleden,

 

Ik heb een Nederlandse BV. Ik doe zaken in het buitenland. Op mijn factuur is BTW verlegd. Ik functioneer als een real estate agent en krijg commissie als ik een huurder (NL) heb aangedragen bij een verhuurder (buiten EU). Verhuurders betalen mijn commissie.

Nu wil ik graag een aanbetaling voor huur van een Nederlandse huurder ontvangen op mijn zakelijke bankrekening. Deze aanbetaling komt exact overeen met de commissie die de verhuurder aan mij verschuldigd is. Zodoende wil ik betaald worden. Vervolgens is het tussen de verhuurder en huurder wanneer het restant van de huur voldaan moet worden.

Ik heb dus een overeenkomst met de verhuurder die zich in het buitenland bevindt. BTW is hierop niet van toepassing. Op de aanbetaling zal ik dus ook geen BTW berekenen (ook al is het afkomstig van een persoon in NL).

Daarnaast zal ik dus geld ontvangen op mijn zakelijke rekening wat een aanbetaling is voor huur echter keer ik dat niet uit aan de verhuurder omdat dit weggestreept wordt tegenover de commissie.

Is dit BTW technisch juist én mag ik geld van een ander ontvangen op mijn zakelijke rekening, want dat is in principe wat ik doe toch?

Hartelijk dank, Met vriendelijke groet,

 

Dion

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

Enorm bedankt voor het duidelijke antwoord. Je geeft aan dat het verstandig is om de handelswijze qua geldstromen telkens goed te bewaren bij elke transactie. Wat bedoel je hier exact mee? en waarom is dit? Is dit voor de belastingdienst als er vragen komen? 

Nogmaals dank!

Mvg Dion

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.