• 0

De toekomst van HTML

Wederom een erg aardig artikel op IBM developersWork over de toekomst van HTML.

In dit eerste deel overzicht van wat WHATWG van plan is. WHATWG is een werkgroep van browser ontwikkelaars. In hun plannen onder andere:

- standaard componenten voor calendars, visitekaartjes e.d.

- web forms 2.0, een (zeer welkome) uitbreiding van formulieren

- dynamische grafische elementen door een met javascript te bewerken canvas

- technische uitbreidingen van het DOM

In het volgende deel komen de toekomstplannen van het W3C aan bod.

Deel twee: de visie van het W3C

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Interessant artikel inderdaad, maar laat die browser ontwikkelaars anders eerst is volledig xhtml en css ondersteunen voordat ze verder gaan kijken. Met name microsoft is een belemmering voor de ontwikkeling van html en andere standaarden. Zij zien namelijk security fixes als features en besteden geen(heel weinig) aandacht aan de implementatie van nieuwe standaarden. Ik hoop dat met de komst van start.com/live.com de ene microsoft divisie de ogen van de andere opent.

Link naar reactie
  • 0

Een standaard is al nooit 100%, heb zelf eens een BNF beschrijving (formele notatie voor talen/syntax) gezien die voor meer dan één uitleg vatbaar was. Dat er bij de implementatie ook nog wat 'foutjes' gemaakt worden, tja. Uiteindelijk heb je voldoende om er mee te werken. Wachten tot de oude standaard 100% is betekent dat er geen innovatie meer plaats vindt.

Wat me overigens wel verbaasd van deze WHATWG 'specs' is dat ze 'highlevel' elementen als kalenders en visitekaartjes opnemen. Lijkt me meer iets voor een toolkit of als een extensie op XHTML. Maar goed is nog aankijken wat er allemaal van terecht komt en wanneer. Wel leuk om vast een beeld te krijgen van waar ik over een paar jaar mee aan het werk ben ;)

Link naar reactie
  • 0

een paar jaar?! dat zal wel een aantal jaartjes zijn. De verbeteringen gaan zeer traag, en Microsoft helpt ook niet echt mee inderdaad.

Zeker als ik naar de css/xhtml ondersteuning kijk in ASP.NET 2.0, vind ik de innovatie bedroevend. (maar goed, dat is ook niet eenvoudig met zo'n groot aantal gebruikers)

ik denk dat over een paar jaar er pas een goede ondersteuning is van xhtml en css2.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar