• 0

voorschotbetalingen zonder factuur en aangifte IB

(aangepast)

Ik ben schilder, ZZP met KOR regeling.

 

In december 2022 ben ik aan een schildersopdracht begonnen die medio januari 2023 is afgerond. Om de klant te informeren maakte ik een wekelijks kostenoverzicht met de gemaakte uren en materialen. De klant maakte dat saldo over, zonder dat daar een factuur tegenover stond. In december is €14000 door de klant op deze manier overgemaakt, terwijl daar in totaal €10000 aan voorschotfacturen tegenover stonden.

 

Ik heb de voorschotbedragen geboekt als een balanspost 'vooruitbetalingen' en de openstaande voorschotfacturen daarmee verrekend. Op 31/12 stond op de balans €4000 aan vooruitbetalingen. De ontvangsten boekte ik vanuit het bankboek rechtstreeks op de de rekening vooruitbetalingen. In januari 2023 is deze post met de eindfactuur verrekend en staat nu weer op 0.

 

Vragen hebben betrekking op het correct afsluiten van het boekjaar 2022 en de IB aangifte

Vraag 1) Heb ik het wel correct geboekt? Ik heb nu alleen een balanspost en niets bij de winst

Vraag 2) Is de status van dit soort vooruitbetalingen gelijk aan onderhanden werk? Voor de volgende vraag ben ik daar vanuit gegaan

Vraag 3) Tijdens IB aangifte moet onderhanden werk worden aangegeven zowel bij winst/verlies (opbrengsten) als bij de activa (voorraden), maar als dat zo is mis ik in mijn administratie daarvoor de mutatie

 

Ik heb op het forum gezocht naar vergelijkbare voorbeelden, maar zelf onvoldoende aansluiting op mijn situatie gevonden.

aangepast door WijnandVA
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

1. nee, het in 2022 verrichte werk - ongeacht of het betaald is - moet je  volgens mij fiscaal verantwoorden in 2022, door het als onderhandenwerk op te nemen.

Dus je zult nog een boeking moeten maken waarbij je dat onderhanden werk debet op de balans zet en credit in de resultaatrekening. 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, WijnandVA zei:

Ik ben schilder, ZZP met KOR regeling.

...

In december is €14000 door de klant op deze manier overgemaakt, terwijl daar in totaal €10000 aan voorschotfacturen tegenover stonden.

Even afgezien de plaats waar je dat onderhanden werk moet boeken...

Je hebt in december 2022 al €10.000 of €14.000 aan onderhanden werk??

Hoe kan het dan dat je nog in de KOR zit? Of ben je in december begonnen met de onderneming?

(Dat is natuurlijk mogelijk)

 

Bij de eerste factuur die jou over de €20.000 per jaar brengt (qua omzet/verkoopbedrag, dus inkoop is niet van belang) zul je al BTW moeten gaan afdragen (en dus rekenen aan de klant). Hier moet je dus wel rekening mee houden als je uiteindelijk de factuur stuurt (dat die BTW er op gezet moet worden op moment dat je met dat factuurbedrag die grens passeert).

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Even afgezien de plaats waar je dat onderhanden werk moet boeken...

Je hebt in december 2022 al €10.000 of €14.000 aan onderhanden werk??

Hoe kan het dan dat je nog in de KOR zit? Of ben je in december begonnen met de onderneming?

(Dat is natuurlijk mogelijk)

 

Bij de eerste factuur die jou over de €20.000 per jaar brengt (qua omzet/verkoopbedrag, dus inkoop is niet van belang) zul je al BTW moeten gaan afdragen (en dus rekenen aan de klant). Hier moet je dus wel rekening mee houden als je uiteindelijk de factuur stuurt (dat die BTW er op gezet moet worden op moment dat je met dat factuurbedrag die grens passeert).

 

 

Ik ben in 2022 gestart met schilderen. Vooral veel kleinere opdrachten en dit was ineens een grote. Voor zover ik de KOR regeling juist heb geïnterpreteerd gaat het om het moment van factureren. De belastingdienst beschrijft zelfs de situatie met onderhanden werk. Voor 2022 blijf ik onder de 20K gefactureerde omzet.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat de klant 14.000 aan jou betaald hebt en dat jij 10.000 aan inkopen voor het project hebt gedaan. Als het anders is, dan klopt het onderstaande natuurlijk weer niet, maar toch.

 

Hier komen een paar verschillende aspecten om de hoek kijken:

 

Allereerst: "het kasstelsel" (voor de omzetbelasting, de BTW dus):

Een schilder is niet aangewezen voor het kasstelsel. Dus (als je er niet om verzocht hebt en dan ook voldoet aan de voorwaarden) dan moet je eigenlijk een factuur maken - ook bij de vooruitbetaling door de klant! - en dan is maar de vraag hoe dat gaat m.b.t. de BTW i.v.m. de KOR.

 

Daarnaast: vooruitbetalingen heeft niets met onderhanden werk te maken.

OHW is wanneer je aan dingen gewerkt hebt en dat zelf niet in rekening gebracht hebt, maar het wel in de opbrengsten wil/moet meenemen. 

Dan neem je dat dus (voor de jaarstukken! de inkomstenbelasting, en/of vennootschapsbelasting dus) mee in de winst. En daar staat dan de balanspost OHW tegenover (een soort voorraad).

 

In principe kan je dus kiezen tussen verschillende benaderingen:

- Je kan vinden dat je 10.000,- uitgegeven hebt aan kosten voor het project en dat de klant 14.000,- voorgeschoten heeft. Los van het eventuele effect op de KOR (komt je dan wel/niet boven de 20.000,- uit...?) zou je de 10.000 als voorraad kunnen opnemen en de 14.000 als schuld /vooruit ontvangen.

- Je kan vinden dat je 10.000,- als kosten hebt gehad voor het project en dat de klant daar 14.000 voor betaald hebt (en omdat jij het nog niet in rekening gebracht hebt neem je dit mee als OHW, zowel in het resultaat als op de balans).

- Je kan vinden dat de klant 10.000 voorgeschoten hebt voor de voorraad (die jij vervolgens gebruikt hebt om inkopen te doen, waarbij dus eigenlijk het resultaat "nul" is) en daarnaast 4.000 extra voor jouw werkzaamheden. Of dat dan een vooruitbetaling is (een schuld voor jou aan de klant dus) of omzet is, dat is een beetje afhankelijk van de situatie.

 

Ik zou zo 1-2-3 niet precies willen 'aanbevelen' welke benadering juist is, zonder te weten wat er precies gebeurd en afgesproken is.

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, WijnandVA zei:

Ik ben in 2022 gestart met schilderen. Vooral veel kleinere opdrachten en dit was ineens een grote. Voor zover ik de KOR regeling juist heb geïnterpreteerd gaat het om het moment van factureren. De belastingdienst beschrijft zelfs de situatie met onderhanden werk. Voor 2022 blijf ik onder de 20K gefactureerde omzet.

Ha, Ok. En dan zal het voor die grote klant in het begin van 2023 ook geen probleem opleveren. Als het echter een van de laatste klanten was, en om zo'n bedrag ging, dan zou het sneu geweest zijn als je met zo'n factuurbedrag over die grens zou gaan (want zelfs als je er maar met €0,01 overheen gaat, zou voor het hele bedrag de BTW gelden).

 

Het onderhanden werk wat je op de W&V boekt, boek je tegen op de "Onderhanden werk" balans post. Dat staat los van de vooruitbetaalde bedragen. In 2023 (na het factureren) boek je dat onderhanden werk balanspost dan weer tegen op de omzet (je hebt daardoor dus een lagere totaal omzet dan het factuurtotaal).

 

e vooruitbetaalde bedragen kunnen in 2023 verrekend worden met de post "Debiteuren" (waar het totaal factuurbedrag op terecht gekomen is).

 

4 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

- Je kan vinden dat je 10.000,- uitgegeven hebt aan kosten voor het project en dat de klant 14.000,- voorgeschoten heeft.

Nee, ik begrijp dat de klant 10.000 aan voorschot facturen gekregen heeft maar al 14.000 betaald heeft. Er staat dus 4.000 aan vooruitbetaalde bedragen op de balans waar geen factuur voor is.

 

Als het werk van die 4.000 echt al plaats gevonden heeft (wat je zegt dat dat het geval is met het wekelijkse kostenoverzicht) dan behoor je die dus tot je omzet te nemen.

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Nee, ik begrijp dat (...)

 

Zou kunnen, maar dan begrijp ik de reden voor de vraag niet echt.

 

Maar eerlijk gezegd begrijp ik ook niet hoe een schilder 'in de KOR' kan zitten, want de verf enz. wordt toch ook allemaal doorberekend aan de klant. Dan moet je (lijkt mij) toch vrij weinig projecten doen om onder de 20.000 per jaar te komen.

 

Dus het zou kunnen dat er facturen gemaakt zijn voor 10.000 (voorschot) en daarnaast ook 14.000 'spontaan' betaald is voor onkosten.

Dan meteen geen KOR meer!

 

Maar de 14.000 kan wel op de balans als een schuld (vooruit ontvangen), dat wel...

Exclusief BTW dan, want daar zal je dan toch weer BTW over verschuldigd zijn in deze nieuwe "geweldige" KOR regeling.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Rik · zei:

Ha, Ok. En dan zal het voor die grote klant in het begin van 2023 ook geen probleem opleveren. Als het echter een van de laatste klanten was, en om zo'n bedrag ging, dan zou het sneu geweest zijn als je met zo'n factuurbedrag over die grens zou gaan (want zelfs als je er maar met €0,01 overheen gaat, zou voor het hele bedrag de BTW gelden).

 

Het onderhanden werk wat je op de W&V boekt, boek je tegen op de "Onderhanden werk" balans post. Dat staat los van de vooruitbetaalde bedragen. In 2023 (na het factureren) boek je dat onderhanden werk balanspost dan weer tegen op de omzet (je hebt daardoor dus een lagere totaal omzet dan het factuurtotaal).

 

e vooruitbetaalde bedragen kunnen in 2023 verrekend worden met de post "Debiteuren" (waar het totaal factuurbedrag op terecht gekomen is).

 

Nee, ik begrijp dat de klant 10.000 aan voorschot facturen gekregen heeft maar al 14.000 betaald heeft. Er staat dus 4.000 aan vooruitbetaalde bedragen op de balans waar geen factuur voor is.

 

Als het werk van die 4.000 echt al plaats gevonden heeft (wat je zegt dat dat het geval is met het wekelijkse kostenoverzicht) dan behoor je die dus tot je omzet te nemen.

 

Je aanname klopt. 14K betaald op basis van overzichten en 10K daarvan staat op voorschotnota's

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Zou kunnen, maar dan begrijp ik de reden voor de vraag niet echt.

 

Maar eerlijk gezegd begrijp ik ook niet hoe een schilder 'in de KOR' kan zitten, want de verf enz. wordt toch ook allemaal doorberekend aan de klant. Dan moet je (lijkt mij) toch vrij weinig projecten doen om onder de 20.000 per jaar te komen.

 

Dus het zou kunnen dat er facturen gemaakt zijn voor 10.000 (voorschot) en daarnaast ook 14.000 'spontaan' betaald is voor onkosten.

Dan meteen geen KOR meer!

 

Maar de 14.000 kan wel op de balans als een schuld (vooruit ontvangen), dat wel...

Exclusief BTW dan, want daar zal je dan toch weer BTW over verschuldigd zijn in deze nieuwe "geweldige" KOR regeling.

Mijn topic gaat niet over de KOR, dat slechts ter info vermeld. Het gaat mij alleen over het juist boeken van ontvangen betalingen van een klant als zijnde voorschotbedragen, waarvan een deel gedekt is met een voorschotfactuur. Wat ik wil weten hoe de juiste boekingsgang eruit ziet.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nog niet begrijp is de eerste stap die ik maak met het ontvangen bedrag. Ik heb dus geen openstaande post waarop ik de ontvangst op kan boeken. Maw als ik de bank inboek en ontvang een bedrag, naar wat voor een soort rekening boek ik dit dan? Mss heb ik je antwoord niet goed gelezen/begrepen, maar mis deze stap nog

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, WijnandVA zei:

Wat ik nog niet begrijp is de eerste stap die ik maak met het ontvangen bedrag. Ik heb dus geen openstaande post waarop ik de ontvangst op kan boeken.

Nee, dus die boek je naar een balanspost "Vooruit ontvangen bedragen".

Dat is een balanspost zoals "kort vreemd vermogen" (want het is geld wat eigenlijk nog niet van jou is).

 

Wanneer de daadwerkelijke factuur gemaakt is, dan kun je dat bedrag van die post "Vooruit ontvangen bedragen" wegboeken naar "Debiteuren" (waar het totaal factuurbedrag dan ook op geboekt is). Dan blijft er van de factuur dus nog maar een deel open staan.

 

Bovenstaand staat los van het boeken van je onderhanden werk.

 

De €4.000 die de klant al betaald heeft is natuurlijk duidelijk dat dit om onderhanden werk gaat. Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je nog een ander gedeelte onbetaald onderhanden werk zou hebben. Zo zou je bijvoorbeeld voor een andere klant ook nog voor €3.000 werk gedaan kunnen hebben. In dat geval zou je dan dus in je omzet totaal €7.000 op moeten nemen (met een tegenboeking van die €7.000 op de balanspost onderhanden werk).

 

In het nieuwe jaar boek je die bedragen na het factureren van dat onderhanden werk weer terug zodat de omzet lager is (want die heb je al in 2022 'meegenomen') en de balanspost weer 0 is.

 

"Onderhanden werk" zou je ook "Nog te factureren" kunnen noemen.

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Nee, dus die boek je naar een balanspost "Vooruit ontvangen bedragen".

Dat is een balanspost zoals "kort vreemd vermogen" (want het is geld wat eigenlijk nog niet van jou is).

 

Wanneer de daadwerkelijke factuur gemaakt is, dan kun je dat bedrag van die post "Vooruit ontvangen bedragen" wegboeken naar "Debiteuren" (waar het totaal factuurbedrag dan ook op geboekt is). Dan blijft er van de factuur dus nog maar een deel open staan.

 

Bovenstaand staat los van het boeken van je onderhanden werk.

 

De €4.000 die de klant al betaald heeft is natuurlijk duidelijk dat dit om onderhanden werk gaat. Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je nog een ander gedeelte onbetaald onderhanden werk zou hebben. Zo zou je bijvoorbeeld voor een andere klant ook nog voor €3.000 werk gedaan kunnen hebben. In dat geval zou je dan dus in je omzet totaal €7.000 op moeten nemen (met een tegenboeking van die €7.000 op de balanspost onderhanden werk).

 

In het nieuwe jaar boek je die bedragen na het factureren van dat onderhanden werk weer terug zodat de omzet lager is (want die heb je al in 2022 'meegenomen') en de balanspost weer 0 is.

 

"Onderhanden werk" zou je ook "Nog te factureren" kunnen noemen.

 

Top! Heb 'm (eindelijk) begrepen :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.