• 0

voorschotbetalingen zonder factuur en aangifte IB

(aangepast)

Ik ben schilder, ZZP met KOR regeling.

 

In december 2022 ben ik aan een schildersopdracht begonnen die medio januari 2023 is afgerond. Om de klant te informeren maakte ik een wekelijks kostenoverzicht met de gemaakte uren en materialen. De klant maakte dat saldo over, zonder dat daar een factuur tegenover stond. In december is €14000 door de klant op deze manier overgemaakt, terwijl daar in totaal €10000 aan voorschotfacturen tegenover stonden.

 

Ik heb de voorschotbedragen geboekt als een balanspost 'vooruitbetalingen' en de openstaande voorschotfacturen daarmee verrekend. Op 31/12 stond op de balans €4000 aan vooruitbetalingen. De ontvangsten boekte ik vanuit het bankboek rechtstreeks op de de rekening vooruitbetalingen. In januari 2023 is deze post met de eindfactuur verrekend en staat nu weer op 0.

 

Vragen hebben betrekking op het correct afsluiten van het boekjaar 2022 en de IB aangifte

Vraag 1) Heb ik het wel correct geboekt? Ik heb nu alleen een balanspost en niets bij de winst

Vraag 2) Is de status van dit soort vooruitbetalingen gelijk aan onderhanden werk? Voor de volgende vraag ben ik daar vanuit gegaan

Vraag 3) Tijdens IB aangifte moet onderhanden werk worden aangegeven zowel bij winst/verlies (opbrengsten) als bij de activa (voorraden), maar als dat zo is mis ik in mijn administratie daarvoor de mutatie

 

Ik heb op het forum gezocht naar vergelijkbare voorbeelden, maar zelf onvoldoende aansluiting op mijn situatie gevonden.

aangepast door WijnandVA
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

1. nee, het in 2022 verrichte werk - ongeacht of het betaald is - moet je  volgens mij fiscaal verantwoorden in 2022, door het als onderhandenwerk op te nemen.

Dus je zult nog een boeking moeten maken waarbij je dat onderhanden werk debet op de balans zet en credit in de resultaatrekening.