• 0

Samen 1 webshop runnen. Welke bedrijfsvorm?

(aangepast)

Goedendag. Samen met een vriend willen we een webshop opzetten. Het idee etc. is al uitgewerkt. Vraag is alleen in welke vorm we dit het beste kunnen opzetten?

 

Ik: ZZP'er.

Hij: In loondienst. 

 

De webshop zal, zeker in het begin, voor er bij zijn. Daar kunnen we niet van leven. 

Hij noemde al dat het misschien het beste onder mijn naam kan, omdat ik een BTW nummer etc. heb. 

Maar hoe verdelen we dan de winst? Ik moet er toch belasting over betalen? Dan is 50/50 verdelen volgens mij alsnog ongelijk. 

 

Wie heeft advies?

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Tukker23,

 

Het meest zuivere en simpele zou zijn om samen een v.o.f. op te richten waarin je de webshop gaat exploiteren. Heb je m.n. geen vermenging met jou eenmanszaak (EZ).

 

Wil je die route niet op en alles via jou EZ laten lopen dan zou jou partner ('Hij') jou een kwitantie als 'freelancer' (geen ondernemer!) (o.b.v. IB d.w.z. Inkomsten uit overige arbeid) kunnen sturen en die kan je in jouw EZ als kosten opvoeren. In mijn ogen helemaal niet ideaal en er zitten allerlei haken en ogen aan, maar het kan.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Beste Tukker23, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur geleden, Tukker23 zei:

Hij noemde al dat het misschien het beste onder mijn naam kan, omdat ik een BTW nummer etc. heb.

 

Vage reden wat mij betreft.

 

In aanvulling op Jeroen: een VOF is snel opgericht, en dan krijg je dat BTW nummer ook, en is alles fiscaal en juridisch zuiver. 

 

Bijt deze webshop niet met zijn loondienstwerkzaamheden? (m.a.w. niet toevallig zelfde markt of zelfde klanten)?   

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

een VOF is snel opgericht

Dat kan inderdaad heel snel en goedkoop, maar dat is zelden ook verstandig. Dit forum staat vol met topics van vennoten die boos zijn op de andere vennoot omdat die te weinig zou doen, terwijl de winst wel 50/50 wordt verdeeld. Met vervolgens de vraag of z de andere vennoot eruit kunnen gooien, maar daar blijkt dan niks voor geregeld dus moet de vof worden opgeheven.

 

Kortom: een VOF lijkt hier een oplossing, maar besteed dan wel tijd en adviesgeld aan een goede vennootschapsovereenkomst op maat, met daarin duidelijke afspraken wat je van elkaar verwacht, wat er gebeurd als je weer uit elkaar gaat, een voortzettingsbeding, enzovoorts. Kost je nu een paar honderd piek, maar scheelt je straks duizenden euro's aan ellende en veel slapeloze nachten.

 

Zie ook: 9 spelregels voor een vennootschapscontract van de KvK

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.