• 0

Is overgang naar "inkomsten uit overig werk" staking onderneming

(aangepast)

Ik ben momenteel ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wegens (verwachte) te lage omzet ga ik per 1 januari 2023 naar "resultaat uit overige werkzaamheden". 

 

Volgens mij moet ik het volgende doen:

 

  1. op mijn aangifte inkomstenbelasting 2022 geef ik aan dat ik mijn bedrijf staak
  2. in de boekhouding breng ik al mijn bezittingen per 31 dec. 2022 (kas/bank, restwaarde computer, nog te ontvangen bedrag, vooruitbetaalde kosten) over naar privé

 

Heb ik dat goed?

 

Alvast bedankt voor de feedback.

aangepast door rynka
Aanvullende info
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
31 minuten geleden, rynka zei:

Wegens (verwachte) te lage omzet ga ik per 1 januari 2023 naar "resultaat uit overige werkzaamheden". 

Dag Rynka

 

Mijn eerste vraag is: waarom denk je dat? Weinig omzet wil niet op zichzelf zeggen dat je geen ondernemer meer bent. Is het tijdelijk? Is er een oorzaak? Heb je wel de intentie om weer meer omzet te maken? Dan hoef je echt niet per se uit eigen beweging afscheid te nemen van het ondernemerschap.

 

Zou je dat wel doen, dan is het fiscaal inderdaad staking. Daarbij is het niet nodig om alles naar privé over te brengen. Ook bij resultaat uit overige werkzaamheden hoort gewoon een boekhouding, doe je BTW-aangifte (indien niet vrijgesteld of KOR) en moet je de cijfers in je IB-aangifte opnemen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost, bedankt voor je feedback.

 

 

 

In dit topic meer achtergrondinfo over mijn beslissing te stoppen als "ondernemer".

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik de balans laten zoals die nu is. En pas als ik volledig stop, per 2024 i.v.m. pensioen, doe ik de afsluiting en gaan alle bezittingen naar privé.

Link naar reactie
  • 1
20 minuten geleden, rynka zei:

En pas als ik volledig stop, per 2024 i.v.m. pensioen, doe ik de afsluiting en gaan alle bezittingen naar privé.

Dan begreep je mij niet helemaal goed.

 

Ik wilde je eerst laten nadenken over de keuze om alles voortaan aan te geven als resultaat uit overige werkzaamheden. Die keuze kan ik niet maken voor je. Als ik vervolgens aanneem dat je de keuze om over te gaan naar resultaat uit overige werkzaamheden bewust gemaakt hebt, dan geldt het volgende:

 

Je moet twee zaken uit elkaar houden: je belastingaangifte waarin je voor het laatste aangifte doet als ondernemer, en de boekhouding.

 

Je staakt weldegelijk je onderneming fiscaal gezien. Dus in de laatste aangifte IB waarin je als ondernemer aangifte doet, dien je dat wel op te geven en gaan bezittingen naar "privé". Dat is dus alleen van toepassing omdat je stopt met het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Diezelfde bezittingen gebruik je namelijk ook bij resultaat uit overige werkzaamheden. Dus echt privé wordt het niet meteen, maar onder die noemer verwerk je het wel in de aangifte IB.

 

Alleen je boekhouding kun je niet zomaar mee stoppen, omdat je ook als resultaatgenieter een zekere boekhoudplicht hebt. En ook als resultaatgenieter kun je de kosten van je zakelijke bezittingen aftrekken van de omzet. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.