• 0

Administratie eenmanszaak geruisloos in een BV [VPB plicht - DGA salaris]

(aangepast)

Hallo allen,

 

Sinds 2019 heb ik een eenmanszaak. Om fiscale redenen heb ik in 2022 besloten over te gaan naar een BV.

In 2022 heb ik in september 2022 mijn intentieverklaring ingediend bij de Belastingdienst, geruisloze inbreng. Dit om met terugwerkende kracht gebruik te maken van de voordelen van een BV per 1 januari 2022. De BV is in oktober 2022 opgericht, eenmanszaak is inmiddels uitgeschreven. Ik loop tegen het volgende aan:

 

1. Is het niet zo dat mijn cijfers over heel 2022 onder de VPB vallen? Ik heb namelijk een brief van de Belastingdienst gekregen, waarin staat dat ik VPB aangifte moet doen over de periode oktober tm december 2022. Vind ik erg vreemd, aangezien ik bewust ervoor gekozen heb om de regeling met terugwerkende kracht te gebruiken. 

 

2. Ik betaal vanaf oktober 2022 loonheffing ivm DGA salaris. Dit boek ik uiteraard als loonkosten in de administratie van de BV.  Wat boek ik voor de periode januari tot en met september 2022? In deze periode heb ik geld uit de eenmanszaak overgeboekt naar prive om van te leven. Naar wat pas ik de prive overboekingen aan?

 

3. In mijn IB aangifte 2022 krijg ik de loonheffing vanaf oktober 2022 te zien. Hoe zit het met de periode januari tm september 2022? Hoe geef ik dit aan in de IB aangifte 2022? In de IB aangifte 2021 heb ik al aangegeven dat de eenmanszaak is opgeheven en in een BV is ingebracht. 

 

Ik heb al heel wat forums opgezocht/doorgezocht, nergens heb ik directe antwoorden op mijn vragen kunnen vinden. Vandaar mijn topic/forum.

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Murat, welkom

 

Aangenomen dat dit om je eigen bedrijf gaat (je zit in de boekhoudkundige sector, dus vragen voor klanten zijn niet de bedoeling op HL):

 

1. Een BV wordt pas VPB plichtig zodra die opgericht is. Jij moet het resultaat over de voorperiode (1-1 tm datum oprichting) zelf optellen bij de winst vanaf de datum oprichting.

 

2. Opnames in de voorperiode boek je als schuld van jou aan de BV. Over de voorperiode boek je nog een zogenaamde voorbeloning, die qua hoogte aansluit bij het DGA-loon. Die voorbeloning valt in de kosten van de BV en boek je tegen op de schuld van jou aan de BV.

 

3. Zie 2. Dat bedrag geef je op als resultaat uit overige werkzaamheden in de IB.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Is inderdaad voor mijn eigen BV. Dank voor je reactie, heldere toelichting.

 

Nog een aanvullende vraag over puntje 3. Het bedrag dat ik als resultaat uit overige werkzaamheden in de IB aangeef (voor de periode 1-1 tm oprichting),is dat gelijk aan het bedrag dat ik als DGA loon onder de kosten bij de BV verantwoord (ook voor de periode 1-1 tm oprichting)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.